ikona

Testy Nová Kia Ceed: Stvorená na obraz Európana

Foto: Filip Kadlečík

23.6. 2018 8:40 PRVÁ JAZDA Kia pri modeli Ceed odjakživa dbala na potreby a nároky európskych klientov, až teraz však svoju snahu dotiahla takmer k dokonalosti. Na tretej generácii obľúbeného kompaktu sa chyby hľadajú len ťažko.

Kórejská automobilka Kia sa netají tým, že kompaktný hatchback Ceed je orientovaný striktne na potreby európskych klientov. Prezrádza to koniec koncov aj jeho staro-nové označenie, ktoré značí, že vozidlo je vyrobené pre európske spoločenstvo a je nositeľom európskeho dizajnu.

Predná časť vyzerá naživo drsne, najmä v konfigurácii s plne diódovými svetlometmi
Predná časť vyzerá naživo drsne, najmä v konfigurácii s plne diódovými svetlometmi
Zdroj: Filip Kadlečík

Ambiciózny model nás zaujal už pri oficiálnom predstavení, zmien sa na ňom dá nájsť viac než dosť. Potvrdí sa však výrazný progres a dôraz kladený na Európu aj na papieri? Zisťovali sme to na medzinárodnej prezentácii, kde sme si vôbec po prvýkrát mohli sadnúť za volant kompaktu, ktorý schádza z výrobnej linky neďaleko Žiliny, v továrni umiestnenej v Tepličke nad Váhom.

Menej exotiky, viac Európy

Treba priznať, že po svetovom debute nového Ceedu nám prišlo smutno za netradičnými tvarmi druhej generácie, vďaka ktorým sa bezpečne odlišovala od zvyšku konkurencie. Novinka nám prišla menej odvážna a umiernenejšia. To stále platí, avšak po niekoľkých dňoch strávených v jej prítomnosti sme prišli na to, že to nemusí byť na škodu.

Zadná časť je jednoduchá, no efektná - vďaka horizontálnym líniám po novom pôsobí širšie
Zadná časť je jednoduchá, no efektná - vďaka horizontálnym líniám po novom pôsobí širšie
Zdroj: Filip Kadlečík

Naživo totiž Ceed vyzerá dynamickejšie a športovejšie, no najmä viac spĺňa štandardy dnešnej doby. Jeho reflektory nesú originálny prvok, štyri diódové “ľadové kocky”, vďaka ktorým niekedy z diaľky pripomína Porsche vyznávajúce podobnú architektúru svetlometov. Inak si však Ceed na ceste nepomýlite s ničím. Je škoda, že nové full-LED reflektory sme si ešte nestihli vyskúšať za tmy, rozhodne ich však preveríme v domácom teste.

Jediná výčitka, ktorú po zoznámení môžeme adresovať Ceedu, je jeho podobnosť s modelom i30 pri pohľade zboku. Áno, Kia má trochu iné línie i proporcie karosérie, nie sú však dostatočne odlišné. Vo svojej podstate však nejde nevyhnutne nemusí ísť o negatívum, pretože samotný profil vyzerá taktiež k svetu.

V novej podobe už EČV nie je umiestnená v nárazníku, ale na piatych dverách
V novej podobe už EČV nie je umiestnená v nárazníku, ale na piatych dverách
Zdroj: Filip Kadlečík

Jednoduchú zadnú časť s horizontálnymi líniami zdobí taktiež dvojica LED reflektorov, k slovu sa tu však dostávajú aj klasické halogénové žiarovky. Škoda, že Kia ešte nestavila na plne diódovú techniku. Dá sa preto očakávať, že sa na ňu môžeme tešiť pri facelifte automobilu. Ide o detail, ktorý autu funkčne neškodí, no z hľadiska estetiky by mu pomohol.

Keď sa nám novinka postupne dostala do oka a pod kožu, začali sme ju vnímať úplne inak. Je pravdepodobné, že nový Ceed sa bude za atraktívny považovať viac ľudí, než tomu bolo v minulosti. Zbavil sa totiž svojho exotického ázijského imidžu a hodil si na seba najmodernejšie európske šaty. Dizajnéri mu ich ušili dobre, auto z mnohých uhlov vyzerá výborne.

Predčí aj brata?

V interiéri sa Kia postarala o to, aby ani k náhodnému zamieňaniu s modelom i30 neprichádzalo. Ak by sme mali zovšeobecňovať, povedali by sme, že Hyundai kabínou pripomína skôr športovca, zatiaľ čo Kia je orientovaná viac na komfort a luxus. Svedčí o tom napríklad aj volant, ktorý má v Ceede iný tvar, o niečo tenší veniec a vďaka tomu opticky väčší priemer.

