Seat Leon TGI

Testy Test Seat Leon TGI: Výhodnejší než diesel

Foto: Marek Pokrývka

21.11. 2017 16:16 Španiel tankujúci benzín i zemný plyn sa dá kúpiť za menej než obdobne výkonný naftový model, navyše láka aj na lacnejšiu prevádzku.

Vlani zmodernizovaný kompakt Seat sme si už viackrát oťukali. Postupne sme mali možnosť vyskúšať klasický hatchback 1.4 TSI, druhé bolo kombi s lepšou verziou benzínového motora a s rovnakou karosériou sme jazdili špičkový model ST Cupra 300 4Drive. Napriek tomu sa Leon do redakčnej garáže ešte vrátil. Preverili sme totiž variant TGI, ktorému okrem benzínu chutí aj stlačený zemný plyn (CNG).

Omladený kompakt Seat Leon sme si skúsili ako kombi s pohonom TGI
Omladený kompakt Seat Leon sme si skúsili ako kombi s pohonom TGI
Zdroj: Marek Pokrývka

Španieli toto vozidlo ponúkali už pred faceliftom, no my sme sa s ním doposiaľ osobne nestretli. Aspoň nie s občianskym preukazom pochádzajúcim z Pyrenejského polostrova. Táto technika je totiž koncernová a už niekoľko rokov si ju možno kúpiť pod kapotou českého príbuzného menom Škoda Octavia G-TEC. Oplatí sa nad takýmto automobilom uvažovať? Najmä v súčasnej dobe, v ktorej sa nad úspornými naftovými agregátmi začína čoraz výraznejšie zmrákať?

Priemerná dynamika a dvojaká spotreba

Do spomínanej dvojice montuje nemecký gigant identické vnútornosti. Znamená to prepĺňaný zážihový motor 1.4 TSI, ktorý je komótne naladený a popri benzíne vie spaľovať aj zemný plyn. Dosahuje maximálny výkon 81 kW (110 k) a krútiaci moment 200 Nm. Technický variant je len jeden, ide o šesťstupňovú mechanickú prevodovku doplnenú pohonom predných kolies.

Verzia spaľujúca aj zemný plyn je citeľne slabšia než štandardný motor 1.4 TSI
Verzia spaľujúca aj zemný plyn je citeľne slabšia než štandardný motor 1.4 TSI
Zdroj: Marek Pokrývka

Tieto vnútornosti rozhýbu španielske kombi z pokoja na stovku v priebehu rovných jedenástich sekúnd. Na kompakt s 1,4-litrovým prepĺňaným zážihovým štvorvalcom to nie je žiadna sláva, dynamiku možno označiť prinajlepšom za priemernú. Bez ohľadu na palivo. Rozdiely medzi dvojicou režimov sú takmer nepostrehnuteľné, aj samotný prechod cítiť len veľmi jemným trhnutím. Práca agregátu je vo všeobecnosti príjemne tichá.

Pri spaľovaní zemného plynu bol štvorvalec klasicky najsmädnejší v mestskom režime. V uliciach si pýtal 4,7 kilogramu paliva na sto kilometrov. Autostráda znamenala o pol kila nižší výsledok, jazda okreskami vyústila v hodnotu 3,2 kg/100 km. Je to málo alebo veľa? Bežný vodič na to vzhľadom na odlišné jednotky odpovedať nevie, viac svetla do toho vnesie až prepočítanie nákladov.

Napriek nižšiemu výkonu má variant TGI o niečo vyššiu spotrebu benzínu než jeho konvenčný príbuzný dosahujúci 92 kW (125 k). Platí to nielen na papieri, ale aj v praxi. V meste sme dosiahli oficiálny 7,1-litrový priemer. Na vidieckych cestách ubúdalo palivo tempom 4,7 l/100 km a pri jazde diaľničným maximom bol verdiktom údaj 6,2 l/100 km. Tu šlo o nižšie číslo než v prípade hatchbacku Leon 1.4 TSI, v čom má pravdepodobne prsty lepšia aerodynamika karosérie kombi.

