ikona

Poradca Silný vietor ničí autá: Preplatia vám škody?

Foto: Dreamstime

1.11. 2018 9:20 V poslednom období sa Slovenskom aj susednými krajinami prehnala séria víchric, ktorá poškodila vozidlá a narobila chaos na cestách. Ako je to s náhradou škody?

Počas letných mesiacov sme zažili niekoľko prudkých búrok, teraz nastupuje obdobie veterných dní a neraz aj so silnými víchricami. Spolu s nimi pribudnú na našich cestách aj nové riziká, najmä vo forme poškodenia vozidla padajúcimi konármi, tehlami či inými predmetmi.

Ilustračná snímka
Ilustračná snímka
Zdroj: Dreamstime

Azda najnebezpečnejším faktorom, ktorý ohrozuje vodičov, sú padajúce konáre, kusy stromov alebo celé kmene. Pokiaľ sa tak stane za jazdy, môžu byť dôsledky katastrofálne. Ak za silného vetra idete po ceste, kde hrozí toto riziko, odporúčame výrazne zvýšiť pozornosť a zložiť nohu z plynu. V takejto situácii je viac ako inokedy potrebné počítať s najhorším a pripraviť sa na okamžitú reakciu.

Čo však robiť, ak vozidlo poškodili konáre? Takéto poškodenie auta kryje vo väčšine prípadov iba havarijná poistka, i keď niektoré poisťovne ponúkajú krytie niektorých poveternostných rizík aj v rámci povinného zmluvného poistenia. Havarijné poistenie kryje poškodenie vozidla vyvrátenými dopravnými značkami a kusmi budov, napríklad, strechou alebo tehlami.

Riešením pre motoristov bez havarijnej poistky v prípadoch, keď ich auto poškodili predmety z budov, napríklad, tehly, časti strechy a podobne, je požadovať náhradu škody od vlastníka nehnuteľnosti. Poisťovňa bude požadovať aj informácie o vlastníkovi budovy, aby si od neho mohla vymáhať náhradu, nakoľko s najväčšou pravdepodobnosťou ju nemal dostatočne zabezpečenú.

Poisťovne odporúčajú  škodu nafotiť alebo natočiť situáciu: kde vozidlo stálo, či ho strom alebo časť budovy skutočne poškodili, odfotiť aj priľahlé okolie a podobne. Poslúži to ako dôkaz, ako ku škode došlo. Pokiaľ si nie ste istí, kontaktujte svoju poisťovňu, kde vám určite poradia, ako máte postupovať a čo všetko budete k vymáhaniu náhrady škody potrebovať.

Ak meteorológovia predpovedajú víchricu či silné poryvy vetra, je vhodné zaparkovať ďalej od rozostavaných budov alebo stromov. Pochopiteľne to nebude vždy možné, nakoľko mestá bez ohľadu na svoju veľkosť zápasia s chronickým nedostatkom parkovacích miest.

Prispôsobte jazdu!

Najlepšia rada počas smršte? Nikam nechoďte. Ak predsa musíte šoférovať, prispôsobte jazdu. Pri silnom vetre, a to najmä bočnom, sa riziko nehody násobí. Silný bočný poryv totiž funguje ako baranidlo a bez milosti vozidlo sfúkne do priekopy alebo do protismeru so všetkými možnými následkami, vrátane tragických.

Platí zásada: čím vyššou rýchlosťou idete, tým je vozidlo citlivejšie na nárazy vetra. I keď najväčšie riziko číha na autá s veľkými bočnými plochami, napríklad, kamióny a dodávky, bočný vietor dokáže poriadne zamávať aj s ľahkými osobnými autami. Ako plachta, do ktorej sa môže oprieť vietor, poslúžia aj nosiče bicyklov či plastové prepravné boxy na streche. Pokiaľ je vozovka mokrá alebo zasnežená, šmyku sa vyhnete len zázrakom.

Z hľadiska bočného vetra sú najrizikovejšie výjazdy z lesa a mosty. V prvom prípade je kritický najmä úsek, kde sa končí lesný porast alebo zastavaná oblasť a začína sa otvorená plocha, napríklad, polia. Vodiči by si mali predovšetkým uvedomiť silu vetra. V takomto úseku je potrebné chytiť volant pevne obidvoma rukami, spomaliť a pripraviť sa na možný náraz bočného vetra. Čím viac si vodič uvedomuje toto riziko, tým rýchlejšie a lepšie zareaguje.

Druhým rizikovým miestom sú mosty. Po prvé, nad riekou nebránia prúdeniu budovy ani stromy. Možno nebude rozdiel tak drastický ako pri výjazde zo zalesnenej oblasti, ale počítajte s tým, že vietor sa bude do vášho opierať veľkou silou. Navyše sa vzduch nad vodnými plochami ochladzuje oveľa viac než medzi budovami, čo pochopiteľne podstatne zvyšuje riziko námrazy. V kombinácii so silným bočným vetrom je riziko šmyku výrazne vyššie.

Tip na záver: Pozor pri predchádzaní kamiónov! Zažijete rovnaký fenomén ako v lese, a to hneď dvakrát. Akonáhle sa dostanete do „tieňa“ návesu, vozidlo zmení smer, nakoľko dovtedy ste museli kontrovať bočnému vetru. Baranidlo spoľahlivo zafunguje aj po dokončení predchádzania, keď sa do vášho auta opäť oprie bočný vietor.

Zdroj: Soňa Zverková
Diskusia  ()

Video

Diskusia