Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Mercedes GLE: Nielen zmena mena

Vyskúšali sme si triedu M po omladení a prekrstení. Pozreli sme sa pritom na rozdiely, ktoré toto SUV odlišujú od nového súrodenca.
38 26 príspevkov 07.10.2015 / Marek Pokrývka

Nie je to tak dávno, čo sme redakčnému testu podrobili Mercedes GLE Coupé. Ide o priamu odpoveď na úspech kontroverzného BMW X6, ktorá je v portfóliu trojcípej hviezdy novinkou. Nevznikala však na zelenej lúke. Jej korene sú totiž v konvenčne tvarovanom SUV bez prívlastku naznačujúceho inšpiráciu modelmi kupé, dlhé roky známom pod štítkom ML.

Mercedes triedy M prijal za svoje označenie GLE 38 fotografií v galérii Mercedes triedy M prijal za svoje označenie GLE Zdroj: Marek Pokrývka

Tretia generácia triedy M musela v rámci rozsiahlej zmeny značkovej nomenklatúry prijať za svoje nové meno. Čo ďalšie sa na automobile zmenilo? Na túto otázku sme hľadali odpoveď v teste. Vyskúšali sme si verziu GLE 350d 4Matic a porovnali sme ho s karosárskym variantom Coupé.

Praktické rozdiely nie sú priepastné

Okrem označenia a technika spája tieto modely aj predná časť. LED svetlomety, maska chladiča, nárazníky z balíka AMG Line, toto všetko sme už na „SUV-kupé“ videli. Zadná časť dvojice je však kompletne odlišná. Mercedes GLE si zachoval svoje základné línie, od predchodcu sa odlišuje napríklad grafikou zadných svetiel či integrovaním výfukových koncoviek. Vďaka súboru decentných zmien pôsobí vozidlo o niečo modernejšie.

Zadná časť dvojice modelov je kompletne odlišná 38 fotografií v galérii Zadná časť dvojice modelov je kompletne odlišná Zdroj: Marek Pokrývka

V našom prípade sme si nemohli nevšimnúť rozdiely v obutí. Kým testované GLE Coupé malo dvadsaťjednotky široké na zadnej náprave až 315 milimetrov, konvenčne tvarované SUV si vystačilo so skromnejšími mierami kolies. Vo všetkých štyroch rohoch disponovalo pneumatikami s označením 265/45 R20. Jedným z benefitov menších gúm bol o niečo komfortnejší pocit zo vzduchového pruženia, tým druhým zasa nižšia úroveň hluku produkovaného obutím.

Z hľadiska vnútorného hluku nám vnútorný priestor GLE prišiel vo všeobecnosti o niečo lepšie odizolovaný než v predchodcovi. Zmeny v kabíne však nie sú nijako rozsiahle. Objavil sa tu nový multimediálny systém, zmenilo sa niekoľko ovládačov a pár detailov, ktoré sme už videli v prevedení Coupé. No od neho sa kabína SUV odlišuje zhruba o päť centimetrov väčším priestorom pre hlavu zadných pasažierov i štedrejšou ponukou miesta na batožinu.

Batožinový priestor SUV ponúka objem 690 litrov 38 fotografií v galérii Batožinový priestor SUV ponúka objem 690 litrov Zdroj: Marek Pokrývka

Faktom však zostáva, že z praktického hľadiska nie sú rozdiely medzi dvojicou vôbec také priepastné, ako by si mohol niekto myslieť. Základný objem batožinového priestoru typu GLE je totiž pri objeme 690 litrov väčší len o 40 čísel. Pri sklopení zadných sedadiel narastie rozdiel na takmer tri stovky, čo už nie je málo. Odhliadnuc od prevozu dlháňov a sťahovacích povinností je tak „SUV-kupé“ takmer rovnako schopné ako klasika. Výber je teda skôr otázka osobného vkusu a financií.

Dva valce navyše sú vo veľkom SUV cítiť

Testovaný automobil mal na piatych dverách označenie GLE 350d 4Matic. Šlo teda o identickú motorizáciu ako v prípade verzie Coupé. No na rozdiel od nej tu nehovoríme o základe, keďže pri klasicky tvarovanom SUV možno siahnuť aj po menšom štvorvalci poháňajúcim zadné kolesá. To by sme však odporúčali iba silno ekonomicky a ekologicky zmýšľajúcim zákazníkom.

Dva valce navyše sú v aute tejto kategórie cítiť. Motor s krútiacim momentom 620 Nm dáva veľkému SUV slušné svaly, pritom je však kultivovaný a za svoje služby si nepýta prehnané porcie paliva. Trojlitrový agregát V6 s maximálnym výkonom 190 kW (258 k) preto opäť pasujeme za ideálnu voľbu. Svoj podiel má na tom aj výborná samočinná prevodovka s deviatimi stupňami. Predchodca s označením ML mal pritom tento motor spriahnutý so sedemstupňovým automatom.

Mimochodom, pri predchádzajúcom teste sme zabudli pochváliť jeden detail: systém štart/stop. Pri tejto motorizácii funguje skutočne ako lusknutie prsta. Proces je nielen rýchly, ale aj veľmi tichý. Vypnutie či oživenie pohonnej jednotky je sprevádzané iba jemnými vibráciami.

V konvenčne tvarovanej verzii je trojliter úspornejší 38 fotografií v galérii V konvenčne tvarovanej verzii je trojliter úspornejší Zdroj: Marek Pokrývka

Z hľadiska spotreby sme vďaka rovnakej motorizácii ako pri variante Coupé zhruba vedeli, čo očakávať. Zvedaví sme boli najmä na diaľnicu, kde nás zaujímal vplyv odlišnej aerodynamiky a obutia testovanej dvojice. Výsledok 9,2 litra potvrdil papierové tvrdenia. Konvenčne tvarované SUV je vo všeobecnosti úspornejšie a platí to aj pre mestský či vidiecky režim. V prvom prípade sme mu namerali spotrebu 9,6 l/100 km, na okresných cestách klesla na 7,5 litra nafty.

