ikona

Testy Test Mitsubishi ASX: Aj bez 4x4 skvelé v teréne

Foto: Filip Kadlečík

1.6. 2017 17:00 Mitsubishi ASX absolvovalo nedávno decentné omladenie, preto sme sa rozhodli vyskúšať jeho benzínovú verziu. Aká je poctivá atmosféra v malom crossoveri?

Mitsubishi ASX na našom trhu nie je žiadnym nováčikom, už niekoľko rokov ide pomerne dobre na odbyt a v podstate tvorí jadro ponuky troch diamantov na Slovensku. Niet sa preto čomu diviť, že Mitsubishi na ňom neustále pracuje a nedávno predstavilo jeho inovovaný variant.

Chrómovaná predná maska sa nazýva Dynamic Shield
Chrómovaná predná maska sa nazýva Dynamic Shield
Zdroj: Filip Kadlečík

My sme sa s ním stihli zoznámiť už vo februári, teraz prichádzame s redakčným testom. Do rúk sa nám dostalo ASX s motorizáciou 1,6 MIVEC vo vyhotovení Intense+ a s pohonom výsostne prednej nápravy. Napriek tomu sme mu dali zabrať aj v teréne. Mimo asfaltu sa crossover cíti ako doma.

Kozmetické úpravy

Predná časť novinky je verejnosťou často kritizovaná, pred faceliftom vraj bola krajšia. My sme však presvedčení o tom, že trocha chrómu v podobe Dynamic Shield z ASX spravila po stránke vzhľadu o niečo štýlovejšie auto. Čo sa modernizáciou nezmenilo, je pocit robustnosti, ktorý Mitshubishi navodzuje vypuklými blatníkmi či výraznými líniami po bokoch karosérie.

Mitsubishi ASX 1,6 MIVEC 2WD Intense+
Mitsubishi ASX 1,6 MIVEC 2WD Intense+
Zdroj: Filip Kadlečík

Zadná časť zostala prakticky nezmenená, z profilu novšiu verziu crossoveru od staršej odlíšite najmä vďaka praktickej anténe v štýle žraločej plutvy. Rovnako decentné boli aj zmeny v interiéri. Pribudlo niekoľko dekorácii, zlepšiť sa mal aj infotainment.

Áno, klasicky koncipovaný interiér teraz vyzerá o niečo lepšie, no palubný systém je vzhľadom na dnešné pomery nedostatočný. Slovom “infotainment” by sme ho ani neoznačili, pretože ho v podstate využijete len na prepínanie rádiových staníc a zobrazovanie obrazu cúvacej kamery.

Interiér je pohodlný, škoda len, že použité technológie sú trochu zastaralé
Interiér je pohodlný, škoda len, že použité technológie sú trochu zastaralé
Zdroj: Filip Kadlečík

Rovnako je to napríklad aj s hlasovým ovládaním, ktoré vodičovi nie je schopné nič rozumieť ani pri pomalom hláskovaní. V tomto ohľade by sa Mitsubishi malo čo najskôr zlepšiť. Okrem toho výborné a kvalitné ASX týmito nedostatkami zbytočne trpí.

Úroveň technológií na palube kompaktného crossoveru vnímame ako jednu z jeho najväčších slabín. Určite sa však nájde množstvo ľudí, ktorí si na ne nepotrpia a ASX si kúpia kvôli jeho silným stránkam. Prvou z nich je jednoznačne komfort. V aute sa sedí príjemne, kreslá sú tvrdé akurát a volant padne do ruky vynikajúco.

Mitsubishi ASX 1,6 MIVEC 2WD Intense+
Mitsubishi ASX 1,6 MIVEC 2WD Intense+
Zdroj: Filip Kadlečík

Použité materiály určite nie sú najlepšie, aké možno v automobilovom svete vidieť, no majú adekvátnu akosť. Potešila nás aj kvalita ich spracovania, v interiéri nič nevŕzga a všetko lícuje. Príjemne sa pracuje aj s otočnými ovládačmi automatickej klimatizácie. Jednoznačne najsilnejšou stránkou interiéru je jeho priestrannosť.

Šofér so spolujazdcom sa, čo do šírky, sťažovať nemôžu. Priemerne vysoký vodič si sám za seba sadne s rezervou, takže preprava detí či príležitostne aj dospelých, by mala byť bezproblémová. S ľahkosťou by ste mali zvládnuť aj prevoz ich kufrov či iného nákladu, ASX totiž za príplatok ponúka batožinový priestor s objemom 488 litrov.

Veľké spätné zrkadlá oceníte pri manévrovaní mestom, ale i lesom
Veľké spätné zrkadlá oceníte pri manévrovaní mestom, ale i lesom
Zdroj: Filip Kadlečík

Ak sa zasadíme do úlohy konzervatívneho klienta, ktorý nehľadá auto nabité všetkými dostupnými technológiami, ale skôr jednoduchého komfortného spoločníka na cesty, ASX po stránke interiéru či exteriéru nič nechýba. Aj tak by však tri diamanty do budúcnosti na infotainmente mali popracovať.

