ikona

Novinky Nehoda Octavie: Chyba tempomatu či vodiča?

Foto: Filip Kadlečík

25.11. 2016 14:33 Tragická nehoda Octavie zaujala veľké zahraničné médiá. Tempomat vozidla mal byť pokazený a auto nekontrolovateľne zrýchlovať. Nám však na tomto prípade z motoristického hľadiska nesedí hneď niekoľko vecí.

Brit Kaushal Ghandi (32), vodič Škody Octavia, bol údajne kvôli zaseknutému tempomatu účastníkom dopravnej nehody, ktorá ho pripravila o život. Jedno z najobľúbnejších vozidiel na našom trhu malo nekontrolovateľne zrýchlovať, čo nakoniec zapríčinilo zrážku so stojacim kamiónom. Fatálnej situácii predchádzalo niekoľko minút rozhovoru s britskou núdzovou linkou. O udalosti nedávno informovali všetky veľké britské denníky.

O incidente nedávno informovalo množstvo veľkých britských médií
O incidente nedávno informovalo množstvo veľkých britských médií
Zdroj: Filip Kadlečík

AUTO BILD prináša na celý incident mierne odlišný pohľad, než o akom sa dočítate na stránkach britských médií. Existuje totiž dôkaz vychádzajúci z odbornej expertízy, že smrteľná nehoda nebola zavinená technickou poruchou vozidla. Hovorí sa síce, že po bitke je každý generál, no zároveň, že prevencia je najlepší liek. Ako sa teda zachovať v situácii, keď vaše auto nekontrolovateľne zrýchľuje? Na predmetný prípad sa pozrieme detailne z motoristického hľadiska.

Udalosť sa odohrala na diaľnici M40, vodič Kaushal Ghandi po nej cestoval na bielej Škode Octavia. Bohužiaľ nie je zrejmé, o akú verziu išlo. Z mozaiky známych informácií sa však dá usúdiť, že auto bolo dobre vybavené a malo pomerne výkonný agregát.

Mladý vodič pri nešťastnej nehode prišiel o život
Mladý vodič pri nešťastnej nehode prišiel o život
Zdroj: The Sun

V istom momente mal automobil začať nekontrolovateľne zrýchlovať, pričom podľa Ghandiho slov bol na vine tempomat, ktorý sa nedal vypnúť. V núdzi sa vodič obrátil na núdzovú linku 999. S operátorom služby sa rozprával viac než 8 minút, no napriek tomu ani spoločnými silami nedokázali vozidlo úspešne zastaviť.

Vodič mal aktivovaný tempomat, ručička rýchlomeru bola ustálená na rýchlosti 112 km/h. V tom sa rozhodol, že si zmení nastavenia vozidla a z režimu “Normal” prepol na “Sport”. Následne prišli problémy, rýchlomer stále zobrazoval 112 km/h, no Ghandimu sa zdalo, že ide podstatne rýchlejšie a naviac neustále zrýchľuje.

Počas rozhovoru s operátorom sa snažil vypnúť motor, keďže však mal auto vybavené systémom Keyless Entry, nemohol jednoducho vytiahnuť kľúč zo zapaľovania, tak sa aspoň snažil stlačiť tlačidlo “Start/Stop Engine”. To však nereagovalo a podľa jeho slov sa po tomto pokuse spod kapoty ozval strašný rachot. Je možné, že vychádzal zo štartéra, ktorý sa pokúsil “nakopnúť” už bežiaci agregát.

Následne sa ho operátor spýtal, či sa automobil vybavený manuálnou prevodovkou nedá zastaviť podraďovaním, prípadne použitím brzdového pedálu. Na tento podnet vodič reagoval informáciou o tom, že aj keď zaradí neutrál, automobil stále zrýchľuje. Pri tomto tvrdení vzniká z motoristického pohľadu podozrenie o tom, že situácia sa nestala z dôvodu poruchy tempomatu.

Prvá sporná situácia

Pri bežnej manuálnej prevodovke a mechanickej spojke sa totiž po fyzickom zaradení neutrálu jednoducho motor odpojí od prevodovky a nehľadiac na to aké otáčky si udržuje, sa na kolesá neprenáša žiaden krútiaci moment. Logicky teda nie je možné, že by automobil ďalej zrýchľoval.

Nehoda sa stala neďaleko Londýna
Nehoda sa stala neďaleko Londýna
Zdroj: Google

 Naviac, neutrál sa dá zaradiť aj použitím veľkého množstva sily, bez využívania spojkového pedálu. To potvrdil aj vyšetrovatel Andrew Evans, ktorý sa prípadom zaoberá. V súčinnosti s automobilkou sa touto tragickou udalosťou zaoberá už od februára, kedy sa nehoda udiala.

Evans ďalej dodal, že podľa opisu vodiča by vozidlo muselo mať v tej istej chvíli mechanickú, ale aj elektronickú poruchu. Proti tomu však svedčí záznam o stave vozidla pred nehodou, ktorý technici spoločnosti Volkswagen extrahovali zo systému airbagov. K prípadu sa už medzičasom vyjadrila aj samotná automobilka Škoda: „V první řadě je nám velice líto, že k této tragické události došlo. Případ byl vyšetřován policií za plné součinnosti našich technických expertů. Podle aktuálně dostupných informací tato nehoda nebyla spojená s technickou závadou vozu.

Druhá sporná situácia

“Čierna skrinka” odhalila, že vozidlo s najväčšou pravdepodobnosťou netrpelo žiadnou poruchou. Podľa dát bol totiž len 5 sekúnd pred nehodou plynový pedál plne zošliapnutý a vozidlo sa v odstavnom pruhu pre kamióny rútilo rýchlosťou 192 km/h. Menej než dve sekundy pred nárazom do 18 tonového ťahača však už bol pedál uvoľnený a v čase kolízie vozidlo dosahovalo rýchlosť 152 km/h. Na mieste nehody neboli nájdené žiadne stopy po brzdení.

