Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Seat Arona: Módne SUV po španielsky

B-SUV vychádza technicky i dizajnovo z hatchbacku Ibiza, no ponúka viac štýlu a vnútorného priestoru. Skúšali sme ho so silnejším benzínovým trojvalcom.
65 23 príspevkov 09.01.2018 / Marek Pokrývka

Aktuálna doba praje zvýšeným podvozkom. SUV všetkých rozmerov a tvarov predajne prudko rastú, často na úkor iných segmentov. Najčastejšie preberajú rolu rodinného ideálu po rôznych MPV či kombíkov. Druhý prípad platí pre Seat Arona, ktorý v portfóliu nahradil model Ibiza s batohom. S malým hatchbackom ho však okrem hierarchického zaradenia spája aj mnoho ďalšieho.

Seat Arona prišiel do našej redakčnej garáže s motorom 1.0 TSI 65 fotografií v galérii Seat Arona prišiel do našej redakčnej garáže s motorom 1.0 TSI Zdroj: Marek Pokrývka

Dvojica vychádza z rovnakej platformy MQB A0 a využíva kopec spoločných komponentov na poli techniky i interiérových dielcov. No vizuálne sa od seba autá odlišujú. Napriek spoločnému dizajnovému jazyku hrá Arona viac na štýl, čo okrem mohutnejšej karosérie dokumentuje dostupnosť množstva dvojfarebných kombinácii. Vďaka týmto aspektom má vlastnú identitu. V teste silnejšieho litrového variantu s vybavením Xcellence doplneným o niekoľko príplatkových prvkov sme zisťovali, aké je toto trendové vozidlo v praxi.

Nafúknutá karoséria s veľkým priestorom

Vzhľadu novinky sme sa už venovali, trendové vozidlo navrhnuté po španielsky sa podľa nás vydarilo. Genetický materiál spriazneného hatchbacku pritom úplne neskrylo. Spoločné sú napríklad spätné zrkadlá či celé svetlomety, ktoré môžu byť na želanie kompletne diódové. No inak sú prakticky všetky panely karosérie odlišné. Dynamický akcent si vozidlo čiastočne ponechalo, za čo môžu napríklad viaceré výrazné hrany v bočnej časti. Pekným detailom je koncový stĺpik označený písmenom X. V našom prípade oddeľoval červenú metalízu od sivej strechy, čo dalo zovňajšku SUV spolu s viacerými striebornými detailmi hodnotný nádych. No chýbať nemôžu ani tmavé ochranné dielce z nelakovaného plastu.

Najmä v takomto vyhotovení pôsobí SUV pomerne štýlovo 65 fotografií v galérii Najmä v takomto vyhotovení pôsobí SUV pomerne štýlovo Zdroj: Marek Pokrývka

Dôležitou súčasťou štýlového vzhľadu sú kolesá, ktoré mali v našom prípade sedemnásť palcov. Arona má na nich sebavedomý postoj. Oproti príbuznému pôsobí omnoho robustnejšie a nejde len o fígeľ dizajnérov. Proporcie prešli viacerými zásadnými úpravami. Rozmermi sa vozidlo radí presne medzi svojho technického súrodenca Ibiza a služobne staršieho príbuzného zo segmentu, ktorým je o číslo väčší typ Ateca.

Seat Arona: Malé SUV vám prirastie k srdcu

PRVÁ JAZDA Arona je tento rok snáď najočakávanejšou novinkou španielskej značky. SUV segmentu B za dobré peniaze sú aktuálne v móde a Seat na lukratívnom trhu nechce chýbať. Toto sú naše prvé dojmy.

Nafúknutie karosérie umožnilo konštruktérom vyčarovať prekvapujúci vnútorný priestor, ktorý v segmente B-SUV patrí k najštedrejším. Cítiť akurát menšiu šírku. Inak majú pasažieri dostatok priestoru v pozdĺžnom smere a vďaka vyššej stavbe nemajú problém ani s hlavami. Platí to pre oba rady sedadiel. Páčilo sa nám tiež slušné presklenie, ktoré v kabíne umocňuje pocit vzdušnosti.