Interiér Kie Ceed je vkusný a elegantný
Interiér Kie Ceed je vkusný a elegantný
Zdroj: Kia Motors

Na inak výbornom volante s excelentným rozmiestnením multifunkčných tlačidiel nám čiastočne prekáža len použitie klavírneho laku. Na druhú stranu však treba podotknúť, že je na miestach, ktorých sa nebudete dotýkať často. Tomuto neduhu moderných automobilov sa teda nevyhol ani Ceed a nájdete ho aj inde v kabíne. Viac než na volante nám vadí jeho aplikovanie na stredovom tuneli. Toho sa totiž budete dotýkať pomerne často. O tom, že bude rýchlo zacapkaný, netreba pochybovať.

Inak však Kia k tvorbe kabíny Ceedu pristupovala racionálne a hľadela na kvalitu. Oproti minulosti sa materiálová skladba posunula na ďalšiu úroveň, vyzdvihnúť musíme aj poctivé remeselné spracovanie auta. Je tu cítiť, že všetko na seba presne dolieha, nič nevŕzga či neškrípe. Fakt, že sa pri slovenskej výrobe kladie dôraz na kvalitu práce i materiálov, je nepopierateľný a tretia generácia hatchbacku to jasne podčiarkuje.

Batožinový priestor už svojim objemom atakuje hranicu 400 litrov
Batožinový priestor už svojim objemom atakuje hranicu 400 litrov
Zdroj: Kia Motors

Prístrojovka tu je ešte analógová, digitálny displej sa dostal len medzi budíky a informuje o základných parametroch cesty, navigácii či aktuálnej rýchlosti. Hlavnou obrazovkou tu teda naďalej zostáva panel vyčnievajúci z centrálnej konzoly. Jeho dizajn sa nám páči veľmi, rovnako aj fakt, že hoci je plne dotykový, ovládať ho môžete aj hardvérovými tlačidlami. Všetky, vrátane otočných ovládačov hlasitosti a pohybov v menu, nájdete v jednej rovine len niekoľko centimetrov pod displejom.

Nižšie sa nachádza vynovený panel klimatizácie. Ten zatiaľ našťastie zostáva plne hardvérový. Kia sa tu pokúsila len o jednu digitalizáciu, a síce údaj o teplote vyfukovaného vzduchu umiestnila priamo do otočného ovládača. Bežne ide o veľmi príjemné a intuitívne riešenie, tu však nie je dotiahnuté tak, ako by sme očakávali. Červené cifry sú totiž počas letných dní vidieť len slabo a ak chcete vedieť, akú máte nastavenú teplotu, musíte ich chvíľu lúštiť. Ide o detail, no Kia ho nemusela prehliadnuť.

Na zadných sedadlách núdza o priestor nie je
Na zadných sedadlách núdza o priestor nie je
Zdroj: Kia Motors

Pod panelom klimatizácie sú ešte tlačidlá dedikované na prácu so sedadlami. Tie sú veľmi pohodlné a na želanie môžu byť textilné či kožené a zároveň aj odvetrávané a vyhrievané. Vyhrievanie sa pritom týka aj volantu. Aj túto zmenu hodnotíme v porovnaní s i30 kladne - pod klímou to tlačidlám sekne viac a najmä sú o niečo vyššie a teda viac v dohľade vodiča. Radiaca páka dvojspojkovej samočinnej prevodovky vyzerá až prekvapivo luxusne, problémy sme nemali ani s manuálnou.

Z hľadiska vnútorného priestoru nemožno hovoriť o revolúcii, ale postupnej evolúcii. Kapacita kufra už atakuje hranicu 400 litrov, aktuálne ponúka slušných 395 litrov. Dostatočný je aj priestor na zadných sedadlách, ktorý sa medzigeneračne o málo zväčšil. Môže za to však najmä trik inžinierov - zadná časť sedáku je nižšia, vaše kolená teda budú vyššie a budete sa cítiť, akoby ste sedeli v priestrannejšom aute. Prefíkaná taktika však funguje a v druhom rade sedadiel sa nebude trápiť ani priemerne vysoký muž.

Koncové svetlá po novom svietia nonstop - ide najmä o bezpečnostný prvok
Koncové svetlá po novom svietia nonstop - ide najmä o bezpečnostný prvok
Zdroj: Filip Kadlečík

Celkovo sa nám zdá, že Kia Ceed svojou kabínou ešte predčila pokrok, ktorý predviedol model i30. Pôsobí o niečo kvalitnejšie a modernejšie, no zároveň si zachováva veľkú mieru elegancie. Ide síce najmä o záležitosť vkusu, nám sa však interiér Ceedu páči viac aj z hľadiska dizajnu. Aký je váš názor? Dajte nám vedieť v diskusii.

