Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Hyundai Kona: Keď liter dáva zmysel

Extravagantné kórejské SUV poteší svojou pružnosťou i relatívne hospodárnou prevádzkou, veľkým plusom je tiež cena.
48 11 príspevkov 14.06.2018 / Marek Pokrývka

Počas minulej dekády bol pohon oboch náprav v športovo-úžitkovom segmente samozrejmosťou. Postupom času sa však preferencie zákazníkov zmenili, univerzálny charakter podložený priechodnosťou v teréne prestal byť prioritou. V mnohých dnešných modeloch tejto kategórie je symbol 4x4 opciou. A nájde sa čoraz viac takých, ktoré ho neponúkajú vôbec.

Hyundai Kona sme preverili so slabším benzínovým motorom 48 fotografií v galérii Hyundai Kona sme preverili so slabším benzínovým motorom Zdroj: Marek Pokrývka

Systém roztáčajúci všetky kolesá je zriedkavý najmä v rodine B-SUV. V tomto smere tvorí jednu z výnimiek Hyundai Kona, v prípade benzínového i naftového motora s objemom 1,6 litra ponúka štvorkolku. Nedávno sme práve špičkovú zážihovú verziu podrobili testu. V nej sme jej mohli vytknúť vyššiu spotrebu paliva, ale tiež kúpnu cenu. Preto sme sa pozreli aj na racionálnejší model.

Test Hyundai Kona: Aký je život s exotom?

Pri SUV segmentu B sa ako hlavná výčitka často skloňuje fakt, že nedisponujú pohonom všetkých kolies. Neplatí to vo všetkých prípadoch. Testovanému modelu Hyundai Kona z hľadiska pohonnej sústavy...

Keďže automobilka pod kapotou tohto vozidla nemontuje svoj 1,4-litrový agregát, alternatívou k spomínanej jedna-šestke je akurát trojvalec 1.0 T-GDI. Oplatí sa nad ním rozmýšľať? Odpoveď sme zisťovali v previerke, ktorej sme podrobili druhú najvyššiu verziu Family.

Výstredné tvary a dobre vyladený podvozok

Keďže v sumári nášho prvého rande s ambicióznou novinkou sme ju podrobne rozobrali, venovali sme sa tentokrát len rozdielom. Vozidlo poháňané litrovým motorom sa od exemplára testovaného predtým líšilo vo viacerých ohľadoch. Celkom evidentnou zmenou bola výmena červeného laku za zelenožltý, vďaka ktorému extravagantné kórejské SUV na ceste vyniká ešte viac.

K výraznému odtieňu laku možno čiastočne zladiť aj interiér SUV 48 fotografií v galérii K výraznému odtieňu laku možno čiastočne zladiť aj interiér SUV Zdroj: Marek Pokrývka

Výrazná farba si našla cestu aj do interiéru, niesli ju viaceré plastové obklady, početné časti čalúnenia a dokonca aj bezpečnostné pásy. Interiéru presýtenému tmavými odtieňmi to dalo život. V kabíne sme si okrem toho všimli menšiu sedempalcovú obrazovku, infotainment totiž neobsahoval navigáciu. Head-up displej celkom chýbal. No neabsentovalo nič, bez čoho by sme si nevedeli predstaviť život.

Duo modelov sa od seba líšilo aj konštrukčne. Kým štvorkolka má vzadu viacprvkové zavesenie, exempláre s predným pohonom sa musia spoľahnúť na vlečenú nápravu. Vadí to? V skutočnosti veľmi nie, podvozok je totiž dobre vyladený. Akurát na sérii väčších nerovností sa môže prejaviť jeho nervóznejší charakter. Komfort zostal na slušnej úrovni, k čomu prispela výmena 18-palcových kolies za menšie 17-palcové kúsky. Jazdným vlastnostiam zasa prospela výrazná hmotnostná úspora. Rozdiel dosahuje takmer dva metráky, čo prispieva k agilnému charakteru modelu Kona 1.0 T-GDI.

