Audi e-tron GT Concept

Novinky Audi e-tron GT: Keď je elektrina príťažlivá

Foto: Audi

30.11. 2018 9:53 Ingolstadt odhalil v LA konceptu sedanu, ktorý okrem krásneho dizajnu láka aj na takmer 600 elektrických koní a dojazd vyše 400 kilometrov.

Jedným zo zásadných dôvodov, pre ktoré začali byť autá značky Tesla úspešné, je ich dizajnová stránka. Nejde totiž o žiadne nevzhľadné výstrelky. Kalifornská firma ukázala, že elektromobil môže byť naozaj atraktívny. Najmä jej liftback Model S vyzerá perfektne dodnes. Jeho pozícia však už v budúcnosti nebude taká neohrozená, do boja sa totiž chystá viacero značiek. Okrem iných aj nemecké Audi. To pripravuje model e-tron GT a momentálne predstavilo jeho koncept.

Asi najväčšou hviezdou LA sa stal elektromobil z Ingolstadtu
Asi najväčšou hviezdou LA sa stal elektromobil z Ingolstadtu
Zdroj: Audi

Exponát údajne veľmi blízky sériovej výrobe debutoval na výstavisku v Los Angeles a okamžite sa zaradil medzi hlavné hviezdy podujatia. Jeho odhalenie nebolo neočakávané. Štyri kruhy avizovali príchod elektrického vozidla ešte v marci a hovorili aj o začiatku produkcie v roku 2020. Novinka bude schádzať z pásov fabriky v Neckarsulme. Nebude pritom osamoteným produktom, vznikla v úzkej kooperácii s Porsche. Jej technika bude totiž základom aj pre chystaný Taycan.

Dizajn, ktorý vzbudzuje vášne

Štúdia elektromobilu spadá veľkosťou do rovnakej kategórie ako konvenčný typ A7. Na dĺžku meria rovných 496 centimetrov, karoséria je však širšia (196 cm) a taktiež o niečo nižšia (138 cm). Veľmi podobný je tiež 2,9-metrový rázvor. Ďalším spoločným rysom je silueta napodobňujúca kupé, ktorú má e-tron GT Concept ešte o niečo výraznejšiu. Namiesto liftbacku však ide o sedan.

Dizajnéri dali karosérii elektrického sedanu krásne krivky
Dizajnéri dali karosérii elektrického sedanu krásne krivky
Zdroj: Audi

Kým proporčne je elektrický koncept Audi blízko á-sedmičky, dizajnovo sa vybral vlastnou cestou. V mnohom pritom čerpal z vlaňajšieho SUV. Pripomína ho masívnymi blatníkmi, tvarovaním koncových LED svetiel i líniami prednej časti, ktorá ale evokuje aj superšport R8. K atraktivite prispievajú tiež 22-palcové disky kolies. Na internete vyvolala štúdia vášnivé reakcie, takmer výhradne pozitívne. Verejnosť nad štúdiou svorne slintá. Je to ďalší príklad scenáru, keď je elektrina príťažlivá.

Karoséria pozostáva prevažne z hliníka a ocele, no taktiež obsahuje karbón. Interiér využíva materiály z obnoviteľných zdrojov. Použitá je tu syntetická koža a viaceré recyklované vlákna, pričom kokpit vyznáva minimalistický štýl s trojicou veľkých displejov typickou pre dnešné modely z Ingolstadtu. Vo vnútri elektromobilu nájdu miesto štyria pasažieri. Pre batožinu je vzadu vyhradených 450 litrov, pričom ďalší 100-litrový priestor skrýva predná kapota.

Štvormiestna kabína konceptu vyznáva minimalistický prístup
Štvormiestna kabína konceptu vyznáva minimalistický prístup
Zdroj: Audi

Takmer 600 elektrických koní

Audi e-tron GT Concept má na každej náprave jeden silný elektromotor, na všetky kolesá putuje spoločný najvyšší výkon až 434 kW (590 k). Sedan sa vďaka tomu dokáže rozbehnúť na kilečko za približne 3,5 sekundy. Dvojnásobná hodnota by mu mala zabrať asi 12 s. Maximálna rýchlosť má byť pre zachovanie dojazdu limitovaná, no maximum 240 km/h by malo stačiť aj na nemecké diaľnice.

Významnou súčasťou pohonného systému bude rekuperácia brzdnej energie, ktorá by mala vystačiť na 90% spomaľovania v bežnej prevádzke. Aj s týmto autom teda možno teoreticky jazdiť len pomocou jedného pedála. Z technológie profituje akčný rádius, automobilka hovorí o vyše 400 kilometroch podľa normy WLTP. Batéria s kapacitou 90 kWh by sa pritom mala vďaka 800-voltovej technológii v priebehu 20 minút nabiť na 80%.

Na všetky kolesá vozidla putuje maximálny výkon 434 kW (590 k)
Na všetky kolesá vozidla putuje maximálny výkon 434 kW (590 k)
Zdroj: Audi

Elektrický sedan má obe nápravy nielen poháňané, ale tiež riadené. Okrem toho disponuje automobilky ťažiskom uloženým podobne nízko ako v Audi R8. Vďaka tomu by malo vozidlo poskytovať výborné jazdné vlastnosti, aj keď hmotnosť presahujúca dve tony je prakticky zaručená.

Začiatok výroby v roku 2020

Audi spustí sériovú produkciu modelu e-tron GT do konca roka 2020, dodávky prvých exemplárov avizuje na začiatok toho nasledujúceho. Výkonný sedan bude druhým členom rodiny inaugurovanej pred pár mesiacmi SUV označeným len ako e-tron. Do roku 2025 chce automobilka ponúkať tucet batériou poháňaných vozidiel. Ingolstadt predpokladá, že vtedy budú tvoriť už tretinu jeho predajných čísel. V prípade sedanu sa o odbyt podľa nás obávať nemusí...

Zdroj: Marek Pokrývka

Video

Diskusia