ikona

Testy Veľký súboj: Ceed proti úhlavným konkurentom

Foto: Auto Bild

18.10. 2018 16:00 S novou generáciou modelu Ceed sa Kia pokúsi definitívne poraziť kráľa kompaktných hatchbackov – Volkswagen Golf. Podarí sa jej prelom? Kórejec ešte nikdy nebol taký dobrý.

Kórejské autá sa s každou generáciou výrazne zlepšujú. Týmito slovami pravidelne končíme naše testy s účasťou značiek Kia a Hyundai. Znie to síce ako fráza, ale zodpovedá to skutočnosti. A má to aj svoje dôsledky. Poďme však pekne po poriadku – počas prvých testovacích jázd sa nám nová Kia Ceed páčila, teraz sa však musí postaviť zoči-voči tvrdej konkurencii.

Kia Ceed sa postavila tvárou v tvár najväčším konkurentom triedy
Kia Ceed sa postavila tvárou v tvár najväčším konkurentom triedy
Zdroj: Auto Bild

Predovšetkým na ňu čaká Volkswagen Golf – neohrozený kráľ hatchbackov, ale aj Honda Civic, Opel Astra a Renault Mégane, všetky vyzbrojené malými benzínovými motormi s výkonom okolo 130 koní. Naša archivárka poctivo rešeršovala a zistila, že Golf už v bodovaných porovnávacích testoch kedysi skutočne prehral – zriedkavé, ale stalo sa.

V roku 2002 s Renaultom Mégane a v roku 2007 s Toyotou Auris diesel, no to je všetko. Vtedy nový Mégane aj Auris ukázali svoju najlepšiu formu a vyhrali. V ostatných prípadoch vždy zvíťazil Golf, proti všetkým a každému. Ale – opäť jedna ľudová múdrosť – každý seriál más svoj koniec. A Kórejci, ako sme už spomínali, sa neustále zlepšujú. Čítajte však sami.

5. miesto: Renault Mégane TCe 130: Elegantná línia

Nový Mégane poznáme už dva roky. Ešte stále však vyzerá rovnako čerstvo ako v prvý deň, veľmi elegantne. Dobrý vkus prejavuje aj zariadením interiéru s vertikálne postaveným 7-palcovým displejom. Už menej sa nám páči a na nervy nám ide ovládanie tohto dotykového displeja s množstvom funkcií a s pomerne mätúcim menu. Mégane sa musí postaviť dozadu aj v rámci priestorovej ponuky.

Renault Mégane sa umiestnil na piatej priečke
Renault Mégane sa umiestnil na piatej priečke
Zdroj: Auto Bild

V našom porovnaní je Renault najmenší, hoci vpredu si to až tak veľmi nevšimnete, vzadu to jasne cítiť – pre dospelých je to tu tesné. Renault poháňal 1,2-litrový motor s výkonom 132 koní. V nízkych otáčkach je trochu lenivý, ale beží jemne a potichu. V priamom porovnaní jazdí Mégane trochu ťažkopádne, riadenie pracuje nepresne, pruženie reaguje neochotne a dosť tuho. Plusové body zbiera za výhodnú cenu a kompletnú výbavu.

Zdroj: Auto Bild

4. miesto: Honda Civic 1.0 VTEC: Divoký dizajn

Tradície treba pestovať. Aj preto je najnovšia, od roku 1972 už desiata generácia Hondy Civic, opäť dizajnérsky výnimočná. Jej čiastočne divoký vzhľad prináša zmenu do inak pomerne nudnej kategórie kompaktných hatchbackov. A má dokonca aj rukolapné výhody: batožinový priestor s objemom 478 litrov je nadpriemerne veľký.

Honda Civic sa umiestnila na štvrtej priečke
Honda Civic sa umiestnila na štvrtej priečke
Zdroj: Auto Bild

Priestorová ponuka je aj inak celkom v pohode, v Honde sa však sedí nižšie než v ostatných kompaktoch, bližšie k vozovke. Testovaný Civic poháňal ako jediný v našom porovnaní trojvalec – v nízkych otáčkach pôsobil trochu slabo, potrebuje otáčky, potom však znie namosúrene a zachrípnuto. Radenie je zábavné, brzdy sú ostré a odolné.


Detailné bodové porovnanie kompaktov nájdete v galérii


Riadenie síce reaguje s malým oneskorením, ale zato rázne. Toto všetko dobre pasuje ku skvelo vyladenému podvozku a príjemnému pruženiu. Civic nie je úplne lacný, ale pre fanúšikov aktívnej jazdy je to náš tajný tip.

Zdroj: Auto Bild

3. miesto: Opel Astra 1.4 Turbo: Pôsobí drobne

V Rüsselsheime to teraz fičí – za prvý polrok Opel vytvoril zisk 502 miliónov eur, prakticky po 20. rokoch strát. Žiaden zázrak – môžeme skonštatovať, ich autá sú totiž momentálne totálne v poriadku. A platí to predovšetkým pre Astru. V priamom porovnaní síce pôsobí pomerne drobným dojmom, takmer ako kupé, ponúka však prekvapivo veľa vnútorného priestoru, len Golf ho ponúka ešte viac.

