ikona Test Renault Mégane

Testy Test Renault Mégane: Slušný krok vpred

Foto: Marek Pokrývka

19.5. 2016 20:33 Štvrtá generácia francúzskeho hatchbacku má štýlový vzhľad a lepší podvozok. Testovali sme ju s 1,6-litrovým naftovým štvorvalcom.

Na aprílovom autosalóne v Pekingu predstavil Renault druhú generáciu SUV Koleos, ktorá zavŕšila už dlhší čas trvajúcu kompletnú obnovu portfólia značky. Kľúčovým modelom bol Talisman. Tento reprezentant strednej triedy priviedol k životu svieži štylistický jazyk, ktorý neskôr prevzal Mégane. Z hľadiska predajných čísel ide o ešte dôležitejší produkt.

Renault Mégane štvrtej generácie vo verzii dCi
Renault Mégane štvrtej generácie vo verzii dCi
Zdroj: Marek Pokrývka

Francúzsky kompakt absolvoval premiéru na jesennom autosalóne vo Frankfurte, kde mnohých prekvapil podobnosťou s väčším súrodencom. V súčasnosti sa prvé exempláre novinky preháňajú po našich cestách. Jednému z nich sme sa pozreli na zúbok redakčným okom, do rúk sa nám dostala verzia Bose so vznetovým motorom dCi 130 a manuálnou prevodovkou.

Šarm aj vďaka unikátnym diódam

Spoločným rysom Talismanu s novinkou segmentu C sme sa už viackrát venovali a osobná skúsenosť v slovenských podmienkach na našom dojme nič nezmenila. Štylistické paralely sú nepopierateľné. Odlišné tvary hatchbacku dávajú vlastnú identitu, francúzsky šarm však zostal zachovaný. Najmä vďaka neprehliadnuteľnému podpisu LED svetiel sa nový Mégane na ulici nestratí.

Kompaktný hatchback je dlhší, širší a nižší než
Kompaktný hatchback je dlhší, širší a nižší než
Zdroj: Marek Pokrývka

Počas testu sme sa presvedčili, že vzhľad štvrtej generácie sa ľuďom páči. Nami skúšaný exemplár mal pritom štandardný bodykit, sedemnásťpalcové disky kolies a nie veľmi nápadnú tmavomodrú farbu. Napriek tomu si ho na ulici všimol nejeden okoloidúci. Prsty v tom majú okrem unikátnych diód aj dynamické tvary, medzi ktorými vynikajú svalnaté zadné blatníky.

Z hľadiska rozmerov došlo pri tomto vozidle ku klasickej úprave čísel. V porovnaní s predchodcom je hatchback dlhší, širší a zároveň nižší. Pri pôdoryse 4 359 x 1 814 milimetrov má výšku 1 447 mm. Rázvor francúzskeho automobilu sa natiahol na 2 669 milimetrov.

Na poli technológii nezaostáva

Spomínanú príbuznosť s  typom Talisman cítiť aj v interiéri. Nájdeme v ňom rovnako koncipovanú palubnú dosku, centrálnu konzolu i volant. Spoločným rysom je aj digitálny prístrojový panel. Trochu inak spracovaný je však stredový tunel a rozdiely nájdeme vo viacerých detailoch. Rozdielne sú aj materiály. Oproti rozmernejšiemu bratovi má kompakt väčší pomer tvrdších plastov, čo nie je prekvapením. Na pomery triedy sú však použité materiály na slušnej úrovni.

Kabína testovaného exemplára pôsobila pomerne
Kabína testovaného exemplára pôsobila pomerne
Zdroj: Marek Pokrývka

Nami skúšaný exemplár pôsobil pomerne hodnotne, k čomu prispelo kožené čalúnenie sedadiel a množstvo vybavenia. V ňom nemohol chýbať audiosystém Bose. Okrem neho však vozidlo disponovalo diódovými svetlometmi, parkovacím robotom, navigačným systémom či head-up displejom využívajúcim priehľadný štít. Ten sa vyklápa pomerne hlučne z vrchu palubovky. Svoju funkciu však spĺňa a zároveň je mementom toho, že v rámci triedy Renault nezaostáva na poli technológii.