Bežne vysoký človek sa pohodlne usadí v oboch radoch sedadiel 65 fotografií v galérii Bežne vysoký človek sa pohodlne usadí v oboch radoch sedadiel Zdroj: Marek Pokrývka

Pridávanie centimetrov ovplyvnilo aj batožinový priestor. Štandardne poskytuje rovných 400 litrov, čo je na danú kategóriu nadpriemerné číslo. Arona ním dokonca prekonáva aj Leon spadajúci do segmentu C. V našom prípade mal kufor dvojité dno, vďaka ktorému nevznikol po sklopení zadných sedadiel schod. Operadlá však s podlahou zvierajú mierny uhol. Celkový objem v tejto konfigurácii nepoznáme, španielska automobilka ho netradične v technických parametroch neudáva.

Palubná doska prevzatá z typu Ibiza

Vnútri je príbuzenský vzťah s hatchbackom neodškriepiteľný. Automobily majú na milimeter zhodnú šírku, Seat sa preto rozhodol recyklovať palubnú dosku. Tá je prevzatá z typu Ibiza. V prvom rade to znamená jednoduché geometrické tvary, ktoré možno oživiť kontrastným centrálnym dielcom. Z hľadiska materiálov to nie je ktovieaká sláva. Volant je síce kožený a sedadlá pokrýva spolu s časťami dverí kvalitný textil, ale inak hrajú prím tvrdé plasty. No ich dielenské spracovanie nemožno kritizovať. Kabína je zostavená dobre, bez nejakých postrehnuteľných nedostatkov.

Z hľadiska vnútorných povrchov sú niektorí súperi z triedy B-SUV na tom lepšie, ale vybavením španielsky automobil nezaostáva. Objednať si do neho možno veľa rôznych prvkov. Diódové svetlá, adaptívny tempomat, parkovací robot, stačí len povedať. Pochváliť musíme osempalcový displej multimediálneho systému. Dobre sa s ním pracuje a okrem dotykových ovládačov obsahuje aj dva mechanické. V digitálnej dobe je to vítaný "retro" prvok.

Súčasťou pekného skleneného panela sú dva otočné ovládače 65 fotografií v galérii Súčasťou pekného skleneného panela sú dva otočné ovládače Zdroj: Marek Pokrývka

Zákutia počítača obsahujú množstvo všemožných funkcií a podporujú rozhranie Full Link. Preto tu nemôže chýbať priečinok určený pre smartfón. V ňom sa môže usídli indukčné nabíjane, v našom prípade bola táto opcia na palube. Ide o veľmi šikovné riešenie. No nepáči sa nám jeho blízkosť s USB portmi: pri siahaní po telefóne možno ľahko zavadiť o pripojený kľuč a hrozí jeho vytiahnutie či dokonca poškodenie. Ostatné odkladacie priestory sú viac-menej štandardné.

Postačujúca dynamika motora 1.0 TSI

SUV s litrovým trojvalcom je slovné spojenie, z ktorého mnohých oblieva studený pot. Napriek tomu môže fungovať. Arona totiž nie je žiadne dvojtonové monštrum, vďaka platforme typu Ibiza váži menej než niektoré kompaktné hatchbacky. Preto je pre ňu zážihový turbomotor 1.0 TSI vhodnou voľbou. Najmä v prípade silnejšej verzie, ktorú sme mali k dispozícii my.

Trojvalca sa netreba báť, malému SUV dáva dostatok sily 65 fotografií v galérii Trojvalca sa netreba báť, malému SUV dáva dostatok sily Zdroj: Marek Pokrývka

Prepĺňaný benzín dosahuje výkon 85 kW (115 k) a krútiaci moment 200 Nm, čo je akurátna porcia. V prípade šesťstupňovej ručne radenej prevodovky zvláda Seat stovku pod desať sekúnd. Subjektívne je dynamika úplne postačujúca, v najčastejšie využívanom rozsahu otáčok reaguje agregát veľmi pružne. Vyššie mu postupne dochádza dych. Hnať ho po obmedzovač teda nemá zmysel, zázraky tým z neho nevytlačíte. Viac úžitku urobí vhodná práca s presnou kulisou manuálu.

