Drevo bez lepidla

Thomas Scheimer postaví kabínu (4,5 t) podľa želania zákazníka na každý podvozok. Na palube má plynový sporák, drez, vykurovanie solárne aj naftové, ekologické WC, sprchu, terasu a strešnú terasu. Cena okolo 100 000 eur.
Zdroj: Holger Karkheck

Thomas Scheimer (52) vyrába modulárne domy. „Raz som si povedal, prečo modul nepostavím na auto?“ Tak si zaobstaral jeden ojazdený Mercedes z Bavorska, starý typ s oblou prednou kapotou, a nechal prehovoritť kotúčovú brúsku. Všetky steny obytného vozidla vyrobil z neopracovanej borovice – z masívu. Všetko je to zoskrut­kované úchytkami, nepoužilo sa žiadne lepidlo. „Preto je obytné auto plne re­cyklovateľné.“ Teda minimálne obytná nadstavba, nie hasičský Mercedes 1519 (rok výroby 1975).

Z kuchyne priamo do púštnej rely

Začalo sa to celkom bezstarostne. Vyučený kuchár Peter Rößner vo svojom domovskom Bad Kissinge­ne prerobil jednu reštauráciu na pútnické miesto pre fanúšikov a nadšencov offroadového jazde­nia. Rößner (64) je spoluzakladate­ľom asi najväčšej organizácie pre jazdu 4x4 v Európe. „Začínali sme s výstavami Incentive v deväťde­siatych rokoch. Vtedy bolo vrcho­lom, ak mohli uchádzači jazdiť cez rozbahnenú brečku.“

Dve ťažké váhy: Peter Rößner (64) pred svojím nákladným autom, ktoré pôvodne slúžilo Bundeswehru.
Zdroj: Holger Karkheck

Viac fotografií nájdete v galérii.

Dnes sa na výstave Abenteuer & Allrad zúčast­ňuje vyše 350 vystavovateľov, kto­rí potrebujú na svojich autách jaz­diť mimo spevnených ciest. Offroadové trasy treba zabezpečiť, a na to je tu Peter, ktorý sa zúčast­ňuje aj sám so svojím servisným nákladným automobilom na rozličných rely. Na slávnej Rely Paríž – Dakar len tesne unikol smrti. Ale takého obra len tak niečo nezdolá...

Krásne bývanie a cestovanie

Dayal na palube obytnej kabíny, ktorej zariadenie ho stálo 180 000 eur. K tomu treba prirátať cenu auta a nadstavby. Ako nosič slúži Sprinter.
Zdroj: Holger Karkheck

Svoje prvé obytné auto si Cord Dayal postavil, keď mal 21 rokov. Z dvoch Uni­mogov urobil jeden, aby si splnil sen a mohol na ňom odcestovať do Nepálu. Potom sa jeho vášeň stala aj jeho povo­laním. Dnes Dayal (43) vyvíja individuál­ne exkluzívne nadstavby pre obytné a skriňové autá. Pekné drevo, zásuvky so solídnymi zámkami. Namiesto kem­pingových technológií používa radšej jachtárske. „Pozriem sa, ako zákazník býva doma, a podľa toho mu postavím ubytovanie v aute.“

Výkon 510 koní a cena 1,2 milióna eur. Cestovanie pre dobre zarábajúcich

Kto si objednal obytné auto u Stephana Wirthsa, ten žije na vysokej nohe. Obraz­ne aj doslova. Hlavne musí byť veľmi dob­re finančne zabezpečený, lebo jeho pre­stavby sú extra drahé, a na druhej strane bude žiť na vysokých kolesách terénneho nákladného auta. Lebo do expedičného vozidla od firmy Action Mobil sa nenastu­puje, ale musí sa tam vyliezť.

„Auto je už predané a ďalší traja zákazníci si objednali také isté.“ Stephan Wirths, Action Mobil
Zdroj: Holger Karkheck

Vnútri je už všetko jemné, ušľachtilé a pohodlné. Ele­gantne vyfrézované obklady, vysoko­ akostný nábytok z prírodného duba, podlahové vykurovanie, práčka i sušička na bielizeň, parná rúra, audiosúprava Bose, wi­fi a dokonca aj mraziaci box, do ktorého si môžete dať zásoby potravín na veľmi dlhé obdobie.

S týmto nákladiakom s pohonom 6x6 môžete byť na cestách úplne sebestační celé týždne. Na palube Global XRS 7400 Leopardu (tak sa výtvor nazýva) je zásoba 520 litrov pitnej vody (za príplatok až 900 litrov) a 600 litrov nafty. O elektrickú energiu sa stará solárna elektrá­reň na streche, ktorá má výkon 1 440 wat­tov.