Cena jednoznačne prevažuje misky váh

V prospech klasického typu GLE teda hovorí nielen praktická stránka, ale aj prevádzkové náklady. Zásadným rozdielom je aj cena. Tá prevažuje už naklonené misky váh jednoznačne na stranu bývalej triedy M. S identickou motorizáciou totiž za toto SUV zaplatíte o sedemtisíc eur menej. A ak sa uspokojíte so štvorvalcom, rozdiel je dokonca 14-tisícový.

Testované vozidlo malo mnoho príplatkových prvkov 38 fotografií v galérii Testované vozidlo malo mnoho príplatkových prvkov Zdroj: Marek Pokrývka

Na našom trhu si možno Mercedes GLE kúpiť od 54 420 eur, v prevedení 350d 4Matic je jeho cena čosi cez 61-tisíc. To je však len základ. Testovaný exemplár bol vybavený mnohými príplatkovými prvkami: exteriérovým balíkom AMG Line, LED svetlometmi, množstvom asistenčných systémov, viackrivkovými prednými sedadlami, panoramatickou strechou či systémom Comand Online. Výsledná cena sa tak vyšplhala na 96 324 eur vrátane dane.

BANNER300

Dizajn u nás poráža racionálne aspekty

Facelift triedy M a jej prekrstenie na GLE je viac než len zmena mena. SUV dostalo modernejšie pôsobiaci dizajn, nový multimediálny systém a prešlo aj ďalšími zmenami. Na technickom fronte je asi najdôležitejšou novinkou uvedenie deväťstupňovej automatickej prevodovky. Aj vďaka nej vyhlasujeme nami skúšanú šesťvalcovú motorizáciu za ideálnu voľbu pre toto vozidlo.

U nás sa predáva dvakrát viac GLE Coupé než klasických SUV 38 fotografií v galérii U nás sa predáva dvakrát viac GLE Coupé než klasických SUV Zdroj: Marek Pokrývka

V porovnaní s predchodcom je teda novinka jednoznačne lepšia, ale ako obstojí proti svojmu dynamickejšie tvarovanému súrodencovi GLE Coupé? Počas testu sme našli viacero vlastností hovoriacich v prospech konvenčne tvarovanej verzie: praktickosť, spotreba a najmä cena. No ako sa zdá, dizajn u nás všetky tieto racionálne aspekty poráža. Slovenský importér totiž uvádza, že u nás predáva zhruba dvakrát viac automobilov so strešnou líniou evokujúcou kupé než klasických SUV.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
V6
Zdvihový objem
2 987 cm3
Max. výkon
190 kW/258 k
pri otáčkach
3 400/min
Max. krútiaci moment
620 Nm
pri otáčkach
1 600/min
Palivo
nafta
Pohon
všetky kolesá
Prevodovka
9-stupňová automatická
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4 819 mm
Šírka
1 935 mm
Výška
1 796 mm
Rázvor náprav
2 915 mm
Pohotovostná hmotnosť
2 175 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
2 250 kg
Užitočná hmotnosť
775 kg
Celková hmotnosť
2 950 kg
Objem batožinového priestoru
690/2 010 l
Objem palivovej nádrže
93 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
225 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
7,1 s
Spotreba
Mesto - normovaná
7,3 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
6,2 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
6,6 l/100 km
Mesto - počas testu
9,6 l/100 km
Diaľnica - počas testu
9,2 l/100 km
Vidiek - počas testu
7,5 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
179 g/km
Emisná norma
Euro 6
Štandardné cenníkové ceny s DPH
Základná cena modelu
od 54 420 €
Základná cena verzie
od 61 260 €
Cena testovaného exemplára
96 324 €

Focus Media

Video
Najnovšie články
Parkovacia politika Valla: Poznáme finálne detaily

Dovolenkové obdobie je na spadnutie a mnohí vodiči pri balení používajú strešné boxy. Tie sa však výrazne líšia. Poradíme vám, ako vybrať správny a na čo dať...

Strešné boxy: Na čo si pri nich dávať pozor?

Audi má v ponuke jeden z najzaujímavejších naftiakov súčasnosti a teraz sa dostáva pod plechy imidžového SUV-kupé. Lokomotíva s krútiacim momentom 900 Nm...

Audi SQ8: Lokomotíva v imidžovom balení

Projekt cesty pod Dunajom v dunajskostredskom okrese by mal byť dokončený v roku 2022. Nový prejazd budú môcť využívať nielen autá, ale aj chodci a cyklisti.

Cesta pod Dunajom vo Vojke bude otvorená v roku 2022

Obľuba SUV, najmä tých kompaktných, neustále rastie. V prvom štvrťroku prvýkrát tvorili viac než tretinu predaných vozidiel a ich predaj bude aj naďalej...

Nemci čoraz viac obľubujú kompaktné SUV

Napätie medzi USA a Iránom sa priostruje, čo priamo ovplyvňuje ceny ropy a po určitom omeškaní aj ceny palív na našich čerpačkách. Hoci zatiaľ palivá zlacňujú,...

Ceny benzínu a nafty: Dovolenky sa predražia

Ziskovosť a tržby automobiliek v celom svete klesajú a ich budúcnosť bude závisieť od investícií do nových technológií a vzájomnej spolupráce. Podľa Ernst &...

Ziskovosť automobiliek klesá, trh čaká veľké upratovanie
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×