V prípade kombi zostáva okolo nádrže na CNG miesto na menšie predmety
V prípade kombi zostáva okolo nádrže na CNG miesto na menšie predmety
Zdroj: Marek Pokrývka

Zemný plyn čerpá pohonná jednotka z pomerne veľkej prídavnej nádrže, ktorá je umiestnená pod batožinovým priestorom. Do objemu 97 litrov možno natlakovať 15 kilogramov CNG. Z dôvodu jej inštalácie má vozidlo viacprvkovú nápravu, ktorá je inak vyhradená silnejším verziám či modelom 4x4. Druhou stranou mince je znížený objem kufra. Klasická dvojitá podlaha je minulosťou, ubudlo tak približne sto litrov. Pri základnom usporiadaní však kombi poskytuje stále použiteľných 482 litrov.

S ľahkou nohou aj 1 200 km bez tankovania

Menší kufor je jediným zásadným praktickým ústupkom, viac-menej zanedbateľným mínusom je absencia ukazovateľa teploty chladiacej kvapaliny. Ten nahradil budík značiaci stav plynovej banky. V otáčkomere ešte pribudol zelený symbol CNG prezrádzajúci jeho využívanie. Ak ho vyčerpáte, rozsvieti sa oranžová kontrolka upozorňujúca na prázdnu nádrž. Pri každom štartovaní auto navyše pípne. Môže to byť otravné, no vodiča to aspoň prinúti myslieť na ťažiskovú výhodu takéhoto modelu.

Najväčšou zmenou v interiéri Španiela prešla vnútorná plocha otáčkomera
Najväčšou zmenou v interiéri Španiela prešla vnútorná plocha otáčkomera
Zdroj: Marek Pokrývka

Podobne ako pri českom súrodencovi nie je možné voľbu paliva nijak ovplyvňovať. Ak je prítomný plyn, vozidlo ho využije. Po jeho minutí automaticky prejde na benzín. Výhodou oproti autám s „konkurenčným“ pohonom LPG (výrazne rozšírenejším) je fakt, že vďaka fyzikálnym vlastnostiam zemného plynu nemá vyhotovenie CNG zákaz vjazdu do podzemných garáží. Druhou stránkou mince je dostupnosť paliva. V polovici roka 2014 bolo na našom území otvorených desať verejných staníc tohto typu a odvtedy pribudla jedna jediná. Nad čerpaním zemného plynu teda treba rozmýšľať.

Našťastie, netreba tu mať veľký strach o nedostatočný dojazd, skôr naopak. Podľa papiera by mal Leon TGI s absolútnou pohodou zdolať tisíckilometrovú hranicu na jedno natankovanie (resp. dve samostatné). Prax to potvrdzuje, bez snahy o úspornú jazdu sme režimami mesto:diaľnica vyčerpali plynovú nádrž za čosi vyše 350 km. Pri cestách vidiekom a ľahšej nohe na plyne by to pokojne mohlo byť aj viac, bez pochybností možno hovoriť o čísle presahujúcom štyri stovky.

Zásobáreň benzínu sa od východiskového variantu nezmenila, vďaka objemu 50 l poskytuje približne 700 reálnych kilometrov bez nutnosti dotankovania. Hospodárnou prevádzkou z nej pokojne možno dostať viac než osem stoviek. Celkový akčný rádius je teda veľmi slušný, s ľahkou nohou možno pokojne hovoriť o čísle 1 200. Náklady na jazdu pritom závisia od pravidelnosti čerpania CNG.

Palivá sa tankujú prostredníctvom dvojice hrdiel pod spoločným viečkom
Palivá sa tankujú prostredníctvom dvojice hrdiel pod spoločným viečkom
Zdroj: Marek Pokrývka

Plnú nádrž zemného plynu aktuálne natankujete za približne 16 eur (1,07 €/kg). Pri dojazde triezvo zaokrúhlenom na 300 km (závisí od štýlu jazdy) to znamená kilometer za 5,3 centa a toto číslo nie je problém ešte znížiť. Pri pravidelnom tankovaní CNG je teda Leon TGI výhodnejší než diesel. To ale neplatí pre benzínovú prevádzku, päťdesiat litrov paliva stojí aktuálne vyše 63 eur (1,27 €/l) a pri dojazde 700 km z toho vychádza približne deväť centov za kilometer. Pri skombinovaní oboch palív sa situácia s naftou zhruba vyrovnáva. No čím častejšie dostane Leon plyn, tým lacnejšie funguje.

