ikona spotreba

Poradca USA chcú sprísniť testy spotreby

Foto: Dreamstime

15.7. 2014 12:09 Nereálne údaje o spotrebe sú medzi motoristami témou tém. USA sa rozhodli s laboratórnymi testami zatočiť a nariadia reálne skúšky na reálnych povrchoch.

Rozdiel medzi reálnou spotrebou a číslami uvádzanou výrobcami je a vždy bol príčinou veľkej frustrácie motoristov všade vo svete. USA sa rozhodli urobiť v číslach poriadok.

Tamojší Úrad pre ochranu životného prostredia (EPA), ktorý okrem iného zodpovedá aj za tvorbu a dodržiavanie emisných noriem a teda aj spotrebu vozidiel, chce nariadiť reálne testy v premávke. Týmto spôsobom mieni zabrániť doterajšej praxi, pri ktorej automobilky predkladajú nereálne údaje z laboratórnych meraní a veterných tunelov. Podľa denníka Wall Street Journal súčasťou zmien by malo byť tzv. verejné pripomienkové obdobie, počas ktorého môže svoje podnety a zistenia predkladať aj široká verejnosť.

Ilustračná snímka.
Ilustračná snímka.
Zdroj: Dreamstime

Hoci všetky automobilky vykonávajú aj reálne testy, EPA chce nariadiť iný typ testu. Úrad žiada spoločnosti o meranie aerodynamického odporu vozidla a valivého odporu pneumatík na testovacej dráhe, a nielen na počítačovom modeli. Tieto reálne údaje môžu dramaticky ovplyvniť výsledné údaje o spotrebe, predovšetkým v prípade najúspornejších modelov, ako sú hybridy. EPA naposledy upravila testovacie postupy v roku 2008, tentokrát chce zájsť ešte ďalej. „Niektoré automobilky už testujú v reálnych podmienkach, no my chceme nariadiť túto povinnosť pre všetkých,“ povedal pre denník riaditeľ Odboru dopravy a kvality ovzdušia EPA Chris Grundler. Nové opatrenie skomplikuje výrobcom snahy o prípadné manipulácie s výsledkami laboratórnych testov, aby dosiahli lepšie údaje o spotrebe.

Hoci EPA je najvyšší kontrolný orgán v USA, netestuje všetky nové modely prichádzajúce na trh. Vzhľadom na množstvo nových modelov každý rok overuje spotrebu len v prípade 15 percent. Väčšinu údajov poskytujú samotné automobilky a EPA ich zverejňuje na svojej stránke. Na základe týchto čísiel však môžu dodatočnú kontrolu vykonať samotní vodiči a ak dosiahnu výrazne odlišné výsledky, môžu EPA poslať sťažnosť.

EPA prichádza s návrhom po niekoľkých prípadoch, ktoré sa postarali v USA o veľký rozruch. Ford  pred mesiacom musel zvýšiť údaje o spotrebe modelov Fiesta, Fusion vo verzii hybrid a plug-in-hybrid, C-Max vo verzii hybrid a plug-in-hybrid a hybridného Lincolnu MKZ. V rámci odškodnenia dostanú majitelia daných vozidiel v hotovosti 125 až 1 050 dolárov.

Diskusia  ()

Video

Diskusia