Trab

Zaujímavosti Tu vznikal legendárny Trabant

Foto: Trab

14.8. 2014 9:00 Vedeli ste, že minulosť slávneho „bakeliťáku“ je spojená so značkou Audi? Dozvedieť sa to môžete na pôde múzea v Zwickau.

Nedávno sme vám v rámci špeciálneho projektu Cestovanie za autami priniesli reportáž z rodiska automobilov značky Wartburg, ktorá patrila v bývalom Východnom Nemecku k dvojici producentov s najväčším cvengom. Tou druhou bol aj u nás preslávený Trabant. Legendárne „bakelitové vozidlo“ vznikalo v meste Zwickau, ktoré má bohatú históriu výroby áut. Dnes ju mapuje múzeum pomenované podľa veľkej osobnosti tohto priemyselného odvetvia. Návštevu August Horch Museum sme pri našej ceste nemohli vynechať.

V bývalej fabrike Audi sa dnes nachádza August
V bývalej fabrike Audi sa dnes nachádza August
Zdroj: Marek Pokrývka
V bývalej fabrike Audi sa dnes nachádza August
V bývalej fabrike Audi sa dnes nachádza August
Zdroj: Marek Pokrývka
 
V bývalej fabrike Audi sa dnes nachádza August Horch Museum

Od vlastnej značky po Trabant

August Horch je muž, ktorý sa už dnes často nespomína. Práve on však stál pri vzniku automobilky Audi a je zodpovedný za jej meno. Na označenie svojich vozidiel, ktoré začal v Zwickau produkovať v roku 1904, totiž pôvodne používal svoje priezvisko. No po právnych sporoch s novými majiteľmi jeho bývalej firmy dostal zákaz autá takto označovať. Keďže jeho meno znamenalo po nemecky počuť, siahol po alternatíve: latinskom preklade vo forme Audi.

Jedným z pilierov expozície je éra spoločenstva
Jedným z pilierov expozície je éra spoločenstva
Zdroj: Marek Pokrývka

Takto pomenované vozidlá začali v meste vznikať už v roku 1910. S novou automobilkou sa neskôr spojili ďalšie tri značky sídliace neďaleko: DKW, Wanderer a tiež pôvodný Horch. Výsledkom fúzie bol subjekt Auto Union s logom zloženým zo štyroch symbolických kruhov. Pod ich patronátom vzniklo viacero zaujímavých modelov, ktoré si zaslúžia pozornosť aj dnes.

Podobne ako v mnohých ďalších továrňach musela aj výroba automobilov v Zwickau s príchodom druhej svetovej vojny ustúpiť zbraniam a vojenskej technike. Opätovne sa naštartovala až v roku 1949, pričom bývalé modely DKW dostali nové označenie so štítkom IFA. V podobnom čase sa v Ingolstadte obnovila firma Auto Union, z ktorej sa neskôr vyvinulo dnešné Audi.

Trabant je vozidlo, vďaka ktorému sa fabrika
Trabant je vozidlo, vďaka ktorému sa fabrika
Zdroj: Marek Pokrývka
Trabant je vozidlo, vďaka ktorému sa fabrika
Trabant je vozidlo, vďaka ktorému sa fabrika
Zdroj: Marek Pokrývka
 
Trabant je vozidlo, vďaka ktorému sa fabrika v Zwickau preslávila

Fabrika v Zwickau pokračovala najprv vo výrobe predvojnových modelov, no neskôr prišli modernejšie kúsky podfarbené prevzatím jej vedenia socialistami. V roku 1957 tu odštartovala svoje pôsobenie spoločnosť VEB Sachsenring, pomenovaná podľa neďalekého okruhu. Tá produkovala automobily pod vlastným označením, no omnoho väčšiu odozvu vyvolala modelmi pomenovanými Trabant. Z nich vyrobila dovedna vyše tri milióny exemplárov. Nemecké zjednotenie znamenalo koniec tejto fabriky a dnes v meste pôsobí Volkswagen.

Múzeum v bývalej fabrike Audi

Korene múzea mapujúceho tieto udalosti siahajú do roku 1975, kedy predstavitelia mesta začali uvažovať o jeho realizácii. Kým sa však myšlienka pretavila do reality, prešlo dlhých trinásť rokov. V roku 1988 otvorila svoje brány expozícia v bývalej kaviarni továrne Sachsenring. Zo začiatku obsahovala iba štrnásť vozidiel, z toho až dvanásť tvorili modely značky IFA.

Expozícia je rozložená na dvoch podlažiach starej
Expozícia je rozložená na dvoch podlažiach starej
Zdroj: Marek Pokrývka

Po zjednotení Nemecka začala prevádzka chátrať a niekoľkokrát zmenila majiteľa. Až na prelome tisícročí začalo svitať na lepšie časy. Vedenie mesta Zwickau sa dalo dokopy s automobilkou Audi a spoločne založili neziskovú spoločnosť určenú na prevádzku múzea. Dodnes majú tieto dva subjekty vo vzniknutej firme polovičné podiely.

BANNER300

V roku 2002 sa začali reštauračné práce na bývalej budove fabriky Audi, kam sa mala výstava nasťahovať. September 2004 sa stal prelomovým mesiacom, kedy sa vozidlá dostali do nových priestorov. K historickej stavbe závodu sa neskôr pridala kancelárska časť, bývalá Horchova vila a tiež moderná prístavba tvoriaca aj vstup. Na ploche zhruba tritisíc štvorcových metrov je aktuálne asi 70 automobilov a množstvo ďalších menších exponátov.

