ikona

Novinky Nečakané: Šéfdizajnér Kabaň opúšťa Škodu

Foto: Filip Kadlečík

8.2. 2017 14:45 Len krátko po odhalení kontroverzného faceliftu Škody Octavia sa ukázalo, že Slovák Jozef Kabaň končí na pozícii šéfdizajnéra Škody. Mohla novinka ovplyvniť jeho odchod? Vieme aj to, kam zamieria jeho ďalšie kroky.

Jozef Kabaň, Slovák narodený v Námestove, to už v mladom veku dotiahol poriadne ďaleko a zdá sa, že pokračuje k vyšším métam. Jeho spolupráca s automobilkou Škoda trvá už od roku 2008 a nič nenasvedčovalo tomu, že by mal zmeniť pôsobisko. Horúca správa o jeho konci v Mladej Boleslavi je preto doslova šokujúca.

Jozef Kabaň dal Škode druhý dych, pod jeho vedením vznikalo napríklad aj prvé veľké SUV - Škoda Kodiaq
Jozef Kabaň dal Škode druhý dych, pod jeho vedením vznikalo napríklad aj prvé veľké SUV - Škoda Kodiaq
Zdroj: Filip Kadlečík

Ako informuje portál Automobilwoche.de, Kabaňov odchod je definitívny a v druhej polovici tohto roka už bude naplno zarezávať na novom pôsobisku. Stane sa šéfdizajnérom značky BMW. Pracovať bude pod Adrianom van Hooydonkom, ktorý má na starosti dizajn v celej BMW Group. Ten sa vyjadril, že na Kabaňov príchod sa veľmi teší, pretože je zárukou talentu, dlhoročných skúseností a vizionárskeho prístupu.

Olej do ohňa prilial aj portál iDNES.cz, ktorý uviedol, že po predstavení kontroverzne tvarovaného faceliftu tretej generácie Škody Octavia mal na Kabaňa zo strany výrobcu vzrásť tlak a svoje dielo si musel obhájiť. Podľa iDNES pritom mal mať našliapnuté na najvyššie pozície v rámci koncernu Volkswagen.

Pohľadnými konceptmi načrtol budúcnosť mladoboleslavskej automobilky, na fotke Vision C
Pohľadnými konceptmi načrtol budúcnosť mladoboleslavskej automobilky, na fotke Vision C
Zdroj: AUTO BILD

Samotná automobilka však takéto špekulácie nepripúšťa. Uviedla, že nejde o žiadne nekalé zákulisné ťahy, ale o logický krok v kariére dizajnéra. Kabaň sa so Škodou údajne rozchádza v dobrom a značka mu je vďačná za dizajnový reštart, ktorý jej priniesol. Do budúcnosti mu úprimne praje len to najlepšie a veľa úspechov.

Zainteresovaný človek z prostredia automobilky nám prezradil, že “v automobilke tento krok našiel pochopenie, pán Kabaň už dokončil celé portfólio modelov a v novom pôsobisku ho čakajú väčšie výzvy”. Dávať jeho odchod na vrub modernizovanej Octavie je preto nelogické, veľkí dizajnéri svoje pôsobiská obmieňajú pomerne často. Naviac, je bežnou praxou, že dizajn sa schvaľuje niekoľko rokov predtým, než sa vozidlo reálne dostane na trh.

Kontroverzný facelift Octavie s odchodom Kabaňa nemá nič spoločné
Kontroverzný facelift Octavie s odchodom Kabaňa nemá nič spoločné
Zdroj: AUTO BILD

Slovák je podpísaný pod veľkou obrodou kompletnej modelovej rady českého výrobcu. Štúdiami Design Concept či Vision C definoval ďalšie smerovanie vozidiel s okrídleným šípom v znaku. Z jeho pera vzišla aktuálna Fabia, Octavia, Superb či model Kodiaq. Na svoju premiéru pritom ešte čaká druhá generácia obľúbeného SUV Yeti, ktorá má byť vyvrcholením Kabaňovej éry.

Mnohí považujú za jeho najkrajšie dielo práve aktuálny Superb, no vo svojom životopise má aj jeden exkluzívnejší zárez. Slovák totiž vytvoril exteriér automobilu, ktorý bol kráľom medzi narýchlejšími a najdrahšími superšportmi sveta. Legendárne Buggatti Veyron. Po predstavení Veyronu putoval do Audi, kde zotrval päť rokov, následne sa ujal taktovky v mladoboleslavskej automobilke.

Najexkluzívnejším zárezom Kabaňovej kariéry je doposiaľ Bugatti Veyron
Najexkluzívnejším zárezom Kabaňovej kariéry je doposiaľ Bugatti Veyron
Zdroj: AUTO BILD

K vrcholnému dizajnu si rodák z Námestova pričuchol už ako vo veku 20 rokov, kedy sa dostal do Volkswagenu. Pod krídlami nemeckého giganta začal študovať na londýnskej Kráľovskej akadémii, kde štúdium v roku 1997 ukončil. Bugatti Veyron začal kresliť len krátko po tom, prvé skice boli odhalené už v roku 1999.

Bude veľmi zaujímavé sledovať, aký vplyv na BMW ďalších generácií bude Kabaň mať. Ten je totiž známy ostrým a hranatým dizajnom, pričom rád využíva trojuholníky. To je zjavné napríklad na zadnej časti modelov Škoda. BMW však doposiaľ vyznáva skôr oblé línie a konzervatívne, evolučné, zmeny dizajnu.

Zdroj: Filip Kadlečík

Video

Diskusia