Audi e-tron

Novinky Audi predstavilo elektrické SUV e-tron

Foto: Audi

18.9. 2018 13:03 Elektromobil stojaci na platforme MEB sa veľkosťou zmestí medzi typy Q5 a Q7, má výkon 300 kW (408 k) a na jedno nabitie má prejsť 400 kilometrov.

Po dlhých mesiacoch upútaviek, odložení pôvodnej premiéryštarte sériovej výroby Audi konečne predstavilo svoje sériové elektrické SUV. Ponechalo si jednoduché označenie e-tron používané pri viacerých plug-in hybridoch i akumulátorovej verzii superšportu R8. Vozidlo pokrstené týmto štítkom spúšťa novú éru značky a vydláždiť má cestu mnohým ďalším modelom s obdobnou technikou.

Audi e-tron absolvovalo svetovú premiéru v San Franciscu
Audi e-tron absolvovalo svetovú premiéru v San Franciscu
Zdroj: Audi

Prvý masovo produkovaný elektromobil z Ingolstadtu prichádza v prakticky rovnakom čase ako jeho priamy konkurent Mercedes-Benz EQC. Medzi jeho súperov sa ráta ešte Jaguar I-PaceTesla Model X, časom nepochybne prídu ďalší. Pre koncern Volkswagen je novinka štyroch kruhov veľmi dôležitá. Stojí totiž na platforme MEB, ktorá má tvoriť základ veľa budúcich elektromobilov.

Charakter nedáva okato najavo

Audi e-tron je SUV veľkosťou zaradené medzi typy Q5 a Q7. Disponuje rázvorom osí náprav merajúcim 2 928 milimetrov a pôdorysom 4 901 x 1 935 mm, pričom jeho strecha leží vo vzdialenosti 1 616 mm od vozovky. Dôležitým číslom je tiež 0,27. Ide o koeficient odporu vzduchu, ku ktorého zníženiu prispievajú kamery namiesto spätných zrkadiel. Ponúkané budú za príplatok.

SUV síce pôsobí futuristicky, no jeho krivky nie sú prehnané
SUV síce pôsobí futuristicky, no jeho krivky nie sú prehnané
Zdroj: Audi

V základnej forme dostane elektromobil konvenčné zrkadlá a množstvo viac-menej bežných komponentov. Charakter svojich vnútorností nedáva okato najavo. Chýbajú mu síce výfukové koncovky a charakteristická maska chladiča v skutočnosti žiaden vzduch neprepúšťa, no inak pôsobí e-tron úplne normálne. Nemožno mu ale uprieť futuristický nádych. V ňom hrajú rolu tvary nárazníkov či veľkých diskov kolies, ale tiež zaujímavé diódové svetlá. Vzadu tvoria jednoliaty pás.

Pod jemne klesajúcou strechou zakončenou veľkým spojlerom sa nadchádza päťmiestny interiér, ktorý vyzerá ešte obyčajnejšie než karoséria. Teda, na pomery aktuálnych áut značky Audi. Žiadne prevratné riešenia sa nekonajú, prítomné sú tri veľké displeje a množstvo známych komponentov. Snáď len volič režimu prevodovky má neštandardný tvar. Novinkou sú taktiež drobné obrazovky pri kľučkách dverí, ktoré premietajú obraz z exteriérových kamier.

Spoza volantu vyzerá e-tron ako viaceré dnešné modely značky
Spoza volantu vyzerá e-tron ako viaceré dnešné modely značky
Zdroj: Audi

Z hľadiska vyhotovenia by nemalo dôjsť k žiadnym kompromisom, na prvých záberoch pôsobí interiér rovnako luxusne ako napríklad Audi A6. Prím hrá koža doplnená trochou alcantary a rôzne sfarbenými plastmi. Nechýba náladové osvetlenie ani moderné multimediálne vybavenie, prítomné sú tiež početné odkladacie priestory. Kufor ponúkne štandardne až 660-litrový objem.

Dva elektromotory a veľká batéria

Kým svojou veľkosťou vyhráva e-tron nad súperom nesúcim trojcípu hviezdu, ich pohon má viacero spoločných rysov. Audi taktiež použilo elektromotor na každej náprave. Výkon systému nesúceho ikonické meno Quattro je presne 300 kW (408 k), čo je identické číslo ako v prípade modelu ECQ. Krútiacim momentom 664 Nm však zástupca štyroch kruhov mierne zaostáva. Karta sa opäť obracia pri akumulátore, Ingolstadt totiž použil o poznanie väčší kúsok. Jeho kapacita dosahuje 95 kWh.

Obligátne zrýchlenie na stovku by malo byť vecou 5,7 sekundy
Obligátne zrýchlenie na stovku by malo byť vecou 5,7 sekundy
Zdroj: Audi

Pohonný reťazec rozbehne vozidlo na stovku v priebehu 5,7 sekundy. Mercedes-Benz zvládne rovnakú disciplínu o šesť desatín rýchlejšie, za čo môže pravdepodobne hmotnosť. Hodnotu v prípade novinky nepoznáme. Vzhľadom na hodnotu akcelerácie, rozmery karosérie i vyššiu kapacitu akumulátora je však pravdepodobné, že v pohotovostnom stave presiahne 2,5-tonovú hranicu. Jej rozloženie by nemalo byť ďaleko od ideálneho pomeru 50:50. Jazdné vlastnosti by teda mali byť dobré, k čomu povie svoje aj nastaviteľný pneumatický podvozok schopný meniť svetlú výšku v rozmedzí 76 milimetrov.

Maximálna rýchlosť elektromobilu je 200 km/h, ide o limit nastavený na zamedzenie zbytočne vysokému odberu energie a skracovaniu dojazdu. Podľa normy WLTP má ísť štandardne o 400 kilometrov na jedno nabitie. Akčný rádius predlžuje špičkový systém rekuperácie, podľa výrobcu až 90% spomaľovania v bežných podmienkach zvládnu elektromotory bez klasických bŕzd.

Zásuvka na nabíjanie je skrytá v ľavom prednom blatníku
Zásuvka na nabíjanie je skrytá v ľavom prednom blatníku
Zdroj: Audi

Audi umožňuje čerpanie elektriny pomocou rýchlonabíjačky s výkonom až 150 kW, prostredníctvom nej dokáže doplniť 80% kapacity batérie za pol hodinu. Koncom tejto dekády chce mať Audi na európskom území približne štyri stovky takýchto staníc. Hudbou blízkej budúcnosti sú tiež softvérové vylepšenia prostredníctvom internetu, čo už poznáme z modelov značky Tesla.

Na domácom trhu od 79 900 eur

Výrobu elektromobilu štyri kruhy odštartovali začiatkom mesiaca v Bruseli. Prvé exempláre chcú dodať zákazníkom do konca roka, na domácom nemeckom trhu budú za ne pýtať od 79 900 eur. V tlačovej správe pritom Audi spomína aj model e-tron Sportback. Za týmto menom sa bude pravdepodobne skrývať dynamickejšie tvarovaný súrodenec postavený na rovnakej technike, ktorý sa zaradí medzi SUV-kupé. Premiéru má mať v priebehu budúceho roka.

Zdroj: Marek Pokrývka

Video

Diskusia