Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Rimac C_Two: Chorváti v Ženeve šokovali

ZO ŽENEVY
Tesla Roadster má nečakaného protivníka. Druhý projekt malej firmy z Balkánu ju prekonáva parametrami, no čísla nie sú jeho jedinou pýchou.
36 15 príspevkov 08.03.2018 / Marek Pokrývka

Na tohtoročnom medzinárodnom autosalóne v Ženeve nie je núdza o exponáty poháňané batériou. K ich zástupu prispela spoločnosť Rimac Automobili, ktorá má na rováši kupé Concept_One známe aj vďaka ťažkej havárii Richarda Hammonda pri nakrúcaní The Grand Tour. To malo pod kapotou vyše tisíc elektrických koní. Chorváti však ešte začiatkom decembra ohlásili, že svoju prvotinu plánujú výrazne prekonať. Odhalením modelu C_Two na výstavisku Palexpo mnohých šokovali.

Rimac C_Two sa zaradil k hviezdam ženevského autosalóna 36 fotografií v galérii Rimac C_Two sa zaradil k hviezdam ženevského autosalóna Zdroj: Filip Kadlečík

Zabudnite na nejaké decentné prihadzovanie percent. Malá firma z Balkánu posunula latku naozaj výrazne, parametre spomínaného originálu totiž novinka prekračuje zhruba o tri štvrtiny. Spoločný maximálny výkon štvorice samostatných elektromotorov  dosahuje neskutočných 1 408 kW (1 914 k). Krútiaci moment vrcholí pri hodnote 2 300 Nm, za čo by sa nemusel hanbiť ani nejaký dieselový kamión. Čo sa za týmito ohromnými číslami skrýva?

Dve ostré kolá na Nürburgringu alebo 650 km

Rimac použil opäť samostatný agregát s vlastnou prevodovkou pre každé koleso. Tie predné disponujú jedným stupňom, vzadu sa nachádzajú dvojstupňové skrine. Veliteľom celého systému je inteligentný elektronický systém rozdeľovania sily. Vďaka absencii akýchkoľvek mechanických prepojení je stopercentne variabilný, každý elektromotor vie pustiť naplno i kompletne vypnúť. Všetko závisí od aktuálnych podmienok a potrieb vodiča hyperšportu.

Dynamickými hodnotami Chorváti jasne útočia na Američanov 36 fotografií v galérii Dynamickými hodnotami Chorváti jasne útočia na Američanov Zdroj: Rimac

Našľahaný pohon dáva chorvátskemu elektromobilu neskutočné dynamické parametre, katapultovanie z pokoja na tempo 60 míľ za hodinu (96 km/h) mu má trvať iba 1,85 sekundy. Prekvapujú vás pri európskej firme tieto jednotky? Dôvod je jasný, priamy útok na 1,9-sekundovú hodnotu udávanú pre druhú generáciu kalifornského modelu Tesla Roadster. Okrem šprintovania víťazí Rimac C_Two papierovo nad svojim americkým sokom aj maximálnou rýchlosťou 412 km/h.

Tesla šokuje: Superrýchly ťahač i roadster

Duo amerických elektromobilov svorne uchvacuje parametrami, vďaka ktorým oba ašpirujú na niekoľko rekordov.

Šialená technika potrebuje poriadne zásoby šťavy, ktoré má uspokojiť kvapalinou chladená batéria s celkovou kapacitou 120 kWh. Podľa normovaného európskeho cyklu by mala elektrická energia stačiť na prejdenie 650 kilometrov na jedno nabitie. Samozrejme, pri častom využívaní neskutočnej dynamiky vozidla to bude výrazne menej. Chorvátski tvorcovia však spomínajú schopnosť  prejsť dve ostré kolá na Nürburgringu pri zanedbateľnom poklese výkonu.

Čas potrebný na kompletné nabitie batérie zatiaľ nepoznáme 36 fotografií v galérii Čas potrebný na kompletné nabitie batérie zatiaľ nepoznáme Zdroj: Rimac

Ohromný akumulátor váži stovky kilogramov, presnú hodnotu nepoznáme. Tajomstvom zostáva tiež celková hmotnosť vozidla. Neoficiálne zdroje uvádzajú, že ide o približne dve tony. No vzhľadom na palubnú techniku by to mohlo byť aj omnoho viac. K obmedzeniu celkovej masy pomohol fakt, že väčšinu konštrukcie tvoria uhlíkové vlákna doplnené niektorými hliníkovými komponentmi.