Z hľadiska priestrannosti došlo v kabíne k miernemu zlepšeniu. Posed na predných sedadlách je športovejší, čo korešponduje s dynamickým exteriérom. Vodičovi s výškou 180 centimetrov zostane nad hlavou rezerva asi desať dielikov. Vzadu je to o niečo horšie, Mégane v tomto smere na triedne rekordy nesiaha. Potešili nás však sedačky. Tie majú v oboch radoch akurátne bočné vedenie a pohodlné tvarovanie. Palec hore dávame najmä dostatočne dlhému sedáku.

Objemom kufra sa kompaktný Renault radí k lepšej
Objemom kufra sa kompaktný Renault radí k lepšej
Zdroj: Marek Pokrývka

Batožinový priestor má podľa normy VDA štandardne 384 litrov, čím sa kompaktný Renault radí k lepšej časti segmentu. V porovnaní s predchodcom kufor mierne narástol. To platí aj pre 1 247-litrový objem po sklopení zadných sedadiel, rátať však treba s veľkým schodom i naklonenými operadlami. Všimli sme si tiež relatívne vysoko položenú nakladaciu hranu.

Z hľadiska odkladacích priestorov Francúz nesklame, miest na drobnosti je dostatok. Veľkým objemom nás oslovila najmä schránka na spolujazdcovej strane. Slušne veľké sú priečinky vo dverách, pomerne prakticky pôsobí aj posuvný držiak na poháre či polička pred radiacou pákou.

Naftový štvorvalec a lepší podvozok

Skúšaný model mal v rodnom liste skratku dCi 130, za ktorou sa skrýva 1,6-litrový turbodiesel notoricky známy z viacerých existujúcich automobilov. Jeho naladenie sa pre Mégane nezmenilo. Ako napovedá označenie, motor dosahuje maximálny výkon 96 kW (130 k). Krútiaci moment 320 Nm prenášal v našom prípade na predné kolesá šesťstupňový manuál.

Turbodiesel dCi 130 je notoricky známy
Turbodiesel dCi 130 je notoricky známy
Zdroj: Marek Pokrývka

Táto naftová motorizácia novému modelu Renault svedčí. Štvorvalec je dobre odizolovaný, výrazným problémom nie je akustika ani vibrácie. Hatchbacku pritom dáva akceptovateľnú dynamiku. Šprint z pokoja na 100 km/h mu trvá rovných desať sekúnd a skončí sa tesne pod dvestovkou. Špecifikom tohto motora je prudší nástup turba, pre ktorý treba dobre pracovať s radiacou pákou prevodovky.

Vznetový agregát nám v minulosti už niekoľkokrát predviedol hospodárnu prevádzku a zahanbiť sa nenechal ani pod kapotou typu Mégane štvrtej generácie. V meste priemerne skonzumoval 5,5 litra. Na diaľnici dosiahol 1,6-litrový turbodiesel presne päťlitrový apetít a na vidieku si pýtal iba 3,9 l/100 km. Vzhľadom na parametre ide o skutočne pekné čísla.

Naftový motor dosiahol na diaľnici presne
Naftový motor dosiahol na diaľnici presne
Zdroj: Marek Pokrývka

S týmto agregátom nie je kompakt žiaden rýchlik, ale pri správnom preraďovaní sa dokáže svižne rozbehnúť. Našťastie, francúzski konštruktéri nezabudli ani na ďalšiu dôležitú techniku. Naladenie podvozka vychádzajúceho z architektúry CMF je o triedu lepšie než v minulosti.

Mégane sa napriek využitiu jednoduchej zadnej nápravy posunul v oboch dôležitých smeroch: jazdných vlastnostiach i komforte. V zákrutách je obratnejší a nedotáčavé tendencie prejavuje vo vyšších rýchlostiach než doposiaľ, vodičovi teda jeho správanie sa dáva viac istoty za volantom. Na sedemnásťpalcových diskoch však kompakt zároveň zvláda nerovnosti s väčším pokojom a pôsobí tak pohodlnejšie. Pochvalu si zaslúži aj pomerne presné riadenie.