Ako za starých čias

Pod klenutou prednou kapotou pracuje atmosférický štvorvalec 1,6 MIVEC s výkonom 86 kW (117 k) a krútiacim momentom 154 Nm. Silu prenáša prostredníctvom päťstupňovej manuálnej prevodovky výhradne na predné kolesá.

Motor je príjemný spoločník, charakteru auta sedí ako uliaty
Motor je príjemný spoločník, charakteru auta sedí ako uliaty
Zdroj: Filip Kadlečík

Motorizácia ako taká sa nám páči. Autu dodáva adekvátnu dynamiku, aj keď kvôli dolovaniu maximálneho výkonu ju treba dostať až na hranicu 6 000 ot./min. Vďaka charakteru atmosféricky plneného agregátu je však jazda veľmi kultivovaná a komfortná.

Jediný problém vidíme v prevodovke, ktorá je už na dnešnú dobu žalostne krátka. Aj dnes existujú autá, ktoré majú päť stupňov a na diaľnici sú tiché, napríklad Suzuki Baleno. ASX ale má krátku aj päťku a v tempe 130 km/h je motor dosť výrazne počuť. Po tejtostránke pripomína štandardné autá deväťdesiatych rokov, ktoré mali podobný problém. So šesťstupňom by ale pohonnej sústave z hľadisky bežného jazdenia a dynamiky nebolo čo vytknúť.

Na obláčiku

Výčitky v princípe nemožno smerovať voči podvozku japonského crossoveru. Je pravda, že v porovnaní s konkurenciou trpí v zákrutách väčšími náklonmi, túto nevýhodu však kompenzuje ponúkaným komfortom. ASX je auto, s ktorým na kľukatých okresných cestičkách pretekať nebudete, radšej si ich totiž užijete.

Vyššia svetlá výška a veľké pneumatiky ho pasujú do roly rybárskeho či poľovníckeho auta
Vyššia svetlá výška a veľké pneumatiky ho pasujú do roly rybárskeho či poľovníckeho auta
Zdroj: Filip Kadlečík

Mitsubishi sa totiž vyznačuje tým, že zvláda naozaj skvostne odtlmiť aj priečne nerovnosti. Posádka má miestami pocit, že sa doslova vezie na obláčiku a nie v aute kompaktných rozmerov. Naviac, pri jazde do 90 km/h si auto zachováva tichý a pomerne úsporný chod.

Práve kvôli špecificky nastavenému pruženiu sa nám s ASX jazdilo najlepšie po rozbitých poľných cestičkách. Mierne vlny i väčšie nerovnosti auto filtruje bez zaváhania, dovoliť si vďaka vyššej svetlej výške môžete aj menej opatrnú športovú jazdu. Čo sa podvozku týka, tento kompaktný crossover patrí k skutočným univerzálom svojej kategórie. 

Na diaľnici stráca

Atmosférický agregát je taktiež pomerne všestranný. V meste dokáže podľa automobilky jazdiť s priemernou spotrebou 7,0 l/100 km, v našom prípade si vypýtal o tri deci viac. Podobná situácia nastal aj na vidieku, kde sa počas testu spotreba ustálila na hodnote 5,2 l benzínu na 100 kilometrov. Výrobca pritom deklaruje len o dva deci nižší apetít.

Päťstupňovú prevodovku by sme okamžite vymenili za šesťstupňovú
Päťstupňovú prevodovku by sme okamžite vymenili za šesťstupňovú
Zdroj: Filip Kadlečík

Všetko je teda ideálne. To však len do okamihu, kým s ASX nejdete na diaľnicu. Tam sa naplno prejaví absencia šesťstupňa a spotreba paliva pri tempe 130 km/h vyletí na hranicu 8,2 l/100 km. Ak by ste sa chystali jazdiť ešte o niečo rýchlejšie, bez problémov sa dostanete k údaju 9,0 l/100 km. Na diaľnici sa prejaví najväčšia slabina crossoveru z hľadiska jazdy - zastaralá päťstupňová prevodovka.

Radšej bez zbytočných ozdôb

Za základné vyhotovenie ASX Inform s motorom 1.6 MIVEC zaplatíte 14 900 eur. Testovaný Intense+ s rovnakým agregátom pritom vďaka bohatešej výbave vyjde na 19 500 eur. Nami testované vozidlo si automobilka Mitsubishi cení na 20 640 eur, čo ja pomerne odvážna suma.

