Ilustračná snímka

Poradca Ktorí motoristi by kúpili autonómne auto?

Foto: BMW

29.8. 2016 14:38 Miera akceptácie autonómnych vozidiel síce nie je vysoká, ale najväčšiu šancu predať ich majú značky Mercedes a Infiniti. Majitelia terénnych a výkonných áut novú technológiu odmietajú.

Autonómne vozidlá prichádzajú, či sa nám to páči alebo nie. I keď to potrvá ešte niekoľko rokov a neistotu zasiala aj relatívne nedávna tragická nehoda robotickej Tesly, ktorá si vyžiadala život testovacieho vodiča. Napriek tomu sa množia rôzne prieskumy a štúdie o postojoch verejnosti k autonómnym vozidlám.

Ilustračná snímka. Zdroj: BMW
Ilustračná snímka. Zdroj: BMW
Zdroj: BMW

Jeden z nich vypracovala aj konzultačná spoločnosť MaritzCX, ktorá sa pozrela na to, ako k autonómnym autám pristupujú majitelia vozidiel rôznych značiek. Z prieskumu vyplynulo, že približne 27 percent majiteľov Mercedesov a Infiniti majú „veľký záujem“ o kúpu úplne autonómneho vozidla. Na opačnej strane spektra stoja zákazníci značiek Jeep a Ram, ktorí majú o robotov na štyroch kolesách len minimálny záujem.

„Majitelia luxusných áut sú ochotnejší akceptovať túto technológiu, nakoľko sú presvedčení, že tento typ vozidla bude bezpečnejší,“ povedal pre agentúru Bloomberg autor štúdie Shawn St. Clair. „Ak však chcete so svojím Jeepom alebo Ramom vyjsť mimo spevnených vozoviek, o autonómne vozidlo záujem nebudete mať.“ Víťazstvu Mercedesu a Infiniti napomohol aj silný marketing smerom k autonómnym vozidlám a zároveň mnohé poloautomatické funkcie, ktoré už vo vozidlách ponúkajú, napríklad, automatické brzdenie alebo jemné zásahy do riadenia, ak vozidlo presahuje deliace čiary bez použitia smerovky.

Zdroj: Bloomberg
Zdroj: Bloomberg
Zdroj: Bloomberg

No nie všetci majitelia prémiových modelov sú ochotní vzdať sa kontroly. Napríklad, 57 percent majiteľov Porsche a 56 percent BMW autonómiu odmietajú. Vysvetlenie je podľa St. Claira jednoduché: „Majitelia výkonných áut, ktoré z nuly na stovku zrýchlia za tri sekundy, sa vôbec neponáhľajú s odovzdaním kontroly. Ak vôbec niekedy budú.“ Na druhej strane v prípade Porsche dochádza k zaujímavej polarizácii, keďže 22 percent majiteľov by malo záujem o autonómne vozidlo. Tým sa zaraďujú na siedme miesto na úroveň Mazdy, Toyoty a Nissanu.

Práve snaha presvedčiť motoristov, aby prijali autonómne vozidlá je najväčšou výzvou automobiliek aj technologických gigantov zo Silicon Valley, ktorí investujú miliardy dolárov do novej technológie. A veru ich čaká titánska úloha. Až 94 percent respondentov si síce uvedomuje, autonómne vozidlá prichádzajú, no len 48 percent z celkového počtu má záujem o ich kúpu. Tieto zistenia potvrdzujú výsledky celého radu ostatných štúdií, podľa ktorých motoristi nie sú ochotní prepustiť volant počítaču. Najväčšie obavy vyvoláva nielen možné zlyhanie techniky a dezorientácia vozidla v hustej premávke, ale aj riziko hackerského útoku, právna zodpovednosť v prípade nehody či vyhýbanie sa chodcom a cyklistom.

Zdroj: Soňa Zverková
Diskusia  ()

Video

Diskusia