Dlhé 10 m, vysoké 3,80 m. Obytné auto na cestu okolo sveta nie je decentné. Na streche má solárne panely s výkonom 1 440 W.
Zdroj: Holger Karkheck

Všetko dohromady to váži neuveriteľ­ných dvadsaťšesť ton. Firmu Action Mobil založil už pred vyše štyridsiatiimi rokmi manželský pár Reitzovcov. Robili propa­gačné fotografie v Afrike a pre modelky potrebovali niečo pohodlné, kde by sa osprchovali, prezliekli a aj si naniesli šmin­ky. No a muselo to byť predovšetkým vhodné na jazdu v teréne. Tak ako dnes.

Krajší Bulli tu ešte nebol

Dvadsaťpäť rokov bol Mario Volklandt vo firme Knaus Tabbert. Me­dzitým si vybudoval svoju vlastnú manufaktúru. 50 spolupracovní­kov vyrába asi 500 vozidiel ročne. Jeho súčasná značka Rhön Camp je relatívne nová.

Mario Volklandt v novom Rhön Camp Ultimate, ktorý je postavený na báze VW T6.1
Zdroj: Holger Karkheck

Okrem iných vozidiel používa na svoje prestavby VW T6.1, ktorý vy­baví najkrajším nábytkom a modernými diódovými svetelnými pásmi. Volklandt je vyučený stolár, čo dobre vidno, keď si pozeráme inte­riér jeho vozidla. Rhön Camp Ultimate stojí 75 477 eur, má 150­-ko­ňový motor a sedemstupňovú DSG prevodovku.

Pod zdvíhacou strechou je dvojlôžko (190 x 108 cm), markíza je na palube štandardom.
Zdroj: Holger Karkheck

Posteľ je pod zdví­hacou strechou alebo na rozkladacej lavici, ak by bolo hore príliš chladno. Na palube je naftové nezávislé vykuro­vanie, dve batérie a 54 litrov pitnej vody. Potrebujete toho viac? Žiadny problém, Vol­ landt stavia aj tie najluxusnejšie obytné autá pre šejkov. Ich podlahy sú ako na jachte a ako nosič im slúži veľký Mercedes Zetros. Ale to je už potom oveľa drahšie ako Bulli.

Auto z Bundeswehru na bývanie a cestovanie

Keď Bundeswehr odpredával väčšiu šaržu nákladných áut, videl v tom Volker trhové možnosti. Kúpil okrem iného 2 400 áut Iveco model 110­17 a loďou ich dopravil do Vietnamu. „Používali ich tam pri žatve ryže a slúžia im dodnes.“ Prekujme meče na pluhy – niekedy sa to podarí.

Volker Green na slnečnej terase. Dve- rami za ním sa vchádza do obytnej časti kabíny.
Zdroj: Holger Karkheck

Potom si 69­-ročný Volker z Rendsburgu (Schleswig­-Holstein) založil firmu ICC Offroad, ktorá sa venuje úprave starých nákladných áut (ale aj Mercedesov G) z Bundeswehru na obytné terénne automobily. Na MAN je napevno primontovaná obytná kabína s hmotnosťou 4,2 tony.

Tento MAN slúžil v minulosti ako nosič antény. Nemá najazdených ani 30 000 kilometrov.
Zdroj: Holger Karkheck

„Takéto auto predávam zhruba za 250 000 eur,“ hovorí pán Green. Kto kupuje niečo také? „Zubári, hrobári, obchodníci so šrotom,“ hovorí Volker Green a smeje sa. On sám jazdi na Unimogu s obytnou nadstavbou. Už čoskoro sa na ňom vyberie do Švédska.

4x4 transportér na horské túry

História sa začína v roku 1965. Vtedy založil Hans Iglhaut v Kitzingene malú dielňu Mercedes. Niekedy v tom čase potreboval hotelier z horského hotela transportér s pohonom všetkých ko­lies na dopravu hostí.

Michael Iglhaut zabudováva špičkovú techniku 4x4 do Mercedesov.
Zdroj: Holger Karkheck

Iglhaut si trúfol na svoju prvú prestavbu Mercedesu do vysokohorského terénu. A dnes? „Dodávame vozidlá do celého sveta. Často pre povrchové bane,“ ho­vorí Michael Iglhaut, ktorý vedie firmu v druhej generácii. Dubaj, Island, USA – „kde jazdí Mercedes G, tam prejde aj náš transportér“.

Je o 230 milimetrov vyšší ako normálny a s permanentným pohonom 4x4. Vnútri má posteľ aj elektrický agregát.
Zdroj: Holger Karkheck

Asi tretinu obchodu tvoria obytné automobily pre nadšencov cestovania v ťažkých prírodných podmienkach. Aj tento Sprinter, ktorý bol vyrobený v roku 2020, bude slúžiť mimo spevnených ciest. Cena za pre­ stavbu však nie je malá: 200 000 eur.