V objekte je vystavených zhruba sedemdesiat
V objekte je vystavených zhruba sedemdesiat
Zdroj: Marek Pokrývka

Historické autá s rôznym pôvodom

Podobne ako iné výstavy tohto typu má aj August Horch Museum jednotlivé vozidlá zoradené chronologicky. Pri vstupe privíta návštevníkov zelený Horch z roku 1911, ktorý je najstarším modelom v budove. Spoločnosť mu robí zbierka rôznorodých pohonných jednotiek z ranných dôb motorizmu. Expozícia pokračuje množstvom exemplárov éry Auto Union, vrátane niekoľkých pretekárskych modelov, ktoré si možno aj vypočuť. Verne reprodukované burácanie šestnásťvalcového motora zo starej školy skutočne stojí za to.

Druhá sekcia výstavy je venovaná povojnovým automobilom. Veľmi zaujímavý je Horch 930 S. Táto luxusne ladená limuzína sa môže pýšiť skutočne netradičným prvkom: umývadlom skrytým v blatníku. Ďalej je tu niekoľko áut vyrábaných spoločnosťou VEB Sachsenring. Hlavným lákadlom je otvorený model P240 Repräsentant postavený pre socialistické vládne špičky.

Model P240 Repräsentant postavili v tomto meste
Model P240 Repräsentant postavili v tomto meste
Zdroj: Marek Pokrývka
V meste Zwickau vznikli dovedna vyše tri milióny
V meste Zwickau vznikli dovedna vyše tri milióny
Zdroj: Marek Pokrývka
 
Múzeum obsahuje špeciál pre socialistickú vládu i miliónty Trabant

Pre našinca však bude nepochybne najzaujímavejšia sekcia na spodnom poschodí, ktorá je takmer výhradne venovaná „bakeliťákom“. Možno tu vidieť vývoj jednotlivých modelov od typu označeného ešte IFA P70 po najrozšírenejšiu verziu Trabant 601. Špeciálne miesto tu má exemplár s výrobným číslom 1 000 000. Výlet do motoristickej minulosti zakončuje Volkswagen Polo prvej generácie, ktorý bol prvým modelom tejto značky vyrobeným v Zwickau. Pozornosť si zaslúži aj prototyp P100, ktorý vznikol v spolupráci s automobilkou Wartburg.

Samozrejmosťou je dokonalý stav všetkých vystavených automobilov a naleštená karoséria. Niektoré autá sú naaranžované v jednoduchom prostredí, no expozícia je okorenená historickým prvkami. Výborne pôsobí napríklad rekonštrukcia dobovej čerpacej stanice. Zaujímavá je aj simulácia mestskej ulice 30. rokov či typická socialistická garáž, no najpôsobivejšie je gigantické logo Auto Union so štvoricou automobilov jednotlivých značiek, ktoré toto zoskupenie vytvorili.

Tu vznikal legendárny Trabant
Tu vznikal legendárny Trabant
Zdroj: Marek Pokrývka
Takto nejako vyzerala typická garáž vo východnom
Takto nejako vyzerala typická garáž vo východnom
Zdroj: Marek Pokrývka
 
Exponáty sú na viacerých miestach zaujímavo naaranžované

Vstup pre dospelých za 5,50 eur

Múzeum venované Augustovi Horchovi a výrobe áut v meste Zwickau sa nachádza na adrese Audistrasse 7. Trasa z Bratislavy pred jeho brány meria necelých 600 kilometrov, pričom väčšina z toho vedie po diaľniciach na území Českej republiky. Pre návštevníkov je vyhradené parkovisko na druhej strany ceste od objektu, v prípade potreby aj s nabíjačkou na elektromobily.

Expozícia je otvorená počas celého týždňa okrem pondelka, vždy od 9.30 ráno do 17.00. Za vstup zaplatia dospelí 5,50 eur, zľavnený lístok je o dve eurá lacnejší. Deti do šesť rokov majú vstup zdarma. Múzeum ponúka aj rôzne skupinové a rodinné zľavy, navyše organizuje aj komentované prehliadky pre maximálne dvanásť účastníkov. Za jednu zaplatíte tridsať eurodukátov. Fotenie a natáčanie je v celom múzeu povolené len po zaplatení poplatku 2,50 eur. Rovnakú cenu si tu účtujú aj za zapožičanie audiosprievodcu.

 

Za Trabantom na Rapide

Škoda Rapid Spaceback
Škoda Rapid Spaceback
Zdroj: Marek Pokrývka
Do múzea pomenovaného po  Augustovi Horchovi sme dorazili na našom cestovateľskom vozidle Škoda Rapid Spaceback, ktoré je vybavené balíkom Skyline a silnejšou verziou benzínového motora 1.2 TSI. Napriek tomu, že v dnešnom ponímaní je tento model viac-menej ľudovým vozidlom, od sparťanského „bakeliťáku“ menom Trabant má ďaleko. Náš exemplár disponuje aj xenónovými svetlami, tempomatom či parkovacími senzormi.

Zďaleka nie iba o Trabante

August Horch Museum sme navštívili najmä kvôli legendárnemu Trabantu, no objavili sme tu podstatne viac. Ak máte na toto vozidlo nostalgické spomienky, expozícia vám môže vtlačiť slzu do oka. No zďaleka to nie je všetko. Okrem toho sa tu môžete dozvedieť množstvo detailov o koreňoch Audi, pôvode štyroch kruhov v jeho logu i ďalšie informácie z produkcie osobných automobilov v meste Zwickau. Návštevu preto môžeme všetkým fanúšikom odporučiť.

Partnerom cestovateľského projektu je poisťovňa Union.

:gallery:true:true:true

Video

Diskusia