ikona Jazdené BMW X3 II

Testy Jazdené BMW X3 II: Lepšie než predchodca

Foto: Auto BILD

14.5. 2016 9:29 Druhú generáciu BMW X3 možno označiť za úspech, ktorý dal zabudnúť na problémového predchodcu. Pozrite sa, či vydrží kvalita aj pri jazdených exemplároch.

Po úspechu veľkého SUV X5 zatúžili v BMW po ešte väčšom kúsku koláča a vydali sa o segment nižšie. Tak prišiel v roku 2004 na svet typ X3 prvej generácie. Miesto si našiel, rezonoval však hlavne zoznam jeho neduhov, napríklad praskajúce pružiny zadnej nápravy, pruženie tvrdé ako kameň, nízka kvalita interiérových plastov, problémy s filtrom pevných častíc a v neposlednom rade poškodenia motora, obľúbeného vznetového dvojlitra, spôsobené riedením olejovej náplne.

Jazdené BMW X3 II
Jazdené BMW X3 II
Zdroj: Auto BILD

V Mníchove sa však poučili a druhá generácia, označená kódom F25, novinka roku 2010 prišla zbavená asi všetkých nemocí svojho predchodcu. Na prasknuté zadné pružiny sa už nesťažuje nik a po usadení sa v interiéri je na prvý pohľad zrejmé, že fabrika poriadne zainvestovala aj do kvalitne pôsobiacich plastov.

Zlepšil sa aj vznetový štvorvalec modelu 20d, predtým extrémne citlivý na krátke jazdy. Pomohla mu presnejšia regulácia regeneračnej fázy filtra pevných častíc a vylepšený vstrekovací systém aj výfukový trakt. Teraz sa už problémy s riedením oleja môžu vyskytnúť iba pri naozaj krátkych trasách, alebo mimoriadne nízkych rýchlostiach jazdy. Vďaka tomu sa naň v BMW nesťažujú častejšie, než u iných značiek.

Jazdené BMW X3 II
Jazdené BMW X3 II
Zdroj: Auto BILD

Vzhľadovo, no najmä čo sa týka kvality materiálov zaznamenal interiér druhej generácie typu X3 oproti svojmu predchodcovi poriadny posun vpred, na druhej strane však stále vyzerá pomerne fádne. Ďalšie zlepšenie priniesol až facelift v roku 2014 (na obrázkoch je r.v. 2012), vďaka ktorému pribudlo vo vnútri trochu chrómu, zásluhou čoho je pocit z neho podstatne lepší.

Sedadlá sú tvarované celkom dobre, na predných sa sedí pomerne vysoko, zadné sú zasa prekvapivo hlboké. Pochvalu si zaslúžia aj materiály čalúnenia, ktoré nezvyknú niesť zreteľné známky opotrebenia ani na exemplároch, ktoré už prekročili 100-tisíc kilometrov. Kufor má v základnej konfigurácii objem 550 l a sklopením zadných sedadiel ho možno zväčšiť až na 1 600 litrov. Jeho dĺžka pritom dosahuje 0,88, resp. 1,62 metra.

Automobily SUV však lákajú nielen na priestrannú kabínu, či objemný batožinový priestor, ale i na lepšiu priechodnosť na nespevnených cestách, alebo schopnosť potiahnuť väčší príves. X3 druhej generácie v tomto smere celkom plní očakávania vďaka svetlej výške 205 mm a povolenej hmotnosti prívesu 2,0 tony v prípade modelov s manuálnou prevodovkou a až 2,4 tony pri automate.

Dlhé servisné intervaly – riziko pre olej

Aj napriek všetkým vylepšeniam sa však pri kúpe ojazdeného auta nezaškodí opýtať predchádzajúceho majiteľa na prevažujúci spôsob jeho používania. Podozrivé sú najmä modely so vznetovým motorom so zarážajúco nízkym počtom najazdených kilometrov. Do úvahy pri nich pripadá manipulácia s počítadlom prejdenej vzdialenosti, alebo nadmerná prevádzka s príliš krátkymi jazdami.

