Kolízia dvoch automobilov vyrobených s rozdielom dvoch dekád by dopadla katastrofálne najmä pre posádku staršieho vozidla

Novinky Crashtest: Je 20 rokov vývoja áut naozaj cítiť?

Foto: Global NCAP

23.10. 2018 13:15 Bezpečie, ktoré autá ponúkajú posádke, sa za ostatné desaťročia posunulo na úplne inú úroveň. Aspoň sa s tým ráta a všetci tomu veria. Teraz sa inštitúcia Global NCAP rozhodla pokrok demonštrovať v realite.

Automobily boli pred niekoľkými dekádami menšie a ľahšie. V porovnaní s minulosťou dnešné modely vyzerajú, ako keby absolvovali steroidovú kúru. Prírastok hmotnosti však má svoje opodstatnenie - technologický i bezpečnostný pokrok. O tom, že vozidlá sú dnes bezpečnejšie než v minulosti, pochybuje málokto. Aký veľký je však tento rozdiel v skutočnosti? Prekvapený bude asi každý.

Kolízia dvoch automobilov vyrobených s rozdielom dvoch dekád by dopadla katastrofálne najmä pre posádku staršieho vozidla
Kolízia dvoch automobilov vyrobených s rozdielom dvoch dekád by dopadla katastrofálne najmä pre posádku staršieho vozidla
Zdroj: Global NCAP

Inštitúcia Global NCAP sa rozhodla roky vývoja demonštrovať tým najjednoduchším spôsobom - zrážkou dvoch generácii Fordu Fiesta, ktoré sú od seba rokmi výroby vzdialené o dve dekády. Treba dodať, že testovaný Ford už pre Európu nie je horúcou novinkou, nahradila ho totiž siedma generácia, podľa všetkého ešte o niečo bezpečnejšia. V iných častiach sveta sa však bude vyrábať a predávať až do roku 2019.

Porovnanie šiestej a štvrtej generácie sa môže javiť ako súboj Dávida s Goliášom. Veď starší hatchback svojho času dosahoval hmotnosť okolo 900 kilogramov, moderná Fiesta poľahky presiahne métu 1 100 kilogramov. Faktom však je, že práve tento prírastok ide na vrub nielen rastu rozmerov, ale i zvýšenej bezpečnosti a technologickému pokroku. V bežnej premávke sa navyše pred nehodou nik nepýta, aké ťažké vozidlá sa idú zraziť.

Crashtest zachytený na videu pokrok demonštruje neodškriepiteľne. Sám David Ward, riaditeľ organizácie Global NCAP, výsledok zrážky popísal tak, že v staršom aute by pasažieri na predných sedadlách utrpeli ťažké zranenia, hovoriť by sa dalo i o smrteľnom nebezpečenstve. Naopak, kokpit modernej Fiesty zostal nedotknutý a posádka by z nehody pravdepodobne vyviazla bez závažných zdravotných komplikácií.

Zdroj: Filip Kadlečík
Diskusia  ()

Video

Diskusia