Ilustračná snímka. Zdroj Dekra

Poradca Chodec s mobilom: Stále väčší problém pre vodiča

Foto: Dekra

26.4. 2016 10:46 Smartfóny sú nebezpečné nielen pre vodičov, ale predovšetkým pre chodcov. Tí sú najzraniteľnejšími účastníkmi premávky, čo si podľa najnovšieho prieskumu často neuvedomujú a spôsobujú rôzne kolízne situácie.

Inteligentné telefóny s množstvom funkcií a aplikácií môžu ohroziť nielen pre vodičov. Kým mladí vodiči obľubujú selfie za volantom, čo môže mať tragické následky, smartfóny môžu byť nebezpečné aj pre chodcov. Presne k tomu záveru prišla nemecká Dekra, ktorá nedávno zverejnila výskumu v šiestich európskych veľkomestách.

Ilustračná snímka. Zdroj Dekra
Ilustračná snímka. Zdroj Dekra
Zdroj: Dekra

Počas prieskumu v Amsterdame, Berlíne, Bruseli, Paríži, Ríme a Štokholme tímy Dekry sledovali správanie sa takmer 14 000 chodcov. Na troch rôznych miestach v centrách, najmä na rušných križovatkách a zastávkach hromadnej dopravy, sledovali chodcov a dokumentovali spôsob používania smartfónov. Dekra zistila, že celkovo 17 percent chodcov nevenovalo pozornosť premávke a pri prechádzaní vozovky sa sústredilo na svoje mobily.

Skrytá hrozba: smartfón

Takmer osem percent chodcov pri prechádzaní vozovky zadávali textové správy, ďalších 2,6 percenta telefonovali a zhruba päť percent malo na ušiach slúchadlá, pravdepodobne počúvali hudbu. Približne 1,5 percenta vykonávalo na mobile kombináciu niektorých z uvedených činností. Používanie mobilu počas prechádzania vozovky bolo pochopiteľne rozšírenejšie u mladší chodcov vo veku 25 až 35 rokov. V priemere každý piaty mladý človek nevenoval pozornosť premávke, ale svojmu mobilu. Zaujímavé bolo aj zistenie, že SMS písali najmä ženy, muži skôr počúvali hudbu.

Častým neduhom chodcov je čierne oblečenie bez
Častým neduhom chodcov je čierne oblečenie bez
Zdroj: DVR

„Telefonovanie, počúvanie hudby, používanie aplikácií alebo písanie textových správ predstavuje v premávke rizikovú nepozornosť,“ hovorí člen predstavenstva švédskej odnože Dekry Clemens Klinke. „Mnohí chodci očividne podceňujú riziká, ktorým sa sami vystavujú, keď pozornosť nevenujú dianiu v premávke,“ varuje Klinke.

Dekra zaznamenala určité odlišnosti v správaní sa chodcov v jednotlivých mestách. Napríklad, v Amsterdame používali chodci mobily menej než v ostatných mestách, konkrétne išlo o 8,2 percenta. Naproti tomu v Ríme sa premávke nevenovalo 10,6 percenta chodcov, v Bruseli 14,12 percenta, Paríži 14,53 percenta a Berlíne 14,9 percenta. Jednoznačne najvyššie skóre získal Štokholm, kde takmer každý štvrtý chodec (23,55 percenta) sledoval mobil.

„Extrémisti“ medzi chodcami

Hoci ide o štatistické čísla, tímy zaznamenali aj niekoľko extrémnych prípadov. Podľa Klinkeho opakovane videli skupinu mladých ľudí, ktorí spoločne sledovali displej jediného smartfónu a v jednom prípade dokonca došlo ku kolízii s cyklistom. Samostatnou kapitolou sú rodičia s kočíkom, je priam neodpustiteľné, keď mamička na priechode pre chodcov píše SMS bez toho, aby sledovala semafor. Ďalšia telefonujúca žena bez obzretia beží cez cestu, aby chytila električku.

Sledovanie jedného displeja môže byť receptom
Sledovanie jedného displeja môže byť receptom
Zdroj: Dekra

„Mimoriadne pôsobivá bola jedna scéna v Štokholme. Mladá žena zostala stáť v strede cesty, vybrala mobil a začala písať SMS. To kde stojí si uvedomila až v momente, keď na ňu zatrúbil vodič autobusu,“ hovorí Klinke. „Podobné situácie naše tímy videli opakovane.“

Niečo naznačujú aj štatistiky nehodovosti. V Európskej únii zhruba 22 percent úmrtí pri nehodách zavinili chodci, čiže takmer každý štvrtý až piaty chodec. Väčšina prípadov sa stala v obciach. Na Slovensku vlani zahynulo 80 chodcov, alarmujúci je však fakt, že takmer 40 percent týchto úmrtí zavinili samotné obete. Pre porovnanie, v Nemecku vlastnou chybou zahynie 10 percent chodcov, pričom hlavnou príčinou je ignorovanie diania v premávke.

Chodci, kašlite na mobily

Odporúčanie expertov Dekry je preto jednoznačné: „Ak ste chodcom, musíte svoju pozornosť venovať premávke, vo svojom vlastnom záujme. Pretože ako najzraniteľnejší účastníci cestnej premávky ste mimoriadne ohrození. A rozhodne nemôžete podceňovať používanie smartfónov,“ varuje Klinke. Redakcia AUTOBILD.sk sa k tomuto varovaniu jednoznačne pridáva. Naši redaktori vidia takéto situácie na cestách až pričasto. Priechod pre chodcov totiž nie je synonymom nezraniteľnosti a fyziku otázka prednosti nezaujíma. A platí v celom nám známom vesmíre.

Pozornosť premávke musia vo vlastnom záujme
Pozornosť premávke musia vo vlastnom záujme
Zdroj: TASR

Náš zákon o premávke chodcom nedáva len práva, ale ukladá im aj celý rad povinností. A vo vlastnom záujme by peší účastníci premávky mali poznať minimálne ustanovenia zákona, ktoré sa ich bytostne dotýkajú. Pre úplnosť dodávame, že chodec nesmie vstupovať na vozovku, ak sa blíži vozidlo s právom prednostnej jazdy. V prvom rade by však musel počuť sirény. A to je dosť obtiažne, keď mu v ušiach hučí hudba.

Chodci okrem toho musia brať ohľad na vodičov tým, že cez cestu prechádzajú v skupinách. Zároveň sa vždy musia presvedčiť, či cestu môžu prejsť nebezpečenstva. Akonáhle sa na vozovke nachádzajú, nesmú sa tam zdržiavať ani zastavovať. To platí aj na priechode pre chodcov. Azda najdôležitejšie ustanovenie zákona hovorí, že „chodec nesmie vstupovať na vozovku, a to ani pri použití priechodu pre chodcov, ak vzhľadom na rýchlosť a vzdialenosť prichádzajúcich vozidiel nemôže cez vozovku bezpečne prejsť“. Pokiaľ prechádzajú cez vozovku mimo priechodu, smú vstúpiť na vozovku len za predpokladu, že „s ohľadom na vzdialenosť a rýchlosť jazdy prichádzajúcich vozidiel nedonútia vodičov k zmene smeru alebo rýchlosti jazdy“.

zdroj: PZ SR
zdroj: PZ SR
Zdroj: PZ SR
Zdroj: Soňa Zverková
Diskusia  ()

Video

Diskusia