Ilustračná snímka

Poradca 10 mýtov o ojazdených autách: čo platí a čo nie?

Foto: Dreamstime

4.4. 2018 9:56 Mýty a povesti nie sú len výtvorom ľudovej slovesnosti, mnohé sa držia aj vozidiel. Najmä tých ojazdených. Aké sú najčastejšie mýty vodičov a sú vôbec pravdivé? Tu sú odpovede.

Ojazdené autá sa na Slovensku stále tešia obľube. Dôvodom sú nielen zaujímavé ceny, ale aj fakt, že v prípade jazdenky si kupec môže dovoliť kúpiť auto v lepšej výbave. Okolo jazdeniek sa však točí niekoľko „zaužívaných právd“, ktoré až tak pravdivé nemusia byť. Pozrieme sa na najčastejšie mýty.

Ilustračná snímka
Ilustračná snímka
Zdroj: Dreamstime

1. Jazdenky nie sú spoľahlivé

Moderné autá sú možno komplikovanejšie a čoraz sofistikovanejšie, no 250 000 km by mali zvládnuť bez väčších problémov. Na to, aby auto dlho vydržalo v dobrom stave, však nestačí len tankovať a raz za rok navštíviť umyváreň. Vyžaduje pravidelnú údržbu, vrátane výmeny oleja. Orientáciu môže poskytnúť celý rad rebríčkov, či už ide o každoročné správy nemeckých TÜV a Dekra alebo konzultačnej firmy J.D. Power.

2. Nikdy nemožno vedieť, ako sa majiteľ o auto staral

Ako kedy. Zlaté pravidlo znie: dôveruj, ale preveruj. Ide o vaše peniaze, preto by ste nič nemali ponechať náhode. V každom aute možno nájsť miesta, na ktoré sa jeho majiteľ v snahe zatajiť problémy vykašle. Preto je vždy lepšie prizvať si ku kúpe skúseného a dôveryhodného mechanika. „Známy, ktorý sa vyzná“ skrátka nestačí. Pokiaľ nikoho z toho nemáte, ešte stále tu existuje záchranné koleso vo forme technickej a emisnej kontroly a kontroly originality. Nemusia odhaliť všetko, ale závažné skryté vady by mali vyplávať na povrch. A pochopiteľne niektoré neduhy sa prejavia aj pri skúšobnej jazde. Trvajte na nej vždy a rozhodne si dajte kolo v dĺžke niekoľkých kilometrov.

3. Všetky bazáre podvádzajú

Všetky určite nie. Niektoré síce nemajú ktovieakú povesť a skúsenosti mnohých čitateľov, ktorých hlasy sa ozývajú aj komentároch k našim článkom, sú tiež veľavravné. Malý či veľký bazár, to je otázka, na ktorú neexistuje jednoznačná odpoveď. Každá firma musí dbať o svoju dobrú povesť a sankcie môžu byť likvidačné. Bez ohľadu na to, či si zvolíte malý dedinský bazár alebo známu sieť, v žiadnom prípade sa nenechajte natlačiť do kúpy a nepodpisujte zmluvu bez toho, aby ste si ju poriadne prečítali. Určitú orientáciu vám môžu poskytnúť diskusné fóra, najlepšie sú však osobné referencie od ľudí z vášho okolia.

4. Kúpa od súkromníka je bezpečnejšia

Nie, nemusí byť. A to dokonca ani vtedy, keď sa kupec s predávajúcim osobne poznajú. V porovnaní s autobazármi môže byť kúpa od neznámej súkromnej osoby naopak rizikovejšia, nakoľko autobazár musí ponúknuť aspoň minimálnu právnu ochranu a určite je poistený. U súkromnej osoby je právna ochrana prakticky nulová, stačí, ak prestane dvíhať telefóny alebo zruší číslo. Pochopiteľne sa na jeho konanie vzťahujú ustanovenia občianskeho zákonníka a možno aj Trestného zákona, dokazovanie môže byť ešte komplikovanejšie ako v bazári.

Pri kúpe od súkromníka je viac než v inom prípade nevyhnutné nechať skontrolovať technický stav a podniknúť skúšobnú jazdu. Pokiaľ to predávajúci nechce dovoliť, okamžite ruky preč! Aj vtedy, keby pred vami stálo stelesnenie vášho sna za symbolické jedno euro! Predávajúci dobre vie, prečo nechce kontrolu v servise, a to je veľmi jasný signál aj pre kupujúceho. Veľmi dôležité preveriť aj vozidlo, či je tak povediac právne čisté. Inými slovami, či nejde o kradnuté auto, nie je naň uvalená exekúcia, nie je súčasťou dedičského ani rozvodového konania alebo súdneho sporu.

5. Internet je najlepší spôsob kúpy auta

Internet určite uľahčuje hľadanie vysnívaného auta za dobrú cenu a naviac poskytuje nepreberné množstvo testov, recenzií a diskusných fór. Nič však nenahradí ohmatanie auta naživo ani stretnutie s majiteľom. Na internete si auto nevyskúšate, iba ak v nejakej simulačnej hre. Každá jazdenka je iná, jej stav závisí od konkrétneho majiteľa a jeho jazdného štýlu. Bez ohľadu na to, či kupujete vozidlo od súkromnej osoby alebo z bazáru. V čase sofistikovaných grafických programov dokáže každý šikovnejší človek urobiť z pojazdného šrotu kráľa autosalónov. Majte vždy na mysli, že ide o vaše ťažko zarobené peniaze. Nikdy nevynechajte osobnú prehliadku auta.

