Ilustračná snímka

Poradca Nemecko povolí autonómnu jazdu

Foto: BMW

14.9. 2016 12:25 Nemecké ministerstvo dopravy navrhuje zmeny v legislatíve, ktoré umožnia vodičovi odvrátiť pozornosť od premávky a zaparkovať bez toho, aby niekto sedel za volantom.

Nemecké ministerstvo dopravy pripravilo návrh zákona, ktorý má umožniť postupné zavádzanie automatizovanej jazdy. Podľa tamojších médií by vozidlá mohli samostatne zaparkovať aj bez prítomnosti vodiča za volantom a rovnako aj parkovacie miesto opustiť. Návrh zároveň umožní vodičovi automatizovaných vozidiel v určitých etapách jazdy odvrátiť pozornosť od premávky, no musia stále zostať v strehu a v prípade potreby prevziať kontrolu nad vozidlom.

Technológie, ktoré umožnia zaparkovať len s pomocou mobilnej aplikácie, existujú už dnes. Foto: Peter Korček
Technológie, ktoré umožnia zaparkovať len s pomocou mobilnej aplikácie, existujú už dnes. Foto: Peter Korček
Zdroj: Peter Korček

Návrh aj naďalej počíta s určitou „minimálnou mierou pozornosti“, aby vodič po signáli počítača znova prevzal kontrolu nad vozidlom. Ak automatický systém vozidla spôsobí nehodu, nenesie zodpovednosť vodič, ale rovnako ako dnes sa škody zaplatia z povinného zmluvného poistenia. Automatizované vozidlá musia byť vybavené tzv. čiernou skrinkou, podobnou tej v lietadlách, ktorá bude zaznamenávať rôzne dáta, napríklad, kedy viedol vozidlo človek a kedy počítač. Časť dát by mala byť pre prípad potreby dostupné polícii pri vyšetrovaní nehody. Návrh počíta s vymazaním údajov po troch rokoch.

Minister dopravy Alexander Dobrindt požaduje viac testov nových technológií na ceste, aby sa vývoj pohol dopredu. Nemci vytvoria cestný okruh pre testovanie autonómnych vozidiel, ktorý obsahuje nielen diaľnice, ale aj mestá – Hamburg, Mníchov, Ingolstadt, Braunschweig, Düsseldorf a Drážďany.

AUTOBILD.sk komentuje

Vývoj autonómnych vozidiel napreduje nezastaviteľným tempom. Autonómne autá určite dokážu v mnohom uľahčiť život motoristom, napríklad, pri nekonečných dopravných zápchach. Lenže existuje niekoľko závažných problémov, ktoré sa musia doriešiť predtým, ako sa plne automatické vozidlá stanú bežnou realitou. Zdôrazňuje to aj séria nehôd vozidiel Google, vrátane jednej smrteľnej v Tesle.

Tieto nehody posúvajú do popredia otázku občianskoprávnej a trestnoprávnej zodpovednosti. Kto bude zodpovedať za zranenie alebo úmrtie pri nehode, ktorú zavinil automatizovaný systém? Vodič alebo výrobca? Rovnako sa natíska otázka zberu a ochrany dát v prípade prešetrovania kolízie alebo incidentu v premávke. Komu vlastne tieto dáta patria? Vodičovi, majiteľovi vozidla alebo výrobcovi? Túto otázku je potrebné doriešiť čo najskôr, nakoľko sa už čoskoro môže stať, že auto bude na súde vypovedať proti nám.

Zdroj: BMW, Autobild.sk
Zdroj: BMW, Autobild.sk
Zdroj: BMW

A pochopiteľne v súvislosti s čoraz väčšou elektronizáciou a sieťovým prepojením vozidiel rastie riziko hackerských útokov. Vo väčšine prípadov dokážu hackeri do systémov vozidla preniknúť iba priamym kontaktom, no otvoriť a zatvoriť auto bez známok vniknutia už nie je taký problém a rovnako nemôže byť problém pripojiť na diagnostický port alebo do iného systému špionážny hardvér, ktorý umožní ovládnutie vozidla na diaľku. A nie je to tak dávno, čo takto dvojica hackerov ovládla Jeep Cherokee. Automobilky síce diery po zverejnení informácií v médiách zaplátajú, no zabezpečenie a ich reakčný čas ani zďaleka nedosahujú schopnosti veľkých technologických koncernov, ako Apple či Microsoft. A aj tie majú čo robiť, aby si hackerov aspoň na chvíľu udržali od tela.

Treťou problematickou oblasťou je samotný ľudský faktor. Je to vidno aj v letectve, kde vysoká miera automatizácie síce pomohla odstrániť celý rad ľudských chýb, no vytvorila nové. Piloti celé hodiny civia do budíkov a keď sa niečo stane, nezareagujú správne. A to hovoríme o ľuďoch, ktorí majú prísnejší tréning a lietadiel vo vzduchu je podstatne menej než áut na ceste. Predstavte si, že vozidlo určitú situáciu nezvládne a musí odovzdať kontrolu vodičovi. Zaznie alarm a vodič, ktorý práve driemal, čítal si alebo písal mail, sa musí okamžite sústrediť a riešiť situáciu. Ubiehajú drahocenné sekundy a problém je na svete.

Zdroj: Soňa Zverková
Diskusia  ()

Video

Diskusia