Jazdené BMW X3 II
Jazdené BMW X3 II
Zdroj: Auto BILD

Dôležité to je aj preto, že pri dlhých servisných intervaloch, od dvoch rokov po 30-tisíc kilometrov, je pravdepodobné, že sa medzi nimi len ťažko dostalo trošky pozornosti motorovému oleju. Zvýšená hladina náplne v olejovej vani medzi dvomi výmenami je ale varovným signálom, že sa vstrekovací systém vyššími dávkami nafty zúfalo snažil zvýšiť teplotu výfukových plynov a zabezpečiť tak regeneráciu filtra pevných častíc.

Keď sa však na krátkych vzdialenostiach motor opätovne vypína skôr, než sa proces vypálenia filtra dokončí, pri ďalšej jazde systém zasa zvýši dávku paliva. V takýchto prípadoch ale neodchádza do výfuku, no steká pomedzi piestne krúžky do olejovej vane a riedi tam náplň. S narastajúcim podielom nafty sa samozrejme mazacie vlastnosti oleja aj jeho tepelná stabilita výrazne zhoršujú. Kto zanedbá jeho výmenu, má takmer istú poruchu turbodúchadla, alebo celého motora.

Bez výrazných nedostatkov

Spomenuté komplikácie sa však v žiadnom prípade netýkajú len BMW, sú žiaľ úplne bežné pri akomkoľvek modernom automobile so vznetovým motorom, ktorý je vybavený časticovým filtrom. Pri X3 sa im dá ale venovať na väčšom priestore, lebo iné zjavné slabiny vlastne ani nemá.

Jazdené BMW X3 II
Jazdené BMW X3 II
Zdroj: Auto BILD

Ak stojí niečo za zmienku, tak potom hlavne občasné problémy s turbodúchadlami vznetových agregátov. Niekedy štrajkuje aj pomerne komplikovaný systém ovládacích klapiek, regulujúcich spoluprácu dvojice turbodúchadiel na motore modelu 35d. Vodič to spozná podľa poklesu výkonu, alebo trhanej reakcii na pohyb plynového pedálu.

V niektorých prípadoch hrozí predčasné opotrebenie spojky modelov so štvorvalcami, rizikom sú najmä automobily, ktoré sa používajú na ťahanie prívesov. Okrem toho sa môže odporúčať aj rozdeľovacia prevodovka pohonu všetkých kolies, takže auto v úzkych zákrutách trhá. Niekedy je potrebná jej výmena, často však pomôže jednoduchšia a lacnejšia výmena oleja.

Jazdené BMW X3 II
Jazdené BMW X3 II
Zdroj: Auto BILD

Podľa prieskumov je BMW X3 druhej generácie u majiteľov celkom obľúbené, 81 percent z nich je s ním spokojných. Až 59 % si chce rovnaké auto kúpiť aj nabudúce, alebo plánujú počkať na rok 2017, kedy má na trh prísť jeho nasledovník, opäť z americkej pobočky. Je zaujímavé, že 11 % vodičov chce zmeniť značku a flirtuje s Porsche Macan, 8 % oslovilo jeho dvojča Audi Q5. Zo strany firmy Mercedes riziko napodiv nehrozí, na GLC chcú presedlať iba 2 % majiteľov X3.

Oplatí sa?

Dobrá práca, BMW. Problémové oblasti prvej generácie typu X3 sa v druhom vydaní, predstavenom v roku 2010, podarilo z veľkej časti odstrániť. Tešiť sa môžu aj záujemcovia o ojazdené exempláre. Menej radosti im však už spraví cena, ktorá sa stále drží pomerne vysoko.

Zdroj: Redakcia AUTO BILD

Video

Diskusia