ikona Exkluzívna jazda: Rolls-Royce Wraith

Testy Rolls-Royce Wraith: Crème de la Crème

Foto: Marek Pokrývka

24.6. 2014 9:05 EXKLUZÍVNA JAZDA     Najsilnejší, najrýchlejší, ale aj najmenší. Tieto tituly prináležia novému kupé z Goodwoodu, s ktorým sme sa osobne zoznámili.

Už dlhé desaťročia sa na automobilovom trhu odohráva výkonová vojna. Viaceré značky sa pri svojich športových modeloch predbiehajú v parametroch a pýšia všemožnými ciframi. Jedna spoločnosť si však vždy zachovávala nadhľad a rozruch okolo čísiel ignorovala. Rolls-Royce.

Exkluzívna jazda: Rolls-Royce Wraith
Exkluzívna jazda: Rolls-Royce Wraith
Zdroj: Marek Pokrývka
Exkluzívna jazda: Rolls-Royce Wraith
Exkluzívna jazda: Rolls-Royce Wraith
Zdroj: Marek Pokrývka
Vyskúšali sme si najmladší a najmodernejší Rolls-Royce: kupé Wraith

Tento britský výrobca pri svojich vozidlách dlhý čas používal v kolónke výkonu slovíčko „adekvátny“. Ak ste chceli vedieť presnú hodnotu, tak ste sa ju dozvedeli. No máloktorý zákazník sa pýtal. Desať kilowattov hore-dole, komu by na presnom údaji záležalo...

V ostatnom čase sa to zmenilo. Čerstvý vietor v tomto smere priniesol typ Ghost, pri ktorom tvorcovia vyzdvihovali dynamickú stránku. Ešte ďalej išiel jeho dvojdverový súrodenec Wraith, teda prízrak. Je najmladším členom rodiny, no nie je to jeho jediné naj. V rámci svojej stajne drží prvenstvo aj z hľadiska sily a rýchlosti. Čo to znamená v praxi? Exkluzívne sme to zisťovali za jeho volantom.

Luxusná jachta v rybárskej osade

Zážitok zo stretnutia s týmto autom sa začal ešte pred usadnutím dovnútra a naštartovaním. Vozidlo s jeho parametrami totiž ani náhodou nevidíte každý deň. Aby sme nezabudli: toto kupé má aj ďalšie „naj“ v rámci rodiny. Je totiž najmenším zástupcom aktuálneho portfólia Rolls-Royce.

Dvojdverový prízrak je mohutnejší než mnohé
Dvojdverový prízrak je mohutnejší než mnohé
Zdroj: Marek Pokrývka

Najmenší? To nič. Aj s malým gašparkom sa dá predsa zahrať veľké divadlo, nie? Rozhodne áno! Benjamín značky je totiž poriadnym kusom auta. V reči milimetrov ho charakterizujú tieto čísla: 5 269 na dĺžku, 1 947 v ramenách a 1 507 na výšku. Dvojdverový automobil teda svojou veľkosťou zatieni aj valnú väčšinu luxusných limuzín. Nejde však len o rýdze rozmery, ale aj jeho majestátnosť. Typický pochrómovaný gril, nekonečná kapota a strešná línia evokujúca originálny Mustang Fastback spolu vytvárajú jedinečnú zmes svalov a elegancie.

Hovorí sa, že lepšie raz vidieť než stokrát počuť. Pre model Wraith platí, že najlepšie je raz vidieť naživo. Fotky totiž nedokážu celkom uchopiť auru tohto mohutného kupé. Aj tí, čo ho poznajú z obrázkov, sa za ním na ulici otočia s úžasom. Vmiesiť sa s týmto automobilom do bežnej premávky je ako zablúdiť luxusnou jachtou do rybárskej osady na pobreží Afriky. Britský prízrak tu zastavuje život. Občas sme mali pocit, že ideme vo vozidle so zapnutými majákmi a sirénou...

Pojazdná obývačka pre štyroch

To však už trochu predbiehame. Preskočili sme fázu nastupovania a tá je v tomto aute rovnako výnimočná ako množstvo iných prvkov. Dôvodov je niekoľko. Číslo jeden: dvere sú síce iba dve, no podľa dobrých zvykov anglickej automobilovej smotánky majú pánty vzadu a otvárajú sa teda opačne než na všetkých bežných vozidlách. Číslo dva: po usadnutí do sedadla sa netreba za veľkými a ťažkými krídlami naťahovať. Všetko zaobstará elektrina, pasažierovi stačí chvíľu podržať príslušné tlačidlo. Číslo tri: dvere nemajú rám okien. A tie okná sú dvojité, ak by ste chceli vedieť.

