ikona

Novinky Audi ide opäť proti prúdu: Zmena aj v S5

Foto: Audi

18.4. 12:04 Na európskych trhoch končí benzínový šesťvalec, nahradil ho obdobný motor TDI s elektrickým kompresorom a mikrohybridnou technológiou.

Vznetové motory prešli počas ostatných dekád veľkým vývojom, niektoré dnešné jednotky dokážu ponúknuť veľký výkon pri podstatne čistejších výfukových plynoch než v minulosti. Viacerí výrobcovia sa ich preto nehanbia nasadiť ani do športovo ladených vozidiel. Čerstvý príklad prinieslo nedávno Audi, ktoré presedlalo na diesel v sesterských modeloch S6 a S7. Obdobná zmena teraz nastala aj v rámci hierarchicky nižšie postavenej rodiny S5.

Dieselové kupé je takmer rovnako rýchle ako benzín
Dieselové kupé je takmer rovnako rýchle ako benzín
Zdroj: Audi

V rámci EÚ končí pod kapotou dvojdverového Coupe i päťdverového variantu Sportback trojlitrový benzínový šesťvalec, nahrádza ho naftová jednotka obdobnej konštrukcie i kapacity vybavená elektrickým kompresorom a mikrohybridnou technológiou. To prospeje najmä apetítu. Turbodiesel však nesklame ani dynamikou, za staršími modelmi takmer nezaostáva.

Motor použitý aj vo väčších modeloch S6 a S7 je tu naladený slabšie. No rozdiel je vskutku zanedbateľný, presne tri konské sily. Agregát tu dosahuje maximálny výkon 255 kW (347 k) a krútiaci moment vrcholiaci na čísle 700 Nm dostupný v rozmedzí 2 500 až 3 100 otáčok. V preklade to znamená, že kupé zrýchli na stovku v priebehu 4,8 sekundy. Liftback na to potrebuje o desatinu viac. V kontexte predchodcu ide o zanedbateľný rozdiel, maximálna rýchlosť je opätovne obmedzená elektronikou na hodnotu 250 km/h.

Naftové srdce dostal aj päťdverový variant Audi S5
Naftové srdce dostal aj päťdverový variant Audi S5
Zdroj: Audi

Vďaka elektricky poháňanému kompresoru by mal model S5 TDI vynikať odozvou na plyn, ale poteší aj spotrebou paliva. K jej zníženiu prispieva akumulátor s kapacitou 0,5 kWh uložený pod podlahou batožinového priestoru i silný systém rekuperácie. Oproti zážihovému šesťvalcu je tento diesel o takmer pätinu úspornejší. Audi udáva pre oba modely kombinovanú hodnotu 6,2 l/100 km. Normované emisie oxidu uhličitého sa majú hýbať v rozmedzí 161 až 163 g/km.

Moderná pohonná jednotka spolupracuje s osemstupňovým automatom a pohonom všetkých kolies. Súčasťou štandardu sú športové sedadlá a bohatšie vybavenie než pri civilných modeloch A5. Navonok sa nezmenilo nič, zachované sú aj výfukové koncovky občas tvoriace poznávací znak medzi benzínovými a naftovými odrodami jedného automobilu.

Okrem motora sa na vozidle nezmenilo takmer nič
Okrem motora sa na vozidle nezmenilo takmer nič
Zdroj: Audi

Nahrádzanie zážihových motorov vznetovými je pri dnešných náladách v spoločnosti netradičné. Ingolstadt ide uvedením modelov S5 TDI opäť proti prúdu, no s benzínom tu celkom nekončí. Na viacerých trhoch ho bude ďalej ponúkať popri nafte. Európskych krajín sa to netýka, za čo môžu emisné normy. Nemeckí záujemcovia o dieselovú novinku môžu rátať s cenou od 65 300 eur.

Zdroj: Marek Pokrývka

Video

Diskusia