ikona spotreba

Poradca Testy potvrdili, že udávaná spotreba nie je reálna

Foto: Dreamstime

25.10. 2013 9:16 Test nemeckého klubu ACE dokázal, že oficiálne údaje automobiliek o spotrebe nezodpovedajú realite.

Kupci nových vozidiel by aj naďalej mali pristupovať k oficiálnym údajom výrobcov o spotrebe s nedôverou. Takéto odporúčanie dáva nemecký autoklub Auto Club Europa (ACE), ktorý vykonal vlastný test spotreby na 91 vozidlách. Počas neho zistil, že v prípade 55 áut prevyšovala reálna spotreba papierovú o viac než desať percent.

Tip redakcie

Ako sa meralo

Papier znesie všetko?
Papier znesie všetko?
Zdroj: archiv
Klub vytvoril vlastnú normovanú trať, ktorú na rozdiel od NEDC prešiel po reálnych cestách a v reálnych podmienkach. Trať bola dlhá 221 km, z čoho 49 km tvorilo mesto, 96 km diaľnica a zvyšok vidiecke cesty. Počas testu sa dodržiavali rýchlosti a vodiči museli včas radiť vyššie rýchlosti aj spomaľovať. Každý test začínali vždy v rovnakom čase, na rovnakom mieste a vyhýbali sa dňom, v ktorých sa očakávala hustejšia premávka.

Začiatkom bola jedna čerpacia stanica, na ktorej išlo do nádrže palivo až po hrdlo. Do špeciálneho formulára sa zapisovali nielen všetky špecifikácie vozidla, ako typ karosérie, motor, prevodovka, typ a rozmery pneumatík, ale aj dátum, čas, počasie a vonkajšia teplota. Teplota v kabíne bola nastavená na 21°C, klimatizácia pracovala počas celého testu.

Vzhľadom na to, že tabuľka obsahuje 91 položiek, rozhodli sme sa vybrať spomedzi testovaných desať modelov s najlepším výsledkom a desať s najhorším. Kompletný prehľad všetkých testovaných vozidiel si môžete pozrieť na stránke autoklubu ACE.

Modely s najlepším výsledkom
Značka / model
Výkon
(kW/k)
Palivo
NEDC
(l/100 km)
ACE
(l/100 km)
Rozdiel
(%)
Renault Twingo 1.2
56/76
B
5,7
5,1
- 10,5
VW Tiguan 2.0 TDI Track&Field
103/140
D
6,6
6,0
- 8,4
Dacia Lodgy dCi 90
66/90
D
4,2
4,1
- 2,4
Renault Grand Scénic dCi 110
78/106
D
4,9
4,8
- 2,0
VW Touran 2.0 TDI
125/170
D
6,6
6,6
0,3
VW Golf 1.4 TSI
90/122
B
6,2
6,2
0,8
Renault Fluence 1.6 16V Expression
81/110
B
6,7
6,8
1,0
Audi A4 2.7 TDI Avant Multitronic
140/190
D
6,4
6,5
1,6
VW Golf 2.0 TDI
103/140
D
4,8
4,9
2,1
Kia Rio 1.4 CRDi Spirit
66/90
D
4,3
4,4
2,3
Seat Exeo 1.8 T
110/150
B
7,9
8,1
2,3
Zdroj: ACE

NEDC verzus realita

Problém spočíva v samotnej metodológii takzvané Nového európskeho jazdného cyklu (New European Driving Cycle, NEDC). Aj označenie „Nový“ je veľmi zavádzajúce, nakoľko systém sa oficiálne používa takmer 20 rokov, no niektoré metódy pochádzajú už zo 70. rokov. Testovať súčasné vozidlá metódami šitými na technológie spred 20 či 30 rokov naozaj nemá s realitou nič spoločné.

Najlepším riešením je vziať pero, kalkulačku
Najlepším riešením je vziať pero, kalkulačku
Zdroj: archiv

Ako sme písali v jednom z našich predchádzajúcich článkov, simulovaný „reálny“ jazdný štýl vychádza z bežnej dynamiky vtedajších vozidiel, ktoré mali slabšie jazdné parametre. Napríklad časy akcelerácie áut z pokoja na stovku sa skrátili v priemere o 40 percent. Rovnaké pravidlo platí aj pre spomalenie, nakoľko s rozvojom technológií sa výrazne zlepšili brzdné vlastnosti áut a skrátila sa brzdná dráha.

 

Akú autoritu má ACE

ACE je organizácia zameraná na pomoc motoristom pri poruche vozidla, nehode alebo iných ťažkostiach. Klub poskytuje turistické tipy a dopravné informácie a vykonáva rôzne testy, či už vozidiel, pneumatík alebo rôznych asistenčných systémov. ACE má viac než 1,2 milióna členov a podľa vlastných údajov ide o jediný autoklub s certifikátom kvality TÜV. Klub pôsobí v Nemecku, prostredníctvom núdzového čísla však zabezpečuje pomoc svojim členom v celej Európe.

Ďalším príkladom sú malé, no výkonné prepĺňané motory, ktoré vznikli v rámci módneho trendu zvaného downsizing. Papierové hodnoty sú neskutočne krásne, ibaže na ich dosiahnutie v reálnom svete je jedinou možnosťou dokonalá jazda. Automobilky downsizing bránia a poukazujú najmä na lepšiu dynamiku týchto motorov a potrebu zmeny jazdného štýlu, hlavne pri akcelerácii.

Modely s najhorším výsledkom
Značka / model
Výkon
(kW/k)
Palivo
NEDC
(l/100 km)
ACE
(l/100 km)
Rozdiel
(%)
Mitsubishi Colt ClearTec Invite
70/95
B
5,0
7,1
42,0
Ford Galaxy 2.0 TDCi
103/140
D
5,7
7,9
38,6
VW Sharan 2.0 TDI
103/140
D
5,5
7,6
38,2
BMW 520d
135/184
D
4,7
6,4
36,3
Citroen C4 e-Hdi 110
82/112
D
4,2
5,7
35,5
Hyundai i30 blue 1.6 CRDi Trend
94/128
D
3,7
5,0
35,1
Audi Q3 2.0 TDI Quattro S tronic
130/177
D
5,9
7,9
33,9
Volvo V40 D2
84/115
D
3,6
4,8
33,9
Kia Cee´d 1.6
92/125
B
6,0
8,0
32,9
Kia Cee´d 1.6 CRDi Edition 7
94/128
D
3,7
4,9
32,4
Zdroj: ACE

Je však pochopiteľné, že téma spotreby sa práve v súčasnej ťažkej ekonomickej situácii vo svete dostáva do popredia. Nie je preto prekvapujúce, keď v USA vypukla aféra okolo nadsadenej spotreby kórejských značiek a vzápätí sa do pozornosti dostali aj hybridy Fordu. Je najvyšší čas, aby sa pravidlá zmenili a namiesto cyklu NEDC prišlo niečo, čo si naozaj zaslúžil označenie „nový“.

Diskusia  ()

Video

Diskusia