Dych stráca akurát pri väčšom zaťažení

Počas testu nás zaujímal najmä motor. S prepĺňaným litrovým trojvalcom nesúcim kórejský podpis už máme viacero skúseností, disponoval ním napríklad vlani preverený hatchback i30. No dokáže si objemovo skromná pohonná jednotka poradiť aj s vozidlom kategórie SUV? Na túto otázku môžeme odpovedať kladne, danej kombinácie sa netreba vôbec obávať.

S týmto motorom má Kona pohotovostnú hmotnosť iba 1 350 kg 48 fotografií v galérii S týmto motorom má Kona pohotovostnú hmotnosť iba 1 350 kg Zdroj: Marek Pokrývka

Konštruktérom sa síce stále nepodarilo celkom eliminovať melódiu nepárneho počtu piestov, ale ide o vec zvyku. Svoju konfiguráciu dáva agregát najavo najmä pri prudšej akcelerácii. Počuť ho síce aj v bežnom režime, ale jeho odhlučnenie je na slušnej úrovni. Rovnako je to s vibráciami.

Kona disponuje rovnakým naladením motora ako viaceré ďalšie koncernové autá, disponuje teda výkonom 88 kW (120 k) a krútiacim momentom 172 Nm. Hyundai ho kombinuje len s pomerne presným šesťstupňovým manuálom a pohonom predných kolies. Z dynamického hľadiska sa tento model nemôže s verziou 1.6 T-GDI rovnať, stovka za rovných 12 sekúnd a maximálne tempo 181 km/h nie sú žiadne hviezdne hodnoty. V praxi to však celkom stačí. Trojvalec poteší svojou pružnosťou, pôsobí živo a cudzie mu nie je ani predbiehanie na okresných cestách. Akurát pri väčšom zaťažení rýchlo stráca dych.

Práca so šesťstupňovou mechanickou prevodovkou je bezproblémová 48 fotografií v galérii Práca so šesťstupňovou mechanickou prevodovkou je bezproblémová Zdroj: Marek Pokrývka

Litrový motor si nás získal svojou relatívne hospodárnou prevádzkou. Prekvapil nás diaľničný priemer 6,8 l/100 km, o niekoľko decilitrov totiž podliezol aj aerodynamickejší kompakt i30. V uliciach mesta chcela pohonná jednotka o jeden dielik paliva viac. Na okresných cestách jej stačilo 5,1 litra na sto, vo všeobecnosti tak možno hovoriť o slušných číslach. Oproti väčšiemu benzínu je trojvalcový agregát výrazne úspornejší vo všetkých režimoch.

S príplatkovými prvkami za 19 690 eur

Hyundai Kona štartuje v našich končinách tesne pod hranicou 16-tisíc, resp. po odrátaní celoplošného 1 500-eurového bonusu ide o 14 490 eur. Túto čiastku nesie model 1.0 T-GDI Classic. Nami skúšaný exemplár disponoval rovnakou technikou, mal však vybavenie Family. V danej verzii ide o špičku. Ešte vyššie je síce úroveň Style, no tú nemožno kombinovať s trojvalcom.

Základná cena typu Kona je 14 490 eur vďaka celoplošnej zľave 48 fotografií v galérii Základná cena typu Kona je 14 490 eur vďaka celoplošnej zľave Zdroj: Marek Pokrývka

Model označený anglickým slovom pre rodinu toho obsahuje celkom dosť, no nechýba niekoľko opcií. V našom prípade čosi prihodila metalíza, bezkľúčové rozhranie a interiérový balík Lime obsahujúci polokožené čalúnenie. Výsledkom bola cena 19 690 eur, čo je prijateľné. No najmä je to o priepastných 8-tisíc menej než suma požadovaná za predtým testovaný variant.

