ikona

Testy Test Ford EcoSport: Má to len jeden háčik

Foto: Filip Kadlečík

4.6. 17:15 Ford EcoSport sme v redakčnom teste po druhýkrát privítali vo výbave ST Line s najsilnejšou verziou litrového EcoBoostu. Ide o výborné SUV segmentu B, má to však jeden háčik.

V časoch, keď sa o trh s vozidlami so zvýšenou svetlou výškou, rámovou konštrukciou či pohonom všetkých kolies zaujímala len špecifická skupina klientov, by málokto čakal, do čoho sa tento segment pretransformuje. Dnes sú športovo-úžitkové automobily vyhľadávanou voľbou a existujú vo všetkých rôznych vyhotoveniach.

Piate dvere EcoSportu sa otvárajú netradične do ľavého boku, má to svoje pozitíva i negatíva
Piate dvere EcoSportu sa otvárajú netradične do ľavého boku, má to svoje pozitíva i negatíva
Zdroj: Filip Kadlečík

Len pred pár dňami sme uverejnili test typického SUV-kupé, BMW X4, ktoré patrí medzi najnovšie módne výstrelky. Do tej istej skupiny spadajú aj SUV segmentu B, teda malé SUV, ktoré ľudia bežne častujú označením crossovery. O svoj kus z atraktívneho koláča tu bojuje i Ford, ktorý do Európy priviezol model EcoSport. Aký je v najvyššej výbave?

Vylepšený exteriér

Keď vidíte na ulici Ford EcoSport v nižšej výbave, môže vám prísť nezaujímavý. Dokonca i kúsok, ktorý sme do detailu testovali v minulosti, rozhodne nepatrí medzi vychýrených automobilových fešákov. Vo variante ST Line je však všetko inak. Tentokrát sa nám do rúk dostalo auto v parádnej sivo-čiernej kombinácii, za ktoré sa z hľadiska imidžu nebudete musieť hanbiť popri žiadnom konkurentovi.

Kvôli výške karosérie tu i 17
Kvôli výške karosérie tu i 17" disky kolies pôsobia ako menšie
Zdroj: Filip Kadlečík

Čierna strecha, sivé lakovanie a sivé 17” disky kolies dávajú ST Line nečakaný šmrnc. Zaujímavý celok dotvára maska chladiča v čiernej farbe, upravený predný a zadný nárazník či bočné nadstavce prahov. Vzadu dokonca nájdete prekvapivo veľký strešný spojler.

Aj v tomto vyhotovení musí autíčko bojovať so svojimi neštandardnými proporciami, zvláda to však veľmi dobre. Keď Ford avizoval príchod EcoSportu na Slovensko, k jeho dizajnu sme pristupovali veľmi rezervovane. Akonáhle mu však po vzore najnovších trendov dodal viac šťavy, všetko do seba zapadlo. Malé SUV segmentu B zrazu dostalo vypiplaný exteriér a nám padlo do oka.

Cena je vysoká, je ju tu však cítiť

Siahodlhé opisy interiéru v prípade tohto testu nie sú potrebné, všetko dôležité sme už uviedli v prvom, obšírnom materiále o EcoSporte. Najväčším negatívom Fordu je i naďalej relatívne malý vnútorný priestor v pozdĺžnom i priečnom smere. Na výšku je všetko v poriadku. Objemom neoslní ani batožinový priestor, ktorý ponúka 333-litrovú kapacitu. Konkurentov viete zohnať aj so 70 litrami navyše.

Zdroj: Filip Kadlečík
Priestorová ponuka nie je nadpriemerná ani v kabíne a nia v batožinovom priestore
Priestorová ponuka nie je nadpriemerná ani v kabíne a nia v batožinovom priestore
Zdroj: Filip Kadlečík

Menší vnútorný priestor by nám však vyslovene neprekážal, EcoSport ho má čím vyvážiť. Z pohľadu slovenského klienta za najväčšiu nevýhodu tohto modelu považujeme jeho cenovku. V základe síce stojí lákavých “od 14 990 eur”, nami testované vozidlo však malo hodnotu 23 545 eur. To je podľa nás príliš vysoká cena. Stačí nahliadnuť len do ponuky automobilky a zistíte, že za veľmi podobný finančný obnos môžete mať napríklad Ford Kuga 1.5 EcoBoost Titanium. To už sa oplatí.

Keď hovoríme A, treba povedať i B. Ford EcoSport ponúka pocitovo veľmi kvalitný interiér a je cítiť, že Ford na ňom nešetril. Na dotyk sú tu príjemné materiály, remeselné spracovanie je na vysokej úrovni. V malom SUV sa miestami môžete cítiť takmer ako v prémiovke, k čomu prispieva aj dobré odhlučnenie kabíny. Devízou je i prítomnosť perfektného infotainmentu SYNC 2.5 s možnosťou hlasového ovládania či napríklad bezkľúčového ovládania zámku či štartovania.

Podarený a praktický interiér pôsobí kvalitným dojmom
Podarený a praktický interiér pôsobí kvalitným dojmom
Zdroj: Filip Kadlečík

Na druhú stranu nám tu, vzhľadom na cenu, chýbali pokročilejší jazdní asistenti. Napríklad tempomat tu bol len obyčajný, bez podpory radaru či kamier. Na automatické udržiavanie odstupu teda môžete zabudnúť. Nerátajte tu dokonca ani s parkovacou kamerou, i keď senzory sú vpredu i vzadu. Za túto cenu už konkurencia zväčša ponúka i samočinnú prevodovku, tu sme prevody kvaltovali šesťstupňovým manuálom.