Exkluzívna jazda: Rolls-Royce Wraith
Exkluzívna jazda: Rolls-Royce Wraith
Zdroj: Marek Pokrývka
Exkluzívna jazda: Rolls-Royce Wraith
Exkluzívna jazda: Rolls-Royce Wraith
Zdroj: Marek Pokrývka
Wraith je pre tých, čo sa nemienia len voziť, ale chcú svoje auto aj šoférovať

Posadiť sa do auta značky Rolls-Royce je pre motoristu čosi podobné ako návšteva Baziliky sv. Petra pre katolíka. Nejde pritom len o sviatočný pocit. Rovnako ako v interiéri rímskej katedrály je aj v kabíne kupé doslova hmatateľná špičková zručnosť a zmysel pre detail. Taktiež je tu citeľná aj konzervatívnosť a spoliehanie sa na rokmi overené riešenia.

BANNER300

Pozerať sa na nekonečnú kapotu zakončenú soškou Spirit of Ecstasy a krútiť volantom s dvomi písmenami R má svoje čaro. To však má aj počítanie hviezdičiek na strope, počúvanie špičkovej audiosústavy či hra s multimediálnym systémom. Ten najviac prezrádza spriaznenosť s materským BMW. Tvarom, dizajnom i použitými materiálmi je však toto auto kdesi inde. Pojazdnú obývačku tvorí tá najkvalitnejšia koža, štruktúrované drevo a leštený kov. Netreba zabúdať ani na koberce z ovčej vlny. Pri nich máte chuť sa vyzuť a zaboriť do nich holé nohy.

Pasažieri na zadných sedadlách nie sú o nič
Pasažieri na zadných sedadlách nie sú o nič
Zdroj: Marek Pokrývka
Exkluzívna jazda: Rolls-Royce Wraith
Exkluzívna jazda: Rolls-Royce Wraith
Zdroj: Marek Pokrývka
 
Pasažieri na zadných sedadlách nie sú o nič ukrátení a okrem pohodlia môžu počítať „hviezdičky na strope“ vytvorené optickými vláknami: ich počet sa dá zvyšovať, znižovať, alebo celkom vypnúť

Do ovčieho rúna sa môžu uložiť dovedna štyri páry dolných končatín, bez rizika nejakých kŕčov či klaustrofobickej triašky. Napriek dramaticky klesajúcej streche sa vzadu nedá hovoriť o nedostatku miesta. Pohodlie je tu taktiež kráľovské. Priestrannosťou sa síce Wraith nemôže porovnávať s príbuznou limuzínou, ale cestovanie vo štvorici si vieme bez problémov predstaviť. Ani batožinový priestor sa proti nemu nebúri, niekoľko kufrov Louis Vuitton sa do neho bez problémov zmestí.

Pradúci dvanásťvalec so silou beštie

Dostávame sa k tomu, čím by sa malo nové kupé od svojich súrodencov líšiť najviac. To znamená pohon a sklon k športovému správaniu. Wraith sa môže pýšiť titulom „najvýkonnejší motor značky“. Samozrejme, ak nerátame agregáty určené pre lietadlá...

Čo teda má prízrak pod kapotou za zázrak? Ak by ste čakali čokoľvek iné než veľký dvanásťvalec, boli by ste na omyle. Vozidlo poháňa motor V12 so zdvihovým objemom 6,6 litra, ktorý je prepĺňaný dvoma turbodúchadlami. Rovnaké srdce pracuje aj v type Ghost, no dvojdverový model má podstatne viac sily: maximálny výkon 465 kW (632 k) a krútiaci moment 800 Nm.

Prepĺňaný dvanásťvalec má Wraith nielen
Prepĺňaný dvanásťvalec má Wraith nielen
Zdroj: Marek Pokrývka

Štartovanie tejto elektrárne má nezameniteľné čaro. Podľa zvuku je jasné, že sa k životu prebúdza skutočná beštia. Nečakajte však žiaden neustávajúci hrmot, motor začne po úvodnom odgrgnutí spokojne priasť a svojou prácou nikoho neruší. To isté platí aj pre bežnú jazdu. Počas nej je kdesi v pozadí počuť len tiché ševelenie benzínu a automatickej prevodovky.

