ikona

Zaujímavosti Geniálny motor Mazdy: Ako vlastne funguje?

Foto: Mazda

28.10. 2017 11:00 Hovorí sa, že ak človek niečo nevie vysvetliť jednoducho, tak tomu dostatočne nerozumie. Mazda zjavne vie o čom hovorí - na krátkom videu dokázala geniálne laicky vysvetliť fungovanie jej revolučnej novinky.

Aj keď sa na prvý pohľad môže zdať, že agregáty s vnútorným spaľovaním pohonných látok to o niekoľko rokov budú mať zrátané, opak je pravdou. Elektromobily majú pred sebou ešte stále dlhú cestu a to isté platí aj o konvenčných spaľovacích agregátoch. Svoj technologický vrchol ešte zjavne nedosiahli.

Video názorne ukazuje ako dobre technológia SPCCI spája zážihový a vznetový svet
Video názorne ukazuje ako dobre technológia SPCCI spája zážihový a vznetový svet
Zdroj: Mazda

Potvrdzuje to aj novinka, ktorú má do reálnej prevádzky už čoskoro uviesť japonská Mazda. Ide o SkyActiv-X agregát, ktorý má byť akýmsi hybridom medzi vznetovými a zážihovými motormi. Vďaka tomu by pri dosiahnutí rovnakého resp. vyššieho výkonu mal byť v porovnaní s dnešnými agregátmi podstatne úspornejší.

Prelomová jednotka využíva technológiu SPCCI (Spark Controlled Compression Ignition), teda “sviečkou ovládané kompresné vznietenie zmesi”. Práve táto metóda zapaľovania výbušnej zmesi vo valcoch automobilu spája súčasný benzínový a naftový svet. Dnes totiž vznetové motory zmes zapaľujú vďaka obrovským kompresným tlakom, zatiaľ čo konvenčnému zážihovému agregátu v tom pomáha sviečka.

Problém je, že zážihové vznietenie nie je dokonalé, pretože sa šíri len z jedného centrálneho miesta. Oveľa efektívnejšie je preto kompresné zapálenie zmesi, kde sa naraz objavia viaceré “ložiská” ohňa. Nový agregát tieto dva spôsoby kombinuje a ponúka úplne nový pohľad na budúcnosť benzínových pohonných jednotiek. Detailné, jednoduché a názorné vysvetlenie si môžete pozrieť na priloženom videu.

Zdroj: Filip Kadlečík
Diskusia  ()

Video

Diskusia