Zdroj: Drägerwerk AG & Co. KGaA

Poradca Rakúska novinka: Pasca na vodičov s alkoholom

Foto: Drägerwerk AG & Co. KGaA

21.9. 2017 11:48 Rakúsko zaviedlo program alcolocku (zariadenie vypne motor, ak zistí alkohol v dychu) pre vodičov, ktorí opakovane jazdia pod vplyvom alkoholu. Hoci je dobrovoľný a nákladný, prináša určité výhody. Plánuje sa niečo podobné aj na Slovensku?

Programy blokády zapaľovania auta, tzv. alcolocky, sa pomaly dostávajú do centra záujmu krajín po celom svete. Napríklad, vo Švédsku sa používajú už niekoľko rokov, skúsenosti majú aj Belgicko, Francúzsko, Dánsko, Kanada, USA a Austrália. Jednou z mála výnimiek je Holandsko, ktoré tento program zrušilo pre nedostatok záujemcov. Tým sa však susedné Rakúsko nedalo odradiť a 1. septembra spustilo program akéhosi podmienečného trestu pre alkoholových recidivistov za volantom.

Zdroj: Drägerwerk AG & Co. KGaA
Zdroj: Drägerwerk AG & Co. KGaA
Zdroj: Drägerwerk AG & Co. KGaA

Podľa informácií rakúskeho autoklubu ÖAMTC sa program zameriava na vodičov, ktorých polícia opakovane pristihla pod vplyvom alkoholu, pričom aspoň raz nafúkali aspoň 1,2 promile. Za takýto delikt hrozí u susedov zadržanie vodičského preukazu minimálne štyri mesiace. Do programu sa nemôžu zapojiť diagnostikovaní alkoholici a ľudia bez vlastného vozidla.

Ako pre náš portál povedala predstaviteľka ÖAMTC pre právne služby Ursula Zelenka, program bol zatiaľ spustený na päť rokov. Nasledovať bude nasledovať vedecká analýza, ktorá ohodnotí nielen záujem vodičov, ale aj vplyv programu na vývoj počtu alkoholových deliktov.

Výhody a nevýhody

Vodiča čakajú nemalé výdavky. Jeden z prvých návrhov hovoril o povinnosti motoristu kúpiť prístroj. Rakúsko zvolilo Dräger Interlock 7000, ktorého cena je približne 1 500 eur. Napokon z neho zišlo a vodič si môže zariadenie prenajať. Montáž aj demontáž stoja približne 300 eur každá a musí sa vykonávať v servise, nakoľko prístroj je k elektrickému systému pripojený tak, aby pri pokuse o neoprávnenú demontáž zastavil motor. Prenájom stojí sedem eur denne a podmienkou účasti v programe sú minimálne štyri mentoringové sedenia po 150 eur každý. Pri šesťmesačnom programe to znamená celkové náklady zhruba 2 200 eur.

Jednoznačnou výhodou je skrátenie doby odňatia vodičského preukazu na polovicu a s alcolockom musí vodič následne jazdiť dvojnásobok zostávajúceho času, minimálne však šesť mesiacov. To znamená, že ak vodičovi odnímu vodičský preukaz na štyri mesiace, po zapojení do programu mu ho vrátia po dvoch mesiacoch a následne šesť mesiacov musí jazdiť s alcolockom. Polícia vydá nový vodičský preukaz s číselným kódom 69, ktorý označuje obmedzenie výlučne pre vozidlá vybavené alcolockom.

ÖAMTC odporúča minimálne 15 minút pred jazdou nepožívať alkohol v žiadnej forme, čiže ani v potravinách, sladkostiach či liečivách. Podľa názoru odborníkov by sa mali vyhnúť aj použitiu ústnej vody s obsahom alkoholu, aby sa zabezpečilo správne meranie.

Ako funguje alcolock

Prístroj sa zapája priamo do elektrickej siete vozidla, obvykle na ťažko prístupnom mieste. Vodič po zapnutí zapaľovania musí fúknuť do prístroja a pokiaľ limit alkoholu nepresiahne 0,1 promile, motor sa naštartuje.Vodič musí aj počas jazdy v nepravidelných intervaloch fúkať a pokiaľ vodič túto povinnosť nesplní alebo hladina alkoholu v dychu prekročí stanovený limit, zariadenie to zaznamená. Z bezpečnostných dôvodov však motor počas jazdy nevypne.

Hoci manipuláciu či podvody nie je možné úplne vylúčiť, akýkoľvek priestupok, či už snaha o odpojenie prístroja, vyššia hladina alkoholu alebo zmeškanie termínu mentoringu vedie k vylúčeniu vodiča z programu. Polícia následne znova odoberie vodičský preukaz na celú dobu.

Čo na to Slovensko?

Alkohol je problém v celej Európe, nielen u nás. A hoci je v Rakúsku povolená tolerancia 0,5 promile, podľa Zelenkovej môže za určitých okolností byť prítomnosť alkoholu pri nehode považovaná za priťažujúcu okolnosť. U nás naďalej platí nulová tolerancia, i keď policajti zvyknú akceptovať hladinu alkoholu do 0,3 promile.

Problém s alkoholom u nás pretrváva. Len v júni zaznamenala polícia viac než 800 prípadov alkoholu za volantom, z čoho viac než polovicu tvorila hladina nad trestnoprávnou hranicou jedného promile. Za šesť mesiacov tohto roka to bolo vyše 4 100 vodičov a opäť počet vodičov nad jedno promile presiahol počet tých, ktorí sa na hranicu trestného činu nedostali.

zdroj: PZ SR
zdroj: PZ SR
Zdroj: PZ SR

Polícia podľa informácií prezídia dlhodobo sleduje tieto programy v zahraničí a hodnotí skúsenosti krajín, ktoré ich zaviedli. Rakúsky program našu políciu rozhodne zaujal, v blízkej budúcnosti však u nás nič podobné nezavedie.

Dopravný psychológ Karol Kleinmann považuje alcolock za krok správnym smerom. Na jednej strane je technológia natoľko pokročilá, že riziko manipulácie prístroja je minimálne. Na druhej strane však musí byť program alcolocku spojený s psychologickou terapiou. „Celý program stráca význam, ak sa vodič nič nenaučí. Bez sedení, počas ktorých sa naučí niečo sám o sebe a o svojom správaní, je veľké riziko, že po skončení programu sa vráti do zabehnutých koľají.“

A poukazuje na určitý faktor, ktorý môže znamenať riziko pre premávku. Vodič totiž musí počas jazdy fúkať do prístroja. To znamená, že pravdepodobne musí vozidlo zastaviť, počas jazdy by to nemuselo byť bezpečné.

Zdroj: Soňa Zverková
Diskusia  ()

Video

Diskusia