Testovaný model za 23 290 eur

Na slovenskom trhu si Renault za nový Mégane pýta od 12 990 eur. Samozrejme, kombinácia naftového motora s výkonom 96 kW (130 k) a druhého najvyššieho vybavenia je postavená citeľne vyššie. Za model Bose dCi 130 klienti zaplatia minimálne 21 190-eurovú sumičku. Dostanú za to nielen sústavu reproduktorov spomínanej značky, ale napríklad aj sedemnásťpalcové disky kolies, polokožené čalúnenie, dvojzónovú klímu či sedadlo vodiča s masážnou funkciou.

Vo vybavení modelu Bose sú popri audiosústave aj
Vo vybavení modelu Bose sú popri audiosústave aj
Zdroj: Marek Pokrývka

Nami testovaný model prirátal k tejto sume niekoľko príplatkov: extra financie si vyžiadali LED svetlomety, adaptívny tempomat, head-up displej, kamera, navigácia, parkovací asistent či balík bezpečnostných prvkov. Tie ceny vyhnali na 23 290 eur. Za kompakt to nie je málo, no viacero spomínaných príplatkov by pre šetrnejšieho motoristu nemal byť problém oželieť.

Na ulici sa nový Mégane nestratí

Renault Mégane urobil vo svojej štvrtej generácii slušný krok vpred. Zlepšil sa vo viacerých dôležitých oblastiach, okrem objektívnych kategórii napríklad aj z hľadiska dizajnu. Kompakt sa na ulici nestratí a ľuďom sa páči. Vnútornou priestrannosťou síce na triedne rekordy nesiaha, ale má dostatok miesta vpredu, veľký kufor a pohodlné sedadlá. V skúšanom vyhotovení pôsobí interiér pomerne hodnotne. Na ponuku vybavenia sa nemožno sťažovať, na pomery triedy je pomerne štedrá a z hľadiska technológii kompakt nezaostáva.

Francúzsky kompakt sa zlepšil vo viacerých
Francúzsky kompakt sa zlepšil vo viacerých
Zdroj: Marek Pokrývka

Naftový štvorvalec s objemom 1,6 litra hatchbacku svedčí. Treba pri ňom síce trochu viac pracovať s radiacou pákou, no dokáže sa odvďačiť akceptovateľnou dynamikou i peknou spotrebou. Potešil nás aj podvozok. Na sedemnásťpalcových diskoch kolies ponúka dobrý kompromis medzi obratnosťou v zákrutách a filtrovaním nerovností slovenských ciest.

Cena testovaného auta nebola nízka, no viacero prvkov vybavenia možno oželieť a v ponuke je niekoľko lacnejších naftových motorov. Záujemcovia o výrazného Francúza by sa teda spomínanou čiastkou nemali nechať odradiť. Ak sa poponáhľajú, ušetriť môžu s edíciou Premiere.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 598 cm3
Max. výkon
96 kW/130 k
pri otáčkach
4 000/min
Max. krútiaci moment
320 Nm
pri otáčkach
1 750/min
Palivo
nafta
Pohon
predné kolesá
Prevodovka
6-stupňová manuálna
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4 359 mm
Šírka
1 814 mm
Výška
1 447 mm
Rázvor náprav
2 669 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 318 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 393 kg
Užitočná hmotnosť
572 kg
Celková hmotnosť
1 890 kg
Objem batožinového priestoru
384 l/1 247 l
Objem palivovej nádrže
47 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
198 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
10,0 s
Spotreba
Mesto - normovaná
4,7 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
3,6 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
4,0 l/100 km
Mesto - počas testu
5,5 l/100 km
Diaľnica - počas testu
5,0 l/100 km
Vidiek - počas testu
3,9 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
103 g/km
Emisná norma
Euro 6
Štandardné cenníkové ceny s DPH
Základná cena modelu
od 12 990 €
Základná cena verzie
od 21 190 €
Cena testovaného exemplára
23 290 €
Zdroj: Marek Pokrývka

Video

Diskusia