Technológie nielen na papieri

Počas prvej jazdy sme mali možnosť vyskúšať viacero asistenčných systémov nového Ceedu. Za zmienku stojí najmä sledovanie jazdných pruhov a zabránenie neželanému prekročeniu jazdného pruhu. Aj keď to tak nevyzerá, ide o dva odlišné systémy.

Ľadové kocky sú ozdobou reflektorov, dva LED pásy sa starajú o smerovky
Ľadové kocky sú ozdobou reflektorov, dva LED pásy sa starajú o smerovky
Zdroj: Filip Kadlečík

Prvý z nich sa stará o to, aby ste si napríklad v dopravnej zápche v súčinnosti s adaptívnym tempomatom mohli za volantom mohli vydýchnuť - o riadenie i posúvanie sa totiž postará on. Druhý je zase orientovaný na to, aby vás vystríhal pri každom prekročení deliacej čiary, ktorému nebude predchádzať použitie indikátora zmeny smeru jazdy.

Oceňujeme aj veľmi pokročilý parkovací asistent, ktorý dokáže zaparkovať pozdĺžne i kolmo a navyše vás z parkovacieho miesta dokáže sám aj vyviesť. Centimetrové posúvanie hore-dole už teda nebude vašou starosťou. Okrem spomínaných asistentov tu uplatnenie našlo aj množstvo ďalších, za všetky spomenieme ešte obľúbený systém sledovania mŕtveho uhla.

Jazdí po európsky

Orientáciu na európskeho klienta Ceed nepodčiarkuje len svojim dizajnom, kabínou či bohatou technologickou výbavou. Ak vás baví šoférovanie, oceníte najmä jeho podvozok. Kia hovorí o tom, že kompakt je do istej miery inšpirovaný Stingerom, čo platí najmä pri pohľade na prednú časť. My sme však závan silného liftbacku cítili aj z podvozku hatchbacku.

Ceed sa nám naživo najviac páčil v bielom laku
Ceed sa nám naživo najviac páčil v bielom laku
Zdroj: Filip Kadlečík

Tretia generácia žilinskej superstar je vyladená tak, že si zachováva svoj komfortný charakter, no pridáva k nemu šoférsky príjemnú tuhosť. Portugalské cesty síce zvyčajne bývajú výborné, tentokrát sme však jazdili aj po takých, ktoré kvalitou často podliezali aj tie slovenské. Kia sa na nich správala suverénne a silnejšie buchnutie podvozka sme zaregistrovali len v situácii, keď sme si to schválne namierili do extra veľkého výtlku. Dá sa však povedať, že 95 % nerovností zvláda kompakt takpovediac s prstom v nose.

S rovnakou gráciou pritom jazdí aj na okruhu. Hatchback sme mali možnosť vyskúšať aj na uzavretých cestách, kde sa nás rýchlostné limity netýkali. Zákruty Ceed reže s vervou a pôsobí pri tom veľmi ľahkonoho - ako dobre vytrénovaný bežec. Nedotáčavosť sa samozrejme skôr či neskôr prejaví, to však až v hraničných situáciach, keď to šofér preženie so sebadôverou a nájazdovou rýchlosťou.

Trojvalec je v smere do kabíny pekne odhlučnený
Trojvalec je v smere do kabíny pekne odhlučnený
Zdroj: Kia Motors

Vo finále teda o novom Ceede treba vedieť toľko, že jazda s ním zďaleka nie je nudná, no ani nekomfortná. Kia ho naozaj šila na mieru európskemu klientovi, ktorý si často a rád vychutná jazdu po zvlnených okreskách. Navyše, dobrému podvozku sekunduje aj jeden výborný agregát…

Volili by sme 1.4 T-GDi

Zoznamovanie s automobilom sme začali dnes menej populárnou, no stále ešte obľúbenou cestou. Pod kapotou prvej testovačky totiž bilo štvorvalcové prepĺňané srdce dopované naftou s označením 1.6 CRDi. Tento agregát bol spojený s presným šesťstupňovým manuálom a na kolesá posielal 100 kW (136 k). Jazda s ním nebola zlá, no emócie či výraznejšiu dynamiku od neho čakať nemožno.

