ikona

Novinky Škoda Vision iV: Riadne ostrý elektromobil

Foto: Filip Kadlečík

5.3. 12:06 Mladá Boleslav oficiálne odhalila predobraz svojho chystaného SUV-kupé poháňaného batériami, zaujal interiérom i paramerami.

Na pôde ženevského výstaviska ukazuje Škoda hneď tri dôležité novinky. Novinárom ukázala naživo už skôr prezentovaný kompakt Scala a príbuzný typ Kamiq dotvárajúci rodinu českých modelov zo zvýšeným podvozkom. Ten už mal tiež svoju predpremiéru, pri ktorej sme si ho obzreli zblízka. Najočakávanejším debutantom z ohlásenej trojice bol preto koncept Vision iV. O to viac, že ide o predzvesť elektrickej budúcnosti značky.

Na ženevskom autosalóne debutovala aj Škoda Vision iV
Na ženevskom autosalóne debutovala aj Škoda Vision iV
Zdroj: Filip Kadlečík

Debut vozidla nebol neočakávaný. Automobilka ho avizovala uprostred februára, najprv formou trojice exteriérových skíc a trochu neskôr náčrtom kabíny. No kresby a grafiky často oči klamú. Ani v prípade tejto štúdie nezodpovedali presne realite, no s výnimkou proporcií diskov kolies boli celkom presné. Vision iV je teda aj vo finále riadne ostrý elektromobil.

SUV-kupé má podstatne viac hrán než jeho predchodca Vision E z roku 2017. Dostalo namosúrene sa tváriacu prednú časť, ktorej centrom je náhrada za masku chladiča s tvarmi evokujúcimi modely so spaľovacím motorom. Pretína ju svetelný pás spájajúci zamračené LED svetlomety. Nárazník má športové línie a viacero otvorov, aj keď väčšina asi žiadnu reálnu funkciu nemá.

Rozmerovo je koncept trochu menší než sedemmiestny Kodiaq
Rozmerovo je koncept trochu menší než sedemmiestny Kodiaq
Zdroj: Škoda

Koncept si ponechal výrazné oblúky blatníkov, ktoré vypĺňajú až 22-palcové kolesá s aerodynamicky optimalizovaným dizajnom. V bočnej časti zaujmú kamery nahrádzajúce spätné zrkadlá i absencia kľučiek dverí. Tieto prvky spolu s bezrámovými dverami a chýbajúcim centrálnym stĺpikom naznačujú, že na ceste k sériovej verzii sa elektromobil ešte bude vo viacerých smeroch meniť. No zadok sa zdá byť pripravený na výrobu. V nárazníku má okrem difúzora a výrezu na evidenčné číslo aj svetelný motív kopírujúci prednú časť, pričom o vyššie disponuje aj klasickými svetlami. Tie sú opticky prepojené podsvieteným nápisom Škoda namiesto tradičného loga.

Pod piatymi dverami s výrazným spojlerom sa má nachádzať slušných 550 litrov. No vďaka pôdorysu 4 665 x 1 926 mm a výške 1 613 má byť aj interiér vozidla dostatočne priestranný, k čomu prispeje aj rázvor 2 765 mm. Ruky v tom má aj platforma MEB. Kokpit zaujme viacerými riešeniami a nejde len o dvojramenný volant. Aj ten preferuje jednoduché písmená pred tradičným symbolom.

Interiér elektromobilu vyznáva minimalistický dizajn
Interiér elektromobilu vyznáva minimalistický dizajn
Zdroj: Škoda

Z palubnej dosky konceptu vytŕča elegantný prístrojový panel bez štandardného zastrešenia chrániaceho pred slnečnými lúčmi. Ešte podstatne väčšia obrazovka sa opticky vznáša uprostred palubnej dosky, ktorá má minimalistické tvary a len pár tlačidiel. V jej bočnej časti sa nachádzajú drobné transparentné displeje. Zabezpečujú ovládanie klímy, čo je štandardne na centrálnej konzole.

Plávajúci stredový tunel neprepojený s palubovkou obsahuje len dotykový panel a kopec odkladacích priestorov. Medzi ne patrí aj priečinok na odloženie dvojice smartfónov, ktoré sa môžu nabíjať i spájať s moderným infotainmentom. Okrem neho je na palube aj systém sledujúci vodiča. Nejde len o jeho pohľad či spôsob riadenia, ale tiež srdečný tep. Samozrejmosťou sú početné asistenčné technológie. Škoda má mnoho snímačov a zvláda autonómnu jazdu tretej úrovne.

Sériový model máme spoznať už počas budúceho roka
Sériový model máme spoznať už počas budúceho roka
Zdroj: Škoda

Ani z hľadiska parametrov Škoda Vision iV nesklame. Každú nápravu štúdie poháňa samostatný elektromotor, spoločne dosahujú výkon 225 kW (306 k). To by malo stačiť na oficiálny čas akcelerácie z nuly na sto porovnateľný s hot-hatchmi. Disciplína má trvať 5,9 sekundy, ale šprintovanie sa skončí pri hodnote 180 km/h. Dôvodom je zachovanie použiteľného dojazdu.

Škoda nesie lítiovo-iónovú batériu s kapacitou 83 kWh, ktorá by mala poskytnúť slušný akčný rádius. Podľa cyklu WLTP vraj pôjde o 500 kilometrov. Osemdesiat percent z toho by sa malo dať pomocou rýchlonabíjačky načerpať za pol hodinu. To neznie vôbec zle, tieto parametre sa však nemusia stopercentne dostať do sériovej výroby. Prípadne môže ísť o najsilnejšiu a zároveň najdrahšiu verziu finálneho elektromobilu. O cene sa zatiaľ nehovorí, Mladá Boleslav chystá uvedenie produktu vychádzajúceho z konceptu Vision iV na budúci rok.

Zdroj: Marek Pokrývka

Video

Diskusia