Nadmerné žmýkanie motora viac počuť než cítiť na akcelerácii. Pod väčšou záťažou sa o slovo hlási prítomnosť nepárneho počtu valcov, ktorá inak nie je ktovieako zjavná. Akustická izolácia pohonnej jednotky je na vysokej úrovni. Ani vibrácie nie sú zásadným problémom, od hlučných hrkálok známych z minulosti prešli trojvalce veľký kus cesty.

S presným šesťstupňovým manuálom sa pracuje dobre 65 fotografií v galérii S presným šesťstupňovým manuálom sa pracuje dobre Zdroj: Marek Pokrývka

Arona 1.0 TSI by podľa papiera nemala žrať výrazne než Ibiza s rovnakým srdcom, rozdiely sú len pár decilitrov. No prax hovorí čosi iné. V meste sme skončili s výsledkom 6,6 l/100 km a na diaľnici sme dosiahli ešte o liter viac. To už je pomerne dosť. Hatchback zvláda autostrády výrazne úspornejšie, naplno sa tu preukázala aerodynamická nevýhoda vyššej stavby karosérie. SUV však tento neduh obíde len ťažko. Najmenší rozdiel vykázal trojvalec na okresných cestách, kde mu stačilo v priemere 4,6 litra benzínu.

Tuhšie pruženie a 47 kilogramov extra

Na spotrebe sa teda vplyv robustnejšieho postoja prejavil, ale čo jazdné vlastnosti? Nenarušila úprava koncepcie dobrý charakter typu Ibiza? Našťastie veľmi nie, v čom má prsty pomerne nízky hmotnostný prírastok. V prípade testovanej verzie dosahuje 47 kilogramov. Vďaka tomu vodič nemá pocit, že by so sebou nosil množstvo extra plechového tuku.

Test Seat Ibiza 1.0 TSI: Kilometrový skok vpred

Seat Ibiza patrí k základným stavebným kameňom úspechu španielskej automobilky. Môžu sa na ňu spoliehať aj naďalej? Určite áno. Hatchback predvádza obrovský progres.

Ani vyššie položené ťažisko nejako veľmi necítiť. Arona má totiž tuhšie pruženie, ktoré efekt oboch základných neduhov vo veľkej miere eliminuje. V zákrutách sa preto nakláňa len o niečo viac než hatchback. No rovnako ťaží z pomerne presného riadenia, no to kladie trochu malý odpor. Pozitívnym prvkom sú aj dobre dávkovateľné brzdy. Seat má poháňané výhradne predné kolesá a pri dynamickom nasadení predvádza na limite konštrukčne danú nedotáčavosť. Jeho správanie sa je ľahko čitateľné.

Sedemnásťpalcové disky majú gumy s mierami 205/55 R17 65 fotografií v galérii Sedemnásťpalcové disky majú gumy s mierami 205/55 R17 Zdroj: Marek Pokrývka

Druhou stranou mince je pohodlie jazdy. Použitie tvrdších komponentov podvozka síce prinieslo v tomto smere mierne obmedzenia, ale stále ide o slušný kompromis. Na sedemnásťpalcových diskoch kolies je SUV dostatočne komfortné. S menšími defektmi asfaltu sa dobre vyrovnáva, tie väčšie už dá posádke pocítiť. Výrazné búchanie sa však ozve len pri naozaj veľkom výtlku či sérii nerovností.

Aj po odrátaní akciovej zľavy vyše 20-tisíc

Slovenský importér láka na typ Arona cenou tesne podliezajúcou 13-tisícovú hranicu, ktorá vychádza z aktuálnej celoplošnej zľavy vo výške poldruha tisíca. Štandardné základné číslo je 14 490 eur. V prípade voľby vybavenia Xcellence a silnejšej verzie litrového trojvalca ide o 18 660 eur, pričom k tejto cene možno doložiť ďalšie stovky za extra vybavenie.

Označenie modelu Xcellence vo vnútri nájdeme na volante 65 fotografií v galérii Označenie modelu Xcellence vo vnútri nájdeme na volante Zdroj: Marek Pokrývka

V našom prípade bolo vybavenie naozaj bohaté. Na zozname extra prvkov sme našli 17-palcové dvojfarebné disky, metalický lak, LED svetlomety, bezkľúčové rozhranie, adaptívny tempomat, vyhrievané predné sedadlá, navigáciu či ozvučenie Beats. Celkovú cenu to značne zvýšilo. Konečná suma dosiahla 21 727 eur, resp. 20 227 eur po odrátaní spomínanej akciovej čiastky, čo stále nie je málo. No nie je problém si mnohé spomínané prvky odpustiť...