Tretia sporná situácia

Octavia však nie je zrovna malé auto a preto spomalenie o 40 km/h v priebehu troch sekúnd naznačuje, že chyba s najväčšou pravdepodobnosťou nebola v tempomate či nefungujúcej prevodovej sústave. Zdá sa totiž, že vodičovi sa na poslednú chvíľu predsalen podarilo podradiť. To by mohlo vysvetlovať, že na ceste nie sú žiadne stopy po brzdení, kolesá sa totiž nevyhnutne nemuseli zablokovať. Inak si náhly a razantný pokles rýchlosti vysvetliť nevieme.

Štvrtá sporná situácia

Taktiež nie je jasné, prečo sa Ghandi v rýchlo idúcom vozidle vôbec zaradil do odstavného pruhu. Len niekoľko sekúnd pred nehodou totiž operátora núdzovej linky informoval o tom, že sa nachádza v strednom pruhu prázdnej trojprúdovej diaľnice. Pýtal sa, či by nemohol skúsiť zatiahnuť ručnú brzdu. Prakticky bezprostredne po tejto otázke narazil do spomínaného kamióna.

Piata sporná situácia

Nie ja nám celkom zrejmé, ako je možné, že po ôsmich minútach telefonátu so školeným odborníkom, spolu vodič a operátor nedokázali automobil zastaviť alebo aspoň vyriešiť danú situáciu tak, aby mladý človek zbytočne neprišiel o život. Je bezpochyby zrejmé, že v takejto situácii šofér za volantom môže spanikáriť. Prečo mu však odborník za viac než osem minút, čo je v takomto prípade celá večnosť, nedokázal pomôcť, je otázne.

Dejiskom nehody bola diaľnica M40, na danom mieste je trojprúdová
Dejiskom nehody bola diaľnica M40, na danom mieste je trojprúdová
Zdroj: Google

Nešťastný prípad Gandhiho je zatiaľ nevysvetliteľný. Priatelia i rodina sa vyjadrili, že Kaushal nemal dôvod spáchať samovraždu. Bol úspešným riaditeľom firmy, svoje auto mal veľmi rád. Na druhú stranu je však po odbornej analýze zrejmé aj to, že automobil netrpel žiadnou poruchou. Taktiež treba podotknúť, že v krvi vodiča sa nenašli žiadne stopy po drogách či alkohole. Nad smrťou britského informatika teda stále visí množstvo otáznikov.


 Sedem tipov: Čo robiť, keď auto nekontrolovateľne zrýchľuje?

Existuje niekoľko spôsobov, ktorými sa dá účinne zastaviť zrýchľujúce vozidlo. Pamätajte, že čím skôr zasiahnete, tým menej náročný bude proces brzdenia. Preto je dôležitá predovšetkým rýchla reakcia. Máte ďalšie tipy na zastavenie vozidla v núdzovej situácii? Podeľte sa o ne v diskusii.

  • Vyradenie rýchlosti: Ak na vozidle s manuálnou prevodovkou vyradíte rýchlosť, motor stratí kontakt s prevodovkou. Tento krok môže byť problematický pri niektorých automobiloch s automatickou prevodovkou, kde sa o radenie rýchlostí starajú elektromotory. Ak by zlyhali, je možné, že sa nebude dať zaradiť neutrál.
  • Zaradenie nižšieho prevodového stupňa: Aj pri rýchlosti 200 km/h sa dá podradiť napríklad zo šiesteho prevodového na piaty prevodový stupeň. Pri rýchlosti 120 km/h by pri väčšine áut drastické spomalenie prinieslo napríklad preradenie zo šiesteho na tretí prevodový stupeň.
  • Po spomalení na nižšiu rýchlosť zatiahnuť ručnú brzdu: Automobil by tento krok síce mohol poriadne roztancovať a nemusí byť vylúčená kolízia so zvodidlami, stále je však pomerne vysoká šanca, že posádke sa nič nestane. V prípade ohrozenia života však treba skúsiť aj túto možnosť.
  • Použitie bežnej “nožnej” brzdy: Na základe technických noriem sú prevádzkové brzdy dimenzované tak, aby automobil zastavili aj v prípade, že motor pôsobí proti nim.
  • Vyjazdenie nádrže: Pri jazde na maximálnej rýchlosti aj plná nádrž bežného vozidla vydrží prinajlepšom 200 kilometrov, možno ešte menej. Táto stratégia môže mať úspech najmä ak diaľnica nie je preplnená a nie sú na nej prekážky. V prípade silnejšej premávky by však mohla vedieť zasiahnuť aj polícia. Či už uzatvorením cesty alebo sprievodným vozidlom.
  • Využitie zvodidiel: Zvodidlá sa dajú využiť ako výborná pomoc pri brzdení. Stačí sa k nim priblížiť a začať do nich bokom tlačiť automobil. Profil automobilu sa síce poškodí, no toto riešenie už neraz zachránilo životy. Z času na čas ho využívajú napríklad kamionisti.
  • Opustenie vozovky: Samozrejme, v plnej rýchlosti to netreba “napáliť” do lesa. Ak je však popri ceste trávnatá plocha či pole, je šanca, že sa ňom automobil zastaví. Prípadne sa môže poškodiť podvozok, čo v konečnom dôsledku môže taktiež znamenať zastavenie vozidla.
Zdroj: Filip Kadlečík
Diskusia  ()

Video

Diskusia