Ak by sme si mali vybrať my, siahli by sme po agregáte 1.4 T-GDi
Ak by sme si mali vybrať my, siahli by sme po agregáte 1.4 T-GDi
Zdroj: Filip Kadlečík

Zo vznetovej jednotky je totiž cítiť, že je ladená najmä smerom k dobrým figúram spotreby a nie jazdným výkonom. Očakávame, že by mohlo ísť o dieselovú hviezdu fleetových zákazníkov. Tým by do oka mohlo padnúť najmä vyhotovenie Silver, ktoré sme testovali aj my. Nemá všetky technologické vychytávky, jeho cenovka je však priaznivejšia a rozhodne nebolo na zahodenie. Vo všeobecnosti platí, že 1.6 CRDi sa hodí najmä na dlhé diaľničné presuny bez výraznejšej potreby náhleho zrýchľovania.

Opačným prípadom je motor 1.4 T-GDi s výkonom 103 kW (140 k). Ten už, aj v kombinácii s dobrou sedemstupňovou dvojspojkou, vie byť poriadne živý a v otáčkach má prekvapivo dobrý zvuk nielen v interiéri, ale aj vonku. Auto s ním jazdí športovejšie, ale ak chcete, pokojne dokáže byť aj tichučké a pohodlné, veď napríklad pri diaľničnej 130-tke agregát točí len niečo menej než 2 500 ot./min. Stačí však šliapnuť na plynový pedál a žiadny kamión či iná pomalá prekážka vám nebude stáť v ceste. Spomedzi zatiaľ testovaných motorov by bol našim favoritom rozhodne práve tento.

Výfuková koncovka verzie 1.4 T-GDi produkuje prekvapivo pekný zvuk
Výfuková koncovka verzie 1.4 T-GDi produkuje prekvapivo pekný zvuk
Zdroj: Kia Motors

Na okruhu sme si vyskúšali aj 88-kilowattový (120 k) litrový trojvalec. Odjazdili sme s ním len niekoľko kilometrov, no hneď nám boli jasné jeho benefity. Predná náprava je s ním veľmi ľahká a auto je tak celkovo obratnejšie. Zle na tom nie je ani z hľadiska akcelerácie, s výkonnejšou jedna-štvorkou by však viedol vopred prehratý boj. Nevýhodou bol typický trojvalcový zvuk počuteľný zvonku. Vnútri je však Kia dobre odhlučnená a k vodičovi sa vrčanie dostáva len málokedy.

Zatiaľ sme si nevyskúšali len 1,4-litrovú atmosféru 1.4 MPi, s tou však máme skúsenosti napríklad z modelu Stonic. Ide o pokojný motor ako stvorený na dochádzanie na krátke trasy bez akéhokoľvek adrenalínu či náhlenia sa. Do skompletizovania celej zbierky nám zatiaľ chýba aj slabšie prevedenie jednotky 1.6 CRDi ladenej na 85 kW (115 k). Tá by sa popularite mohla taktiež tešiť najmä medzi firemnými klientmi.

Výrazne vylepšený bestseller

Prvé jazdy síce odhalili niekoľko múch tretej generácie Ceedu, ani jedna z nich však nebola nijak zvlášť závažná. Sú otravné a zbytočné? Áno, no kórejský kompakt ich vie pekne vyvážiť mnohými kladmi. Až na detaily sa na ňom nedostatky hľadajú veľmi ťažko, všetky kľúčové disciplíny totiž zvláda excelentne. Vyzdvihnúť treba najmä jazdné vlastnosti a spracovanie kabíny.

Hrbolaté uličky Portugalska parádne preverili podvozok hatchbacku
Hrbolaté uličky Portugalska parádne preverili podvozok hatchbacku
Zdroj: Filip Kadlečík

Už teraz sa tešíme na ďalšie verzie, ktoré sa budú od kľúčového hatchbacku značky odvíjať. Známe už je kombi a čoskoro by sme mali spoznať aj prevedenia hybrid či GT, ale i fascinujúci shooting brake. Eventuálne by sme sa dokonca mali dočkať aj malého SUV vychádzajúceho zo Ceedu.

Kia do tohto auta poriadne zainvestovala a je to cítiť na každom centimetri. Už po prvej jazde môžeme povedať, že Ceed sa môže do očí pozrieť každému jednému konkurentovi v jeho segmente. Ak by sme túto vetu povedali ešte pred pár rokmi, bola by to skôr fikcia a humor. Progres je však, zdá sa, v prípade Kórejcov nezastaviteľný. Tretia generácia obľúbeného hatchbacku je toho tým najlepším dôkazom.

Zdroj: Filip Kadlečík

Video

Diskusia