Opel Astra sa umiestnil na tretej priečke
Opel Astra sa umiestnil na tretej priečke
Zdroj: Auto Bild

Ako vždy, tak aj teraz – odporúčame tuhé a dobre vytvarované sedadlá AGR (Aktion Gesunder Rücken). Páčil sa nám aj motor 1,4 s výkonom 125 koní. Ťahá mocne, má dostatok výkonu už od najnižších otáčok, ľahko jazdí aj bez častého radenia. A spĺňa, rovnako ako Kia, normu Euro 6d-TEMP. Podvozok Opel však nastavil na náš vkus trochu príliš sucho – rozumej mierne nepokojne a drsne, no ešte stále dobre. S hmotnosťou 1 252 kilogramov je Astra najľahšia v porovnaní – kto chce, ten sa s ňou teda zabaví. A za túto zábavu ani nezaplatí príliš veľa.

Zdroj: Auto Bild

2. miesto: Volkswagen Golf 1.5 TSI: Najkrajší od čísla IV

Je to takmer neuveriteľné, ale Golf VII sa vyrába už od roku 2012. A je to aj cítiť: pôsobí vyzretým a vyváženým dojmom. Celkom jasne ponúka najviac miesta, zariadený je vnútri hodnotne a ponúka najlepší výhľad. Motor 1,5 TSI je živý, ťahá mocne, pritom znie príjemne drsne. A s údajom 6,1 l/100 km má najnižšiu spotrebu. Testovaný Golf síce nemal na palube príplatkový adaptívny podvozok DCC, ani ho však nepotrebuje.

Volkswagen Golf sa umiestnil na druhej priečke
Volkswagen Golf sa umiestnil na druhej priečke
Zdroj: Auto Bild

Aj tak jazdí agilne a príjemne komfortne. Vďaka týmto kvalitám sa v hodnotení vlastností ocitol celkom vpredu. Prečo potom nevyhral? Najdôležitejšie dôvody: motor aktuálne spĺňa len normu Euro 6c, brzdy má trochu slabšie, VW ponúka tradične len dvojročnú záruku a okrem toho je aj drahý. Preto druhé miesto. Ach, ešte čosi – v polovici budúceho roka príde celkom nový Golf VIII.

Zdroj: Auto Bild

1. miesto: Kia Ceed 1,4 T-GDI: Vitaj na špičke!

Vynechali len apostrof medzi „e“ a „d“ (kompaktná Kia sa kedysi volala Cee´d), inak Kórejci svojmu hatchbacku za tie roky vždy iba dopriali. Napríklad v rámci dizajnu, Ceed je síce nenápadný, ale celkom určite nie nudný. Alebo v rámci zariadenia interiéru, ktorý je vytvorený štýlovo a spracovaný poctivo – s veľkými, dobre čitateľnými prístrojmi.

Víťazom porovnávacieho testu sa stala Kia Ceed
Víťazom porovnávacieho testu sa stala Kia Ceed
Zdroj: Auto Bild

Ani to nevieme napísať dostatočne často a dosť výrazne – s jednoduchým a bezproblémovým ovládaním, čo, žiaľ, nie je ešte stále celkom bežné. Navyše Ceed ponúka veľkorysý vnútorný priestor, iba Golf ho má ešte o čosi viac. Aj vzadu však sedia dospelí pohodlne. Sedadlá získali výraznejšie kontúry, ponúkajú príjemné bočné vedenie. Vo verzii Gold navyše Ceed prináša skutočne bohatú výbavu. Motor 1,4 T-GDi s výkonom 140 koní je sympatický typ s energickým vystupovaním a s pekným ťahom.

Agregát beží ticho, len v stredných otáčkach sa prejavuje jemným dunením. Na porovnanie sme získali len model so sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou (1 800 eur extra). Tá radí prekvapivo jemne, nie prehnane rýchlo, celkovo však má naše odporúčanie.

Palubná doska s veľkými, prehľadnými prístrojmi. Displej navigácie voľne stojí v priestore, všetko je ľahko čitateľné. Slušné spracovanie, vzadu je dostatok miesta a pohodlné sedadlá.
Palubná doska s veľkými, prehľadnými prístrojmi. Displej navigácie voľne stojí v priestore, všetko je ľahko čitateľné. Slušné spracovanie, vzadu je dostatok miesta a pohodlné sedadlá.
Zdroj: Auto Bild

Veľa jemnej práce sa ukrýva aj v podvozku, Ceed pruží, riadi a brzdí teraz presne tak, ako to máme radi – európsky. Kia ho nastavila skôr tuhšie – očividne preto, aby ho odlíšila od komfortnejšie naladeného bračeka Hyundai i30. Priame, nie príliš ľahké riadenie pracuje čisto, pozoruhodné sú veľmi dobré brzdy.

Zdroj: Auto Bild

Ceed zastaví so zohriatymi brzdami z rýchlosti 100 km/h od 1,7 metra skôr ako Golf! Tak si to teda zhrňme: nová Kia jazdí v mnohých ohľadoch na rovnakej úrovni ako Golf. Víťazstvo si vybojovala preto, lebo jej motor plní už normu Euro 6d-TEMP, má lepšie brzdy, ponúka dlhšiu záruku (sedem rokov!) a navyše stojí menej. Ceed – vitaj na špičke svoje triedy!

Zdroj: Redakcia AUTO BILD

Video

Diskusia