ikona

Novinky Chevrolet Corvette C8: Najlacnejší superšport

Foto: Chevrolet

19.7. 14:40 Očakávaná revolúcia sa stala realitou, Američania predstavili novinku s centrálne uloženým osemvalcom. Stáť má menej než 60-tisíc dolárov.

Pôvodne to znelo ako vtip. Keď sa uprostred dekády začalo šuškať, že Corvette ôsmej generácie bude mať motor uprostred, väčšina motoristov sa na tom bavila. No nešlo o žiadne fámy. O tejto prelomovej zmene sa postupne debatovalo čoraz hlasnejšie a fotky testovacích prototypov s jasne danými proporciami presvedčili aj skeptikov. Chevrolet si skutočne vybral cestu revolúcie.

Corvette oficiálne prichádza v prelomovej ôsmej generácii
Corvette oficiálne prichádza v prelomovej ôsmej generácii
Zdroj: Chevrolet
Obrovská zmena mnohých prekvapila. Americká automobilka sa však s touto myšlienkou pohrávala dlhé dekády a prvotný prototyp postavil ešte v roku 1960 samotný Zora Arkus-Duntov, ktorý sa neraz označuje za otca ikonického modelu. Neskôr boli skonštruované viaceré ďalšie takéto vozidlá. Stála za nimi snaha lepšie konkurovať superšportom spoza mláky, najmä talianskym modelom značiek Ferrari či Lamborghini. Aké zbrane si na to novinka pripravila?

Celkom iná Corvette než doteraz

Prerod základnej koncepcie auta znamená v prvom rade výraznú zmenu siluety. Nekonečná predná kapota doplnená krátkym zadočkom je minulosť, kabína je teraz posunutá podstatne viac dopredu. Napriek tomu sa Corvette C8 Stingray snaží svojimi krivkami nadväzovať na predchodcov. Vidieť to najmä v prednej časti s ostrými líniami, ktoré vyznávajú aj LED svetlomety.

Osemvalcové srdce automobilu sa presťahovalo do stredu
Osemvalcové srdce automobilu sa presťahovalo do stredu
Zdroj: Chevrolet

Dizajn napĺňa očakávania, nakoľko bol predmetom veľkého množstva vizualizácií založených na záberoch prototypov. Na internet okrem toho unikla aj fotka zadných partií. Mohutné nasávacie otvory za dverami preto nikoho neprekvapia, rovnako ako tvar koncových svetiel, komplikované krídlo či kvarteto koncoviek výfuku umiestnené navzdory tradíciám po stranách nárazníka. Na zadnej kapote sa nachádza logo raje. Ako sa na takýto superšport patrí, pohonnú jednotku kryje len sklo.

Corvette C8 má pôdorys 4 630 x 1 934 mm, jej rázvor náprav meria 2 722 milimetrov. Strecha je položená vo výške 1 234 mm. Rovnako ako pri predchodcovi nemožno hovoriť o klasickom kupé, strešný panel je totiž odnímateľný. Vodič ho môže uskladniť v batožinovom priestore za motorom. Vtedy už toho veľa nepojme, no inak sa majú doň zmestiť dve tašky s golfovými palicami. Jeho objem nepoznáme. Na danú triedu však malý nie je, ďalší sa pritom nachádza pod prednou kapotou.

Dvojmiestny interiér má výraznú orientáciu smerom na vodiča
Dvojmiestny interiér má výraznú orientáciu smerom na vodiča
Zdroj: Chevrolet

Vo vnútri nezostal kameň na kameni. Dvojmiestny kokpit zaujme na prvý pohľad hranatým volantom a mohutným centrálnym tunelom, ktorý plynulo prechádza do palubnej dosky. Jeho vystúpená časť obsahuje plejádu tlačidiel veliacich klimatizácii či vyhrievaniu/chladeniu sedadiel.

Kokpit je jasne orientovaný na vodiča, čo vidieť aj na natočenom displeji infotainmentu. Druhá obrazovka tvorí prístrojový panel. Paleta vybavenia prešla veľkými zmenami, okrem iného obsahuje Wi-Fi, hlasové ovládanie, rozhrania NFC, Android Auto a Apple CarPlay či bezdrôtové nabíjanie telefónu. Novinkou je ovládanie prevodovky tlačidlami. Páka sa nekoná, manuál totiž skončil.

