Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Veľký test dieselov: Sú naozaj také špinavé?

ADAC testuje emisie dieselov v reálnych podmienkach už šesť rokov. Pri porovnaní výsledkov testov vozidiel noriem Euro 5 až Euro 6d-TEMP došiel k prekvapujúcemu, no pozitívnemu záveru.
1 19 príspevkov 12.10.2018 / Soňa Zverková

Záťaž oxidmi dusíka v mnohých európskych veľkomestách často presahuje povolené hodnoty a za  jedného z vinníkov sú považované práve dieselové vozidlá. Ich emisie NOx sú zväčša veľmi vysoké a neraz presahujú údaje z typového schválenia. Dokázali to aj merania ADAC. Problém spočíva v tom, že doteraz sa emisie merali v laboratóriách a takmer za ideálnych podmienkach. Na cestách pochopiteľne takéto podmienky dosiahnuť nemožno. Až z príchodom najnovšej normy Euro 6d-TEMP nastúpili testy na ceste, ktoré priniesli aj realistickejšie hodnoty.

Ilustračná snímka

Otázka čistoty dieselových vozidiel stále dominuje v diskusiách laickej aj odbornej verejnosti. Nemecký autoklub ADAC od roka 2012 testuje emisie oxidov dusíka (NOx) dieselov noriem Euro 5, Euro 6b a Euro 6d-TEMP (vrátane 6c). Teraz porovnal výsledky testov za šesť rokov a prišiel k prekvapujúcemu záveru.

Podľa zistení totiž diesely normy Euro 6d-TEMP vypúšťajú v priemere o 76 percent menej NOx než vozidlá Euro 6b a dokonca o 85 percent než staršie diesely Euro 5. Náhodné merania priamo na ceste navyše dokázali, že emisie škodlivín u kvalitných dieselov najnovšej normy boli v priemere o 95 až 99 percent nižšie než v prípade vozidiel Euro 5.

Pravda o čistote dieselov: Tieto autá chcú zakázať?

Prekáža vám šialenstvo okolo zákazu vjazdu naftových áut do miest? Test dieselových modelov najnovšej emisnej normy Euro 6d-TEMP ukázal, ako účinne spĺňajú limity emisií oxidov dusíka. Prísnemu testu...

Výsledky pre Euro 5

ADAC vyhodnotil výsledky na základe rozsiahlej databanky z predchádzajúcich meraní v rámci zákonom uznaného cyklu aj z prísnejších testov. Mnohé zo 149 testovaných modelov Euro 5 sa nemohli prezentovať dobrými výsledky. Ich emisie NOx v teste ADAC dosahovali v priemere 528 mg/km, hoci podľa oficiálneho testovania v laboratóriu bol limit 181 mg/km. Najšpinavší bol Renault Trafic, ktorý vypustil vyše 1 500 mg/km. Najnižšie emisie – 135 mg/km – mal VW Golf VII 1.6 TDI BlueMotion.

Výsledky pre Euro 6b

Lepšie vyšli z porovnania diesely Euro 6b. Priemerné emisie 69 testovaných modelov dosiahli 341 mg/km, limit je však stanovený len na 80 mg/km. To znamená, že kým sa limitná hodnota znížila o 56 percent, emisie v reálnych podmienkach klesli len o 35 percent. S odstupom najhoršie výsledky zaznamenal Subaru Forester 2.0 D s viac než 2 000 mg/km, na druhom mieste sa ocitol Renault Grand Scenic dCi 160 (takmer 900 mg/km) a pomyselný bronz si odniesla Dacia Sandero Stepway dCi 90 (889 mg/km). Na druhej strane šesť modelov dokázalo dokonca podliezť limitnú hodnotu. Najlepšie dopadli VW T6 Multivan (50 mg/km), Land Rover Discovery Td6 (61 mg/km) a BMW 118d (69 mg/km).

Zákaz vjazdu dieselov: Zoznam rizikových áut

V Nemecku akútne hrozia zákazy vjazdu starších dieselov, ktoré spĺňajú emisné normy Euro 1 až 5, hoci väčšina miest sa tomu chce vyhnúť. Ponúkame zoznam vyše 10 000 ohrozených modelov.

Výsledky Euro 6c a 6d-TEMP

ADAC uznáva podstatný pokrok u dieselov noriem Euro 6c a 6d-TEMP. Priemerné emisie NOx u 25 doteraz otestovaných modelov dosiahli 81 mg/km, čím len minimálne prekročili limit 80 mg/km. A to počas testovania za prísnejších podmienkach, než určuje oficiálny testovací cyklus. Najnovšie diesely tak konečne priniesli zlepšenie, ktoré sa pôvodne očakávalo už pri zavedení normy Euro 6 v roku 2015.


