Byton M-Byte.

Novinky Byton uviedol vo Frankfurte sériový M-Byte, ktorý má rekordne veľkú obrazovku

Foto: Marek Pokrývka

12.9. 11:55 Čínske elektrické SUV sa dizajnovo vo viacerých partiách zmenilo, no originálny vzhľad si ponechalo. Rovnako ako 48-palcový displej v interiéri. Vozidlo prichádza s dvomi verziami pohonu, vrátane verzie 4x4.

Tohtoročný autosalón IAA ukázal narastajúci nezáujem výrobcov investovať do tejto tradičnej formy prezentácie. Na výstavisku chýbalo množstvo významných mien. Niektoré uvoľnené pozície zostali prázdne, no viaceré zaujali čínske spoločnosti. Nechýbal tam sériový variant modelu M-Byte, ktorá má rekordne veľkú obrazovku. Od konceptu sa výrazne nezmenil.

Start-up z najľudnatejšej krajiny sveta o sebe prvýkrát nechal počuť pred dvomi rokmi, vlani v januári predstavil pilotné vozidlo. Práve z neho sa teraz vykľul finálny produkt. Ide o elektrické SUV, ktoré môže súperiť s modelmi ako je napríklad Tesla Model X. Platí to aj pre jeho proporcie. Vozidlo meria 4 875 mm a stojí na 2,95-metrovom rázvore. So spätnými zrkadlami má na šírku 2 195 miliemtrov. Hmotnosť štartuje na úrovni 2 315 kg, top model má mať až 2,6 tony.

Prvý sériový model čínskej značky Byton nečakane debutoval na európskej pôde.
Prvý sériový model čínskej značky Byton nečakane debutoval na európskej pôde.
Zdroj: Byton

Na ceste do masovej výroby sa dizajn čínskeho automobilu vo viacerých partiách zmenil. Svetlomety majú väčšiu plochu, namiesto kamier sú tu klasické spätné zrkadlá a dvere dostali vonkajšie kľučky. Tie sú však zapustené. Obdobným procesom prešli zadné partie a upravené sú tiež nárazníky či kolesá, no svoje originálne tvary si M-Byte ponechal. Prispievajú k nim tenučké diódové linky v oblasti svetiel.

Pýchou štúdie bol zakrivený širokouhlý displej tvoriaci veľkú časť palubnej dosky. Už začiatkom tohto roka Byton potvrdil, že s ním ráta aj do budúcnosti. Pod čelným sklom zasadený panel s rekordne veľkou uhlopriečkou 48 palcov by však nemal byť dotykový. Na brušká prstov majú reagovať dve obrazovky: 7-palcová integrovaná do volantu a o číslo väčšia na centrálnom tuneli.

Z hľadiska veľkosti displeja nemá Byton absolútne žiadnu konkurenciu.
Z hľadiska veľkosti displeja nemá Byton absolútne žiadnu konkurenciu.
Zdroj: Byton

Minimalisticky poňatý päť- alebo štvorsedadlový interiér obsahuje okrem toho len tlačidlá ovládajúce prevodovku a kamerový modul sledujúci vodiča z bezpečnostných dôvodov. Veľký brat sa pozerá... Vlastné displeje majú aj vzadu sediaci pasažieri, o multimediálnu zábavu tu teda nebude núdza. A vďaka veľkosti karosérie tu nechýba ani miesto. Batožinový priestor síce rekordy neláme, ale s objemom 550 alebo 1 450 litrov vyslovene malý nie je.

O technike už čínska automobilka informovala v súvislosti s finišovaním testovania, konečné čísla sú ale trochu iné. Elektrické SUV prichádza s dvomi verziami pohonu. Základ bude mať pohon zadnej nápravy s výkonom 200 kW (272 k) a batériu s kapacitou 72 kWh, ktorá ponúkne akčný rádius 360 km podľa normy WLTP. Alternatívne si možno vybrať 95 kWh akumulátor s dojazdom 460 kilometrov.

M-Byte ponúkne dokopy tri konfigurácie pohonného systému.
M-Byte ponúkne dokopy tri konfigurácie pohonného systému.
Zdroj: Marek Pokrývka

Väčšiu zásobáreň energie dostane štandardne štvorkolka produkujúca 300 kW (408 k), ktorá by mala prejsť 435 km na jedno nabitie. Na stovku pritom zrýchli za 5,5 sekundy. Model poháňajúci iba zadnú os je pomalší, potrebuje o dve sekundy viac. Maximom je v oboch prípadoch limit 190 km/h. Spotreba energie by sa podľa oficiálnych údajov mala hýbať okolo 20 kWh/100 km pri štandarde, kým verzia AWD má potrebovať necelých 22 kWh na sto kilometrov. Samozrejmosťou je možnosť rýchlonabíjania. M-Byte zvládne použitie 150 kW prípojky, ktorá by mala 80% percent dobiť za 35 minút.

Napriek prezentácii sériovej verzie tohto modelu na frankfurtskej pôde chce Byton začať výrobu primárne pre domáci trh. Prebiehať bude v čínskom Nanjingu, kde sa má továreň podľa súčasných plánov naostro spustiť uprostred budúceho roka. Vtedy zároveň začne firma prijímať predbežné objednávky z Európy a Spojených štátov.

Výroba čínskeho elektrického SUV pre Európu sa má začať v roku 2021.
Výroba čínskeho elektrického SUV pre Európu sa má začať v roku 2021.
Zdroj: Byton

Na produkciu pre zahraničných klientov si však počkáme, začať sa má až s dátumom 2021. Číňania už pritom údajne evidujú vyše 50-tisíc rezervácií z rôznych krajín sveta. Na európskych brehoch by si mali za elektromobil pýtať od 45 000 eur, pričom ide o sumu bez dane a zarátania vládnych bonusov ponúkaných vo viacerých štátoch kontinentu.

Video

Diskusia