ikona

Novinky Citroën Ami One naživo: Lego na kolesách

Foto: Filip Kadlečík

6.3. 11:31 Drobný elektromobil nás zaujal svojou jednoduchou konštrukciou, Francúzi okrem toho v Ženeve vystavujú aj limitované narodeninové modely.

K automobilkám pýšiacim sa trojciferným vekom sa počas tohto roka pridáva Citroën. Francúzska značka oslavuje svoje 100. narodeniny aj na ženevskom autosalóne, kde vystavila viacero ikonických modelov i špeciálnu edíciou s prívlastkom Origins. No hlavnou novinkou v jej stánku je štúdia mestského autíčka budúcnosti označeného ako Ami One.

Malé vozidlo vyniká opakovaným použitím dielcov
Malé vozidlo vyniká opakovaným použitím dielcov
Zdroj: Filip Kadlečík

O tomto drobcovi informoval výrobca ešte vo februári, no aký je naživo? V prvom rade veľmi farebný. Aj vďaka výrazným oranžovým panelom nám pripomínal Lego na kolesách, čo však nemyslíme ako nejakú urážku. Práve naopak. Malý elektromobil prišiel so zaujímavou koncepciou minimalizovania počtu jednotlivých dielcov, čoho výsledkom je netradičný vzhľad.

Ako už ukázali prvé fotky, Ami One má rovnaké predné a zadné blatníky. Taktiež svetlá využívajú zhodné dielce. Tvarovo rovnaké sa zdajú byť aj kapoty, akurát tá zadná je osadená spolu so svetlami vyššie. Dvere sú pozdĺžne symetrické a majú identickú konštrukciu. Platí to aj pre ich pánty, preto sa po osadení na karosériu otvárajú každé iným smerom. V prednej časti je na nich spätné zrkadlo s textilným tiahlom a vzadu zasa panel s QR kódom slúžiacim na odomykanie.

Koncept stavil na čo najjednoduchšie vyhotovenie
Koncept stavil na čo najjednoduchšie vyhotovenie
Zdroj: Filip Kadlečík

Jednoduchosť z celej konštrukcie doslova srší a veríme, že z výrobného hľadiska ide o naozaj atraktívnu koncepciu. Produkovať jeden typ blatníka namiesto štyroch rôznych by nepochybne prospelo k úsporám vo fabrike. Zložitý nie je ani čisto elektrický pohon, ktorý má skromný výkon a vozidlo dokáže rozbehnúť najviac na 45 km/h. Na jedno nabitie má štúdia prejsť 100 km.

Charakteru iba 2,5-metrovej "stavebnice" prispôsobili Francúzi aj interiér. Ten obsahuje pozdĺžne odsadené sedadlá, aby si dvojica pasažierov priamo nezavadzala ramenami. Koncept totiž meria na šírku i na výšku iba 1,5 metra. Má teda takmer navlas rovnaké miery, s akými prišiel pôvodný Smart ForTwo. V prípade sériovej realizácie by si nepochybne našiel priaznivcov.

Výročie značky pripomínajú špeciálne modely Origins
Výročie značky pripomínajú špeciálne modely Origins
Zdroj: Filip Kadlečík

Okrem drobného elektromobilu oslavuje Citroën svoju storočnicu aj limitovanou edíciou Origins, ktorá je dostupná pre širokú škálu modelov. Špeciálne vyhotovenie sa týka vozidiel nesúcich označenia C1, C3, C3 Aircross, C-Elysée, C4 Cactus a C4 Spacetourer (vrátane verzie Grand). Ich spoločný menovateľom je bohaté vybavenie, ale tiež ponuka obmedzená na lepšie motory.

Všetky exempláre spájajú detaily bronzovej farby a pôvodné logo značky na predných dverách doplnené rokom založenia. Charakteristické sú tiež čierne kolesá (resp. čierno-strieborné), s ktorými môže korešpondovať aj karoséria, okrem toho majú byť na výber dve biele a dve sivé farby. Bronzové detaily si našli cestu aj do špecificky zhotoveného interiéru. Citroën zatiaľ neprezradil, koľko takýchto automobilov plánuje vyrobiť. Ceny platné pre slovenských trh však už poznáme.

Zdroj: Marek Pokrývka

Video

Diskusia