Ani pri razantnom štýle však nejde o drámu podfarbenú streľbou z výfuku. Dvanásťvalec síce dáva najavo svoju silu, ale od pasažierov si s noblesou zachováva akustický odstup. A to napriek tomu, že ho motorári zámerne naladili tak, aby bol z celej automobilovej rodiny Rolls-Royce „najhlučnejší“, na oslavu výkonových superlatívov. Mimo exkluzívneho klubu s dvojitým R sa však stále pohybujeme iba kdesi na pomedzí šumu lístia a žblnkotu vlniek.

Fyziku vie oklamať iba čiastočne

Samozrejme, nie je to len o zvuku. Vyše šesťsto vyšľachtených žrebcov sa podpísalo na dynamických parametroch kupé. Stovku zhltne tento prízrak už za 4,6 sekundy! Je až neuveriteľné, s akou vervou sa luxusná anglická obývačka vrhá vpred. Po zatlačení akcelerátora sa soška Spirit of Ecstasy zdvihne k nebesiam a vozidlo začne popierať fyzikálne zákony. Pri zrýchlení by ste skutočne nepovedali, že hmotnosť auta s dvoma pasažiermi atakuje 2,5 tony...

Keď je táto ručička vľavo, fyzika dostáva na frak
Keď je táto ručička vľavo, fyzika dostáva na frak
Zdroj: Marek Pokrývka

Opačný proces už taký ružový nie je. Rolls-Royce síce disponuje veľkými a silnými brzdami, no pre zastavenie masy kovu, kože a dreva treba na pedál slušne zatlačiť. Podobne je to aj v zákrutách. Tu už sa fyzika tak jednoducho oklamať nedá, pojazdná jachta sa provou tlačí mimo asfaltu a nebyť elektronických pomocníkov, možno by tam často aj skončila.

Asistenčná elektronika nám predviedla dve tváre. Pri prudkom rozjazde z miesta nás prekvapila jej benevolentnosť a pískanie pneumatík. Trpezlivosť je však dlho nevydrží: stačilo, aby sa objavil už malý náznak problémov s trakciou v zákrute a systém veľmi výrazne utiahol opraty motora. Akoby so zdvihnutým prstom prehovoril: toto nie je športové auto. Samozrejme, s britským prízvukom.

Rolls-Royce Wraith je rýchly, ale športiakom je
Rolls-Royce Wraith je rýchly, ale športiakom je
Zdroj: Marek Pokrývka

Tak či onak, na nejaké drsné bláznenie sa sme ani nemali srdce. Netreba zabúdať, že aj keď ide o najrýchlejší a najvýkonnejší model tejto značky, stále je to Rolls-Royce. Pocit, aký vám dá pri pokojnej jazde, zažijete málokde inde. Špičková dynamika v priamom smere je v tomto prípade iba čerešničkou na šľahačke. Hlavný chod pozostáva z absolútneho ticha a hodvábneho žehlenia asfaltu. Dorozumievať sa šepotom tu nie je problém a ani tie slovenské cesty sa zrazu nezdajú byť také zlé...

Crème de la Crème dvojdverových áut

Wraith sa teda pýši titulom „naj“ v rámci výkonových parametrov svojej značky, športiakom je však nanajvýš iba v jej pomeroch. Ak je však reč o luxusných kupé, ťažko nájdete na tejto planéte niečo lepšie, bez ohraničenia značkou. Mladý člen rodiny z Goodwoodu je jednoducho Crème de la Crème dvojdverových áut. Konkurovať mu môže asi iba jeho väčší brat Phantom. No rozhodovať sa medzi nimi je ako vyberať si medzi vanilkovou a čokoládovou. Obe sú super, len každá trochu iným spôsobom.

V segmente luxusných kupé nájdete ťažko niečo
V segmente luxusných kupé nájdete ťažko niečo
Zdroj: Marek Pokrývka

Tak či onak, príchute tejto anglickej zmrzliny sú určené len malej hŕstke vyvolených. My sme sa na chvíľu vžili do ich kože a krátkym zoznámením sme sa opäť presvedčili o výnimočnosti automobilov Rolls-Royce. Bohužiaľ, naše priezvisko si s písmenom R až tak nerozumie, nie je to Rockefeller ani Rotschild. Prízrak za štvrť milióna eur sa preto so zapadajúcim slnkom rozplynul pred našimi očami. Museli sme sa vrátiť do sveta áut, ktorým sa dvere otvárajú v smere jazdy a naboso by sme v nich nesedeli...

Video

Diskusia