Litrového motora sa netreba obávať

V porovnaní dvojice benzínových verzií typu Kona ťahá model 1.0 T-GDI z hľadiska dynamiky jednoznačne za kratší koniec. Vďaka svojmu pružnému charakteru a pomerne nízkej hmotnosti kórejského B-SUV sa ho však netreba obávať, nie je brzdou premávky a nezľakne sa ani občasného predbiehania. Väčší pozor si treba dať akurát pri naloženom aute.

Toto SUV je pomerne kompaktné a ľahké, trojvalec mu postačuje 48 fotografií v galérii Toto SUV je pomerne kompaktné a ľahké, trojvalec mu postačuje Zdroj: Marek Pokrývka

Litrový motor svojho objemnejšieho soka prekonáva hospodárnosťou, veľkým plusom je tiež jeho kúpna cena. V danom segmente je 8-tisícový rozdiel naozaj markantný. Medzi papierové negatíva možno zaradiť jednoduchšiu konštrukciu zadnej nápravy, v skutočnosti však nejde o žiaden problém. V prípade 17-palcových kolies nemáme voči naladeniu podvozka výhrady. Tento výstredný Hyundai je teda jedným z prípadov, keď liter dáva väčší zmysel než objemnejší motor.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R3
Zdvihový objem
998 cm3
Max. výkon
88 kW/120 k
pri otáčkach
6 000/min
Max. krútiaci moment
172 Nm
pri otáčkach
1 500-4 000/min
Palivo
benzín
Pohon
predné kolesá
Prevodovka
6-stupňová manuálna
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4 165 mm
Šírka
1 800 mm
Výška
1 565 mm
Rázvor náprav
2 600 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 275 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 350 kg
Užitočná hmotnosť
500 kg
Celková hmotnosť
1 775 kg
Objem batožinového priestoru
361/1 143 l
Objem palivovej nádrže
50 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
181 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
12,0 s
Spotreba
Mesto - normovaná
6,0 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
4,7 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
5,2 l/100 km
Mesto - počas testu
6,9 l/100 km
Diaľnica - počas testu
6,8 l/100 km
Vidiek - počas testu
5,1 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
117 g/km
Emisná norma
Euro 6
Aktuálne cenníkové ceny s DPH
Základná cena modelu
od 14 490 €
Základná cena verzie
od 18 090 €
Cena testovaného exemplára
19 690 €

Najnovšie články
Peugeot 206: Bestseller oslavuje 20. narodeniny

Elektromobil stojaci na platforme MEB sa veľkosťou zmestí medzi typy Q5 a Q7, má výkon 300 kW (408 k) a na jedno nabitie má prejsť 400 kilometrov.

Audi predstavilo elektrické SUV e-tron

Česi odhalili detaily výkonnej novinky. Ukazujú disky a obutie s mierami 235/45 R20 či zadný nárazník, ktorý obsahuje dvojicu koncoviek výfuku.

Škoda Kodiaq RS: Striptíz SUV pokračuje

Rakúsko v súčasnosti testuje rýchlosť 140 km/h na dvoch úsekoch diaľnic. Ak sa projekt osvedčí, minister dopravy by chcel vyššiu rýchlosť zaviesť plošne...

Rakúsko chce zvýšiť rýchlosť na diaľniciach

K čisto benzínovej dvojici motorov sa pridáva vyhotovenie s označením e-Boxer. Počas budúceho roka bude údajne realitou aj v Európe.

Subaru XV dostalo hybridný variant

Obytné automobily či prívesy sú, prinajmenšom čo sa dizajnu a pôdorysu týka, už roky relatívne konzervatívne. Na trh prichádza firma Romotow, ktorá by...

Nahradí aj chatu: Prvý karavan svojho druhu

Elektrický poháňané SUV má kontroverzný dizajn, kabínu vytvárajúcu uvoľnenú atmosféru a schopnosť plne autonómneho fungovania.

BMW Vision iNext: Vo výrobe od roku 2021
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×