Mínusmi sú tvrdé plasty a diaľničná spotreba

Seat priniesol na trh automobil, ktorý môže vyhovovať mnohým ľudom túžiacim po trendovom SUV. Arona kladie na štýl väčší dôraz než Ibiza. Okrem toho ponúka aj viac priestoru, pochváliť možno najmä 400 litrov dostupných pre batožinu. Slabinou interiéru úzko vychádzajúceho z hatchbacku je prevaha tvrdých plastov. No z hľadiska vybavenia nijak nezaostáva, páčil sa nám najmä multimediálny systém s osempalcovým displejom a dvomi mechanickými ovládačmi.

Arona je zaujímavou alternatívou ku klasickému hatchbacku 65 fotografií v galérii Arona je zaujímavou alternatívou ku klasickému hatchbacku Zdroj: Marek Pokrývka

So silnejším litrovým trojvalcom je vozidlo dostatočne svižné a problémom nie je ani akustická stránka. Nepáčila sa nám akurát spotreba na diaľnici. Jazdné vlastnosti vyššou stavbou karosérie veľmi neutrpeli, nakoľko Arona prehnane nepribrala a má tuhší podvozok. Stále však poskytuje dostatočný komfort. V skúšanom vyhotovení nie je módne SUV vôbec lacné, ale cenu možno znížiť vyškrtnutím niektorých príplatkových prvkov. Španielka tak môže byť atraktívnejšia aj finančne.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R3
Zdvihový objem
999 cm3
Max. výkon
85 kW/115 k
pri otáčkach
5 000-5 500/min
Max. krútiaci moment
200 Nm
pri otáčkach
2 000-3 500/min
Palivo
benzín
Pohon
predné kolesá
Prevodovka
6-stupňová manuálna
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4 138 mm
Šírka
1 780 mm
Výška
1 552 mm
Rázvor náprav
2 566 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 187 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 262 kg
Užitočná hmotnosť
523 kg
Celková hmotnosť
1 710 kg
Objem batožinového priestoru
400/- l
Objem palivovej nádrže
40 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
182 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
9,8 s
Spotreba
Mesto - normovaná
5,9 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
4,3 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
4,9 l/100 km
Mesto - počas testu
6,6 l/100 km
Diaľnica - počas testu
7,6 l/100 km
Vidiek - počas testu
4,6 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
113 g/km
Emisná norma
Euro 6
Štandardné cenníkové ceny s DPH
Základná cena modelu
od 14 490 €
Základná cena verzie
od 18 660 €
Cena testovaného exemplára
21 727 €

Najnovšie články
Milión e-áut na nemeckých cestách tak skoro nebude

Jeseň na cestách prináša po suchom a teplom lete viaceré nové riziká. Jedno z nich však nesúvisí priamo s počasím. Práve v tomto období totiž stúpa riziko...

Zrážka so zverou: Čo robiť a ako jej zabrániť?

Samotný názov Lexus LS je už značka, ktorá má cveng po celom svete. My sme dostali možnosť otestovať schopnosti verzie v špecifikácii 500h. Môže exotický...

Test Lexus LS 500h: Zatieni nemeckú trojku?

Najdostupnejší model je vybavený obdobnou technikou ako o stupeň vyšší exemplár, zrýchlenie na stovku je vecou 4,9 sekundy.

Mercedes-AMG: Pribudol základ GT 43

Na parížskom autosalóne pravdepodobne spoznáme štúdiu, ktorá bude evokovať ikonický typ 504. Prinesie retro štýl s modernými prvkami.

Peugeot chystá  reinkarnáciu kupé 504

Tretia generácia terénneho stroja známeho ako KLTV evokuje ikonický Hummer, poháňa ju turbodiesel s výkonom 165 kW (225 k).

Kia vyrába aj off-road, no len pre armádu

Volkswagen chce urýchliť prechod na elektrický pohon. Už o tri roky plánuje spustiť výrobu 27 elektrických modelov a do vývoja investuje desiatky miliárd eur.

VW pripravuje 27 elektrických modelov
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×