Počas minulého roka sa do predaja dostalo Suzuki Jimny štvrtej generácie. Okolo jeho uvedenia bolo slušné haló, malý japonský off-road prišiel s chutným retro dizajnom a technikou držiacou sa klasických riešení. No práve motor ohrozuje budúcnosť tohto vozidla.

Terénny drobec disponuje výhradne atmosférickým benzínovým štvorvalcom s objemom 1,5 litra. Napriek výkonu 75 kW (102 k) dosahuje s  manuálnou prevodovkou na základe cyklu WLTP priemerné emisie oxidu uhličitého na úrovni 178-181 g/km, v prípade automatu je to oficiálne dokonca 198 gramov na kilometer. Takéto čísla majú dnes spravidla silnejšie agregáty.

Vysoké hodnoty CO2 sú  problém.  Po vozidle je totiž slušný dopyt a jeho predaje zhoršujú flotilový priemer. Za ten hrozia automobilke sankcie. V ostatných dňoch sa začalo hovoriť, že pod tlakom noriem má Jimny čoskoro v Európe skončiť. Podľa indickej edície magazínu Autocar o tom japonský výrobca už informoval svojich predajcov. Tí majú prestať prijímať objednávky na malý off-road, ktorý tým pádom úplne vypadne z ponuky.

Atmosférický benzínový štvorvalec má vysoké emisie oxidu uhličitého.
Atmosférický benzínový štvorvalec má vysoké emisie oxidu uhličitého.
Zdroj: Suzuki

K špekuláciám sa oficiálne vyjadrila britská pobočka automobilky. Tá uvádza, že na tamojšom trhu Suzuki Jimny v roku 2020 zostane. V tlačovej správe však zároveň hovorí o veľmi obmedzených množstvách. A tiež zdôrazňuje snahu o to, aby boli dodané všetky doteraz objednané autá. V slovenskom cenníku zatiaľ Jimny stále figuruje. Ak ho ale chcete, radšej sa poponáhľajte.

Autocar okrem toho uvádza, že Jimny sa na európske trhy môže vrátiť v budúcom roku. No malo by ísť o dvojmiestnu verziu kategórie N1. V jej prípade sú limity iné a úžitkový model sa tak môže ďalej predávať s pôvodným motorom. Hovorí sa však aj o návrate osobného modelu s ekologickejším srdcom. Zatiaľ nie je jasné, kedy by sa tak mohlo stať a čo sa pod kapotou off-roadu objaví.