Stojí o zhruba tri stovky menej než 1.6 TDI

Autá prispôsobené na spaľovanie plynu (či už CNG alebo LPG) sú drahšie než konvenční benzínoví súrodenci, no vstupnú investíciu vrátia na nižších prevádzkových nákladoch. Práve výsledná finančná náročnosť býva často hlavnou motiváciou pre ich kúpu. Cena je teda v tomto prípade citlivá téma, ktorú Leon TGI štandardne otvára pri čiastke 18 920 eur.

Usadnutie do tohto interiéru je aktuálne lacnejšie než pri naftovej verzii
Usadnutie do tohto interiéru je aktuálne lacnejšie než pri naftovej verzii
Zdroj: Marek Pokrývka

Ak sa bavíme o testovanej úrovni Style a karosérii kombi, bežnou štartovou priečkou je necelých 20-tisíc eur. Je to o zhruba tri stovky menej než pri obdobne výkonnej vznetovej verzii 1.6 TDI. Situácia sa teda otočila, ešte pred niekoľkými rokmi si totiž bolo za zážihový model s dvojakým palivom nutné doplácať. Teraz víťazi okrem prevádzkových nákladov aj sumou potrebnou na kúpu.

Skúšaný exemplár Španiela pridal k svojmu vybaveniu akurát pár stoviek za lak a balík Exclusive, ktorý obsahuje okrem niekoľkých drobností najmä diódové svetlá na oboch koncoch karosérie a zadné parkovacie senzory. Aktuálne je úplne zdarma. Navyše boli už len predné ultrazvukové snímače, ktoré výslednú cenu dostali na 20 720 eur. V súčasnosti túto čiastku znižuje celkom slušná 1 100-eurová zľava.

Hlavným problémom sú čerpacie stanice

Ľudia túžiaci po úspornej prevádzke štyroch kolies zväčša siahajú po naftovom motore, no situácia sa začína postupne meniť. Budúcnosť vznetových osobných automobilov vyzerá čoraz bledšie. Plyn je vhodnou alternatívou, ktorá už viackrát prejavila svoju opodstatnenosť. Presvedčili sme sa o nej aj v prípade modelu Seat Leon TGI tankujúceho popri benzíne aj CNG.

Pre ľudí túžiacich po hospodárnom aute je Leon TGI vhodnou voľbou
Pre ľudí túžiacich po hospodárnom aute je Leon TGI vhodnou voľbou
Zdroj: Marek Pokrývka

Testovaný variant síce neohúri dynamikou, no poteší takmer neviditeľnou integráciou druhotného palivového systému. Utrpel ňou akurát batožinový priestor. Veľkým plusom je nielen príjemne tichá práca motora (čo sa o niektorých dieseloch povedať nedá), ale tiež lacná prevádzka. Tento model je momentálne výhodnejší než nafta z hľadiska spotreby i kúpnej ceny. No platí to najmä v prípade, že máte vozidlo kde tankovať. Jeho hlavným problémom sú naďalej čerpacie stanice. Ak máte za jednou z nich pravidelne cestovať desiatky kilometrov, finančná výhoda sa vytráca.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 395 cm3
Max. výkon
81 kW/110 k
pri otáčkach
4 800-6 000/min
Max. krútiaci moment
200 Nm
pri otáčkach
1 500-3 500/min
Palivo
benzín/zemný plyn
Pohon
predné kolesá
Prevodovka
6-stupňová manuálna
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4 549 mm
Šírka
1 816 mm
Výška
1 454 mm
Rázvor náprav
2 636 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 320 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 395 kg
Užitočná hmotnosť
550 kg
Celková hmotnosť
1 870 kg
Objem batožinového priestoru
482/1 365 l
Objem palivovej nádrže
50 l/15 kg
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
194 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
11,0 s
Spotreba benzínu
Mesto - normovaná
7,1 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
4,5 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
5,4 l/100 km
Mesto - počas testu
7,1 l/100 km
Diaľnica - počas testu
6,2 l/100 km
Vidiek - počas testu
4,7 l/100 km
Spotreba zemného plynu
Mesto - počas testu
4,7 kg/100 km
Diaľnica - počas testu
4,2 kg/100 km
Vidiek - počas testu
3,2 kg/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
126 g/km
Emisná norma
Euro 6
Štandardné cenníkové ceny s DPH
Základná cena modelu
od 13 710 €
Základná cena verzie
od 19 970 €
Cena testovaného exemplára
20 720 €
Zdroj: Marek Pokrývka

Video

Diskusia