Aktívna aerodynamika a prepracovaný dizajn

Karbón tvorcovia prezentujú v mnohých častiach sivej karosérie, ktorej tvary diktovala najmä aerodynamika. Na jej ovplyvňovanie používa Rimac viacero aktívnych prvkov. Tým najvýraznejším je zadné prítlačné krídlo, jeho sekundárnou funkciou je vzduchová brzda. Pohyblivé dielce sa však nachádzajú aj v prednej kapote, bočných partiách nárazníka či zadnej časti plochej podlahy. Prúdeniu vzduchu sú prispôsobené aj kované kolesá zabezpečujúce chladenie karbónovo-keramických bŕzd.

Elektromobil má aktívne aerodynamické prvky a krídlové dvere 36 fotografií v galérii Elektromobil má aktívne aerodynamické prvky a krídlové dvere Zdroj: Rimac

C_Two dizajnovo dobre nadväzuje na svojho predchodcu. Týka sa to najmä prednej časti s charakteristicky tvarovanými LED svetlami, ktoré sú zložené z 58 diód. Samotný tvar karosérie vyzerá paradoxne o niečo menej extrémne než pri predchodcovi. Zozadu nám pripomína BMW i8, za čo môže najmä tvarovanie svetiel obsahujúcich vzduchové kanáliky. K podobnosti prispievajú aj krídlové dvere. Tie by mali zabezpečiť pohodlné nastupovanie a vystupovanie, gymnastika známa z mnohých superšportov vraj nebude potrebná.

Za dverami sa skrýva dvojmiestny interiér so šesticou displejov. Najväčší patrí multimediálnemu systému, o niečo menší tvorí prístrojový štít a ďalší sa nachádza pred spolujazdcom. Tri malé obrazovky sú na vrchu kruhových ovládačov vybrúsených z hliníka. Okrem toho je vo vnútri množstvo kože, no hlavnú rolu dostal karbón. Aj vďaka tomu nám Rimac zvnútra pripomína McLaren. Všetko nasvedčuje tomu, že chorvátska novinka sa môže merať s vozidlami omnoho väčších hráčov.

Trojicu hlavných obrazoviek dopĺňajú v kokpite aj tri menšie 36 fotografií v galérii Trojicu hlavných obrazoviek dopĺňajú v kokpite aj tri menšie Zdroj: Rimac

Na palube nechýbajú ani moderné technológie. C_Two disponuje dovedna ôsmimi kamerami, šesticou radarov, dvomi zariadeniami typu LiDAR i extrémne presným GPS modulom, vďaka čomu by hyperšport mal zvládnuť veľa vecí autonómne. Navyše ponúka režim palubného trénera jazdy na okruhu. Vozidlo má pokrokovú telemetriu sledujúcu vyše 500 rôznych hodnôt a prispôsobiť sa vie dokonca aj poveternostným podmienkam.

Malá firma plánuje vyrobiť 150 exemplárov

Príbeh chorvátskej spoločnosti Rimac Automobili sa začal sľubne, napriek iba ôsmim vyrobeným exemplárom jej urobil Concept_One slušné meno. Druhým projektom však ide omnoho ďalej. Nielen svojimi neskutočnými parametrami, ale aj technológiami a tiež objemom plánovanej série. Od roku 2020 by malo na cesty postupne prísť 150 kusov  elektromobilu. Cenu jedného z nich zatiaľ nepoznáme, no takmer s istotou presiahne milión eur.


Video
Najnovšie články
Nočná mora: Porucha kľukového hriadeľa

Škoda po úspešných mesiacoch zaznamenala v novembri pokles predaja. Dôvodom tohto vývoja je najmä nepriaznivá situácia na kľúčovom čínskom trhu.

Škoda predala v novembri menej áut

Vlajková loď americkej značky prešla drobným omladením a dostala športovo štylizovaný variant, ktorý sme si skúsili s naftovým motorom.

Test Grand Cherokee S: Hra na športovca

Slovensko dostane od Európskej investičnej banky úver vo výške niekoľkých stoviek miliónov eur na dopravné projekty.

Slovensko dostane úver na dopravné projekty

Slovenská vláda vydala nariadenie, ktorým sa zvyšujú sadzby mýta pre nákladné vozidlá. Dôvodom je tak ako po minulé roky úprava podľa vývoja inflácie.

Mýto pre nákladné vozidlá sa zvýši

Prednú časť finálnej japonskej novinky nachytali v prívese bez krycej plachty, potvrdzuje značnú vernosť tvarom päťročnej štúdie.

Toyota Supra ukázala svoju tvár predčasne

Bavor má decentne upravený zovňajšok, interiér s retro čalúnením a radový šesťvalec s výkonom 321 koní z modernejšieho modelu.

Vilner sa popýšil krásnym BMW M3 E30
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×