S ostrejším výfukom má 502 koní

Chevrolet Corvette C8 Stingray bude dodávaný výhradne s osemstupňovou dvojspojkou, čo určite nepoteší puristov. Pohonná jednotka však má klasickú konštrukciu. Naďalej ide o 6,2-litrový benzínový osemvalec s atmosférickým plnením, ktorý však prešiel množstvom úprav a disponuje suchou olejovou vaňou. Automobilka pre motor s kódom LT2 uvádza najvyšší výkon 369 kW (502 k) a krútiaci moment 637 Nm. Všetko putuje výhradne na zadné kolesá, rovnako ako doteraz.

Bez balíka Z51 má motor dosahovať výkon 365 kW (497 k)
Bez balíka Z51 má motor dosahovať výkon 365 kW (497 k)
Zdroj: Chevrolet

Dané čísla platia pre agregát vybavený ostrejším výfukom, ktorý je súčasťou príplatkového balíka Z51 prispôsobujúceho auto viac na okruhové použitie. Okrem ladeného potrubia obsahuje špecifické pruženie, silnejšie brzdy, kvalitnejšie chladenie, aerodynamické vylepšenia či elektronicky riadený samosvorný diferenciál. Jeho súčasťou je tiež obutie Michelin Pilot Sport 4. Vpredu má rozmery 245/35 ZR19, zadná os je vybavená pneumatikami s mierami 305/30 ZR20.

Medzi opcie patria magneticky ovládané tlmiče. Corvette už dávno nemá pevnú zadnú os, teraz využíva dvojité lichobežníkové zavesenie kolies na oboch nápravách. Vpredu je pritom namontovaný systém schopný zväčšiť svetlú výšku o 40 milimetrov pre zlepšenie prejazdnosti. Vodič ho môže aktivovať manuálne, no dokáže sa spustiť aj automaticky na základe GPS súradníc. Brzdy majú netradičnú veľkosť. Na prednej osi sú s proporciami 321 x 30 mm menšie než zadné kotúče merajúce 339 x 26 milimetrov, pri voľbe balíka Z51 sú použité miery 345 x 30 mm a 350 x 27 mm.

Corvette C8 by mala byť poriadne rýchla už v základnej verzii
Corvette C8 by mala byť poriadne rýchla už v základnej verzii
Zdroj: Chevrolet

Chevrolet zatiaľ nespresnil dynamické parametre modelu Stingray, no šprint z 0 na 60 míľ za hodinu (96 km/h) má zvládnuť pod tri sekundy. Svoju rolu v tom zohrala hmotnosť. Tá dosahuje v pohotovostnom stave slušných 1 530 kilogramov, za ktorými možno hľadať bohaté použitie hliníka i nejaké dielce z karbónu či sklolaminátu. Monokok z uhlíkových vlákien tu však nehľadajte.

Na domácom trhu pod 60-tisíc

Okrem voľby spomínaného balíka Z51 ponúkne Corvette ôsmej generácie široké možnosti personalizácie. V ponuke bude s dvanástimi odtieňmi laku a šiestimi schémami interiéru, na výber budú tri typy sedadiel (GT1, GT2 a Competition Sport), rôzne farby prešívania či bezpečnostných pásov. Pri obkladoch si budú môcť zákazníci zvoliť aj dielce z reálneho hliníka alebo karbónu. Američania pritom sľubujú podstatne lepšie dielenské spracovanie než doteraz.

Veľký progres malo zaznamenať aj spracovanie interiéru
Veľký progres malo zaznamenať aj spracovanie interiéru
Zdroj: Chevrolet

Aj vďaka týmto detailom má byť Corvette lepším súperom pre európske modely než doteraz. Jej cena napriek tomu zásadne nestúpne. Chevrolet síce zatiaľ presnú sumu neprezradil, no v USA by malo ísť o menej než 60-tisíc dolárov (asi 53 500 eur). Z novinky to robí najlacnejší automobil hodný označenia superšport. Neskôr sa pritom dočkáme nielen roadsteru so skladacou strechou, ale aj výkonnejších verzií. Tie chcú zaoceánskej konkurencii podkúriť ešte viac než základný model.

Zdroj: Marek Pokrývka

Video

Diskusia