Zadnej časti sa facelift prakticky nedotkol
Zadnej časti sa facelift prakticky nedotkol
Zdroj: Filip Kadlečík

Podstatne ju však nafukujú príplatky za zbytočné dekorácie, bez ktorých by požadovaná suma klesla na hranicu 20 000 eur. Ak by sme auto kupovali my, určite by sme uprednostnili toto riešenie. A “zbytočný” komfort by sme osekali ešte viac, pravdepodobne by sme siahli po výbave Invite+, ktorú Mitsubishi ponúka za 16 900 eur.

Neporovnateľné?

V prípade ASX sa to priam pýta, porovnať tohto kompaktného Japonca s jeho súkmeňovcom, Suzuki Vitarou. Nuž, po stránke dizajnu sú si autá viac-menej rovné, z hľadiska možností individualizácie vyhráva Vitara, no čo sa robustného dojmu týka, vedie jednoznačne Mitsubishi.

Možno sa to nezdá, ale partia je pomerne vyrovnaná aj v interiéri. ASX síce na tom je podstatne horšie technologicky, na oplátku ale ponúka viac priestoru. O niečo väčší je aj batožinový priestor. Vitara zasa okrem iného disponuje modernejším infotainmentom a napríklad aj adaptívnym tempomatom.

Z hľadiska jazdy by na ceste jednoznačne zvíťazila Vitara, ASX je miestami v zákrutách neohrabané. Na druhú stranu, práve Mitsubishi ponúkne komfortnejší podvozok, ktorý oceníte aj mimo spevnených ciest. Tam si je možno ešte o trochu istejšie, než rovnako vybavená Vitara. Má totiž povolené kolesá s vyšším profilom a celkovo pôsobí robustnejšie.

Koniec-koncov sa teda dá povedať, že porovnávať toto auto s Vitarou prakticky nemá zmysel. Áno, ASX nie je oveľa väčšie a pomerne vyrovnanú partiu hrajú aj z hľadiska ceny. Suzuki by sme však odporúčali skôr ľuďom, ktorý ho budú využívať najmä na jazdu po cestách a potrpia si na technológiach. ASX však zasa pôsobí viac ako účelový pracant a výborne poslúži vodičovi, ktorý bude častejšie mimo asfaltu

Milovník prírody

Koniec koncov, ASX možno označiť za milovníka prírody, ktorý svoje danosti lepšie než na bežných cestách využije v teréne, cestou na ryby či na poľovačku. V jeho prípade nám nevadila ani absencia pohonu všetkých kolies, ak auto neženiete do extrému, z každej kaluže vás aj vďaka veľkým pneumatikám vytiahne. Napriek tomu však treba podotknúť, že je škoda, že benzín si s pohonom 4x4 ani nekúpite.

ASX-ko sa nalepšie cíti pri jazde po poľných cestách, na lúkach... Takto vysoko sme sa s ním dostali aj napriek vlhkému podkladu úplne bez problémov
ASX-ko sa nalepšie cíti pri jazde po poľných cestách, na lúkach... Takto vysoko sme sa s ním dostali aj napriek vlhkému podkladu úplne bez problémov
Zdroj: Filip Kadlečík

Celkovo v nás crossover Mitsubishi zanechal zmiešané dojmy - na jednu stranu je komfortný, priestranný a jazda na ňom je príjemná, na druhú stranu v istých ohľadoch zaspal dobu. Aj preto sme presvedčení o tom, že jeho silné stránky ocení najmä konzervatívny vodič, ktorý mu technologické nedostatky bez zaváhania odpustí.

TECHNICKÉ ÚDAJE
MOTOR A POHONNÝ SYSTÉM
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 590 cm3
Max. výkon
86 kW/117 k
pri otáčkach
6000/min
Max. krútiaci moment
154 Nm
pri otáčkach
4000/min
Palivo
benzín
Pohon
predná náprava
Prevodovka
5-stupňová manuálna
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka
4355 mm
Šírka
1848 mm
Výška
1640 mm
Rázvor náprav
2670 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 360 kg
Pohotovostná hmotnosť (EU)
1 435 kg
Užitočná hmotnosť
510 kg
Celková hmotnosť
1 870 kg
Objem batožinového priestoru
488 l/1 219 l
Objem palivovej nádrže
63 l
JAZDNÉ VÝKONY
Max. rýchlosť
183 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
11,5 s
SPOTREBA
Mesto - normovaná
7,0 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
5,0 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
5,7 l/100 km
Mesto - počas testu
7,3 l/100 km
Diaľnica - počas testu
8,2 l/100 km
Vidiek - počas testu
5,2 l/100 km
EMISIE
Emisie CO2 kombinované
132 g/km
Emisná norma
Euro 6
CENA S DPH
Základná cena modelu
od 14 900 €
Základná cena verzie
od 19 500 €
Cena testovaného exemplára
20 640 €
Zdroj: Filip Kadlečík

Video

Diskusia