V čom vyniká?

Vysoká cena sa pretavila do nadštandardných jazdných vlastností. Na EcoSport s neohrabanou siluetou by to tipovali asi málokto, jazdí však lepšie, než väčšina konkurencie. Chválili sme už jazdu s motorom 1.0 EcoBoost ladeným na 92 kW (125 k) a 170 Nm. Teraz sme k dispozícii mali ešte silnejší variant tej istej jednotky s výkonom 103 kW (140 k) a 180 Nm. Papierovo by mal byť flexibilnejší a rýchlejší.

Litrový EcoBoost v silnejšej konfigurácii malému SUV sedí parádne
Litrový EcoBoost v silnejšej konfigurácii malému SUV sedí parádne
Zdroj: Filip Kadlečík

V praxi hodnotíme tento trojvalec ako vynikáci. Prepĺňaný litrák má v 1,2-tonovom crossoveri dostatok pary vo všetkých bežných situáciách i na diaľnici. Na bežné používanie je dostatočne univerzálny a dobre odhlučnený. Je sympatické, že výkonnostnú špičku agregát dosahuje až pri 6 300 ot./min, otáčky mu teda chutia a napriek nenápadnej povahe vozidla dokáže byť prekvapivo športové.

Najväčší podiel na vynikajúcich dojmoch z jazdy má robustný podvozok, ktorý na pomery daného segmentu krásne filtruje všetky nerovnosti. Napriek svetlej výške na úrovni 190 mm netrpí prehnanými náklonmi a stopu pekne drží i zákrutách. Šoférovať EcoSport je vďaka jeho agilite a hravosti väčšia zábava, než by sa na prvý pohľad mohlo zdať.

Ford EcoSport 1.0 EcoBoost 140k M6 ST Line
Ford EcoSport 1.0 EcoBoost 140k M6 ST Line
Zdroj: Filip Kadlečík

Zábavnú stránku jazdy zvyšuje i podarený šesťstupňový manuál. Ford opäť ukazuje, že autá ladiť vie. Dokonca aj mestské crossovery. V realite môžete očakávať, že v kombinovanom cykle bude litrový trojvalec na sto kilometrov jazdy spaľovať niečo viac než šesť litrov benzínu. Vzhľadom na jeho dynamiku ide o slušný výkon. Páči sa nám i celkový dojazd, ktorý vďaka 52-litrovej nádrži ďaleko prekročí hranicu 800 kilometrov. To v tomto segmente nie je bežné.

Má to len jeden háčik

Ford EcoSport je z nášho pohľadu veľmi netradičné auto. Ak by nám predajca ukázal prezentačné materiály, pravdepodobne by nás príliš nezaujal. Dal by nám ho na pár dní na skúšku? Jeho jazdné vlastnosti a pocitová kvalita v interiéri by nás presvedčili o tom, že by určite stál za zváženie. Ukázali by nám cenník? Dobré dojmy by prehlušil hlas v hlave “Ale veď to je drahé!”.

Vzhľad EcoSportu je vo verzii ST Line výrazne atraktívnejší
Vzhľad EcoSportu je vo verzii ST Line výrazne atraktívnejší
Zdroj: Filip Kadlečík

Je škoda, že Ford modelu EcoSport na Slovensku nenaordinoval priaznivejšiu cenovú politiku. Ak by bol o pár tisícoviek lacnejší, určite by išiel na dračku. Unikátny štýl s množstvom zaujímavých riešení, neopozeraný dizajn, výborný interiér či dobré jazdné vlastnosti sú jeho ozdobou. Čo však z toho má, keď ich prekryje jedna jediná “drobnosť”? Pri tejto cene by sme rozhodne premýšľali o slabšie vybavenej Kuge.

TECHNICKÉ ÚDAJE
MOTOR A POHONNÝ SYSTÉM
Usporiadanie a počet valcov
R3
Zdvihový objem
998 cm3
Max. výkon
103 kW/140 k
pri otáčkach
6 300/min
Max. krútiaci moment
180 Nm
pri otáčkach
4 400/min
Palivo
benzín
Pohon
predné kolesá
Prevodovka
6-stupňová manuálna
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka
4 096 mm
Šírka
1 765 mm
Výška
1 713 mm
Rázvor náprav
2 519 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 210 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 285 kg
Užitočná hmotnosť
525 kg
Celková hmotnosť
1 735 kg
Objem batožinového priestoru
333/1 238 l
Objem palivovej nádrže
52 l
JAZDNÉ VÝKONY
Max. rýchlosť
183 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
11,8 s
SPOTREBA
Mesto - normovaná (WLTP)
7,7 l/100 km
Mimo mesta - normovaná (WLTP)
6,2 l/100 km
Kombinovaná - normovaná (WLTP)
7,1 l/100 km
Mesto - počas testu
7,4 l/100 km
Diaľnica - počas testu
6,2 l/100 km
Vidiek - počas testu
4,8 l/100 km
EMISIE
Emisie CO2 kombinované
119 g/km
Emisná norma
Euro 6
AKTUÁLNE CENNÍKOVÉ CENY S DPH
Základná cena modelu
od 14 990 €
Základná cena verzie
od 21 390 €
Cena testovaného exemplára
23 545 €
Zdroj: Filip Kadlečík

Video

Diskusia