Aj podrobnejší pohľad na výsledky 25 modelov prinesie čosi pozitívne:

  • 52 percent modelov malo nízke emisie aj počas prísnejšieho testovacieho cyklu.
  •  Až na jednu výnimku (Honda Civic) všetky vozidlá podliezli limitnú hodnotu 168 mg/km stanovenú pre testy v reálnych podmienkach (RDE – real driving emissions).
  • Deväť modelov (36 percent) vo všetkých cykloch testu ADAC mali emisie pod úrovňou 80 mg/km, a to aj na náročnom diaľničnom úseku.
  • Najlepším spomedzi všetkých doteraz otestovaných dieselov sa stal BMW X1 sDrive18d s emisiami len 8 mg/km, čiže na úrovni desatiny oficiálneho limitu, a to aj v prísnejších podmienkach.
  • Spomedzi všetkých dieselov Euro 6d-TEMP ani jeden model nezaznamenal vyložene zlé výsledky, ako sa to často v prípade noriem Euro 5 aj Euro 6b. Práve z hľadiska nového testovacieho cyklu WLTP, ktorý zohľadňuje najmä mestské podmienky, ide o dobré výsledky.

Staré nemecké diesely idú na dračku v zahraničí

Tam, kde nemeckí vodiči vidia problém, spotrebitelia v Taliansku, Rakúsku, ale aj na Slovensku cítia šancu. Nemecko vyváža rekordné počty ojazdených dieselov

Rozdiely medzi emisnými normami

Pri prechode z Euro 5 na Euro 6 došlo k výraznému zníženiu limitov, najmä však pre oxidy dusíka a uhľovodíky. V rámci normy Euro 6 znamenajú štyri pripojené písmená („a“ až „d“) rámcové podmienky, ktorých hranice musia výrobcovia dodržať. Rozdiel medzi Euro 6b a Euro 6d je preto náročnejší, než by sa mohlo na prvý pohľad zdať. Emisie škodlivín sa totiž musia dodržať nielen za nevýhodných rámcových podmienok, ale aj počas rôznorodých situácií na ceste. A najnovšie požiadavky znamenajú pre automobilky ešte väčšiu výzvu ako pri prechod z Euro 5 na Euro 6.

Platné emisné normy

Od 1. septembra tohto roka sú povolené len osobné autá emisných noriem Euro 6c, Euro 6d,  Euro 6d-TEMP a Euro 6d-TEMP-EVAP (prepracované testovanie emisií z vyparovania). Skladové vozidlá, ktoré boli ešte testované podľa pôvodného cyklu NEDC, môžu do 30. augusta 2019 dostať jednorazové schválenie na základe výnimky od príslušných úradov.

Focus Media

Video
Najnovšie články
Chevrolet Corvette C8: Najlacnejší superšport

Americká firma komplexne upravila pick-up Silverado, okrem extra nápravy mu dala väčšiu svetlú výšku, modifikované nárazníky a silnejší osemvalec.

Hennessey Goliath 6x6: Obluda je na svete

Affalterbach predstavil štipľavé kompaktné kombi, ktoré má vo veľkej miere rovnaký dizajn i techniku ako príbuzný kupé-sedan.

Dve karosérie ponúkne i vrchol triedy CLA

V inzercii Slovákov dominujú relatívne nové jazdenky s nízkym počtom kilometrov na odometri. Najčastejšie boli v ponuke benzínové verzie a vozidlá s vyššou...

Slováci inzerujú najviac 5-ročné autá s nízkym počtom km

Asistenčné systémy majú podporiť vodiča a zvýšiť bezpečnosť. Aké systémy však existujú a ako vlastne fungujú? Presne na to sa pozrel nemecký klub ADAC.

Asistenčné systémy: Viete, ako fungujú?

Európania sú veľmi opatrní a nekupujú nové autá. Dokazuje to júnová aj polročná štatistika, ktorá ukazuje nadol na všetkých dôležitých trhoch. Tabuľke výrobcov...

Predaj nových áut v EÚ opäť klesol na všetkých trhoch

Žilinská Kia v prvej polovici roka splnila plán výroby áut aj motorov a po závodnej dovolenke spustí výrobu nového XCeedu.

Kia naplnila plány, vyrobila vyše 180 000 vozidiel
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×