6. Jazdenky prudko strácajú hodnotu

Každé auto, sotva opustí showroom, začína výrazne strácať hodnotu. To je skrátka fakt. V prvých rokoch je prepad výrazný, môže dosiahnuť až polovicu kúpnej ceny. Následne sa však strata hodnoty spomalí a ďalší vývoj ceny už určuje celý rad faktorov. Okrem výbavy je to v neposlednom rade technický stav vozidla. Nanešťastie, ešte stále o cene rozhoduje počet najazdených kilometrov a vek. Pritom aj 10-ročné auto s 200 000 km na odometri od zodpovedného majiteľa môže byť v stokrát lepšom stave než trojročné, o ktoré sa nikto nestaral. Ak si poviete, že auto má predsa slúžiť vám a nie vy jemu, počítajte s tým, že sa vám to vráti pri jeho predaji.

7. Ojazdený diesel šetrí peniaze

Ako sa to vezme. Nové diesely sú drahšie než ich benzínoví súkmeňovci, preto až donedávna mnohí motoristi využili nižšiu cenu dieselových jazdeniek. To sa však pravdepodobne skončí a nemalou mierou k tomu prispieva súčasný lov na dieselové čarodejnice. Bez ohľadu na túto anti-dieselovú kampaň však majú moderné prepĺňané naftové motory niekoľko nevýhod, ktoré sa prejavia v servise.

V prvom rade sú oveľa komplikovanejšie než benzínové. Požiadavky na emisie, dynamiku a kultivovaný chod urobili z dieselov naozaj technicky zložité zariadenia, ktoré si vyžadujú drahý servis. Ak k tomu pripočítate filtre pevných častíc, EGR ventily a zložité viacstupňové systémy prepĺňania, akákoľvek oprava môže poriadne rozvrátiť rodinný rozpočet. Pochopiteľne existuje celý rad veľmi spoľahlivých naftových motorov, no aj tie s rastúcim počtom kilometrov začnú mať svoje muchy. Opravy tak môžu ísť do stoviek ba až tisícov eur. Pokiaľ nemáte peniaze na rozdávanie, lepšou voľbou bude asi benzín.

8. Najlepšie jazdenky sú z Nemecka a Rakúska

Stále pretrváva názor, že auto zo západnej Európy, najmä z Nemecka alebo Rakúska, je lepšie udržiavané, v lepšom stave a za lepšiu cenu. Možno je to tým, že tam majú prísnejšie technické kontroly a lepšie udržiavané cesty. Oboje je pravda. Lenže je tu aj ďalšia vec. Nemci a Rakúšania toho zvyknú najazdiť oveľa viac, čiže aj troj- či štvorročné vozidlá majú najazdeného viac, než niektoré sedemročné zo Slovenska. A práve preto, že vyzerajú naozaj „chrumkavo“, stávajú sa terčom podvodníkov. Áno, takí žijú všade a aj v Nemecku alebo Rakúsku vás môžu šmahom ruky okradnúť. A nemyslite si, že stáčanie odometrov je len náš lokálny fenomén. Ani zďaleka nie je. Tak ako u nás, ani tam nie je možné ľahko odhaliť „stočenku“.

9. Francúzske autá sú šopy

Tento stereotyp sa drží verejnosti ako kliešť, lebo otcovho brata koňa pes povedal, že Francúza už nikdy viac. A je úplne jedno, o ktorej z troch francúzskych značiek sa hovorí. Možno to platilo v minulosti, no v súčasnosti sú technológie natoľko pokročilé, že veľké technické rozdiely medzi masovými značkami nenájdete. Naviac tu zohrávajú úlohu výlučne osobné skúsenosti, ktoré sú svojou podstatou neobjektívne. Niekto vám bude tvrdiť, že Japonci sú odpad a najlepší sú Nemci. A hneď ďalší bude hovoriť presný opak.

Každá značka má svoje slabé a silné stránky, nemožno všetky modely toho či onoho výrobcu hádzať do jedného vreca. Niektoré sú vydarenejšie, iné menej. To sa však týka všetkých automobiliek, nielen francúzskych. Naviac francúzske modely si ľudia kupujú alebo aspoň kupovali pre výhodnejšie ceny a vzhľadom na obmedzený rozpočet mohli zanedbávať údržbu. A tak aj spoľahlivý model skončil s reputáciou šopy.

10. Najistejšia je škodovka

Ako sa to vezme. Škoda je u nás tradične najpredávanejšia značka na trhu nových aj ojazdených vozidiel. A keďže sa aj zlodeji sa riadia princípom ponuky a dopytu, vzniká riziko krádeže. Investícia do zabezpečenia u nového aj jazdeného auta je preto nevyhnutná. Práve pre vysoký záujem sa škodovky stávajú obľúbeným cieľom podvodníkov alebo nepoctivých predajcov, ktorí čakajú s havarovanou a pochybne zvarenou „stočenkou“ na naivného laika v nádeji, že skočí na návnadu. Jazdené škodovky je potrebné kupovať z overených zdrojov a skontrolovať ich právnu a servisnú históriu. Ponuka v ľubovoľnej výbave a s dieselovým či benzínovým motorom je bohatá. Ak máte pochybnosti, skrátka choďte inam.

Zdroj: Soňa Zverková
Diskusia  ()

Video

Diskusia