Škoda Sunroq

Testy Sunroq: Jazdili sme s otvoreným SUV Škoda

Foto: Škoda

9.6. 2018 9:00 Netradičný kabriolet vznikol úpravou sériového typu Karoq, študenti strávili jeho navrhovaním a výrobou celých osem mesiacov.

Mladá Boleslav obsahuje okrem materskej fabriky značky Škoda aj podnikové učilište, ktorého fungovanie je úzko previazané so samotnou automobilkou. Meno tejto školy v ostatných rokoch viackrát zarezonovalo v médiách. Dôvodom je skupina vozidiel, ktoré vznikli pod rukami žiakov. Najnovším prírastkom v rodine pokrstenej slovíčkom Azubi je unikátny model Sunroq.

Za volantom jedinečného projektu sme absolvovali krátku jazdu
Za volantom jedinečného projektu sme absolvovali krátku jazdu
Zdroj: Škoda

Označenie navrhnuté fanúšikom nesie netradičný kabriolet, ktorý vznikol úpravou sériového typu Karoq. Česká firma o ňom prvýkrát informovala v apríli. Rozpracované vozidlo ukázala v máji, pred niekoľkými dňami sa pochválila sfinalizovaným strojom. Pri tejto príležitosti nás pozvala na rande s novinkou. S otvoreným SUV sme sa zoznámili staticky, ale taktiež sme s ním jazdili.

Projekt s množstvom rôznych špecifík

V poradí piate vozidlo Azubi nás na prvý pohľad upútal svojou farbou. Ide síce o štandardný červený lak Velvet, no v spojení s odhaleným bielym interiérom vynikne jeho odtieň podstatne lepšie než na štandardnom vozidle. S karosériou sú zladené aj disky kolies. Ide o dvadsaťpalcové kúsky, ktorých darcom je Kodiaq Sportline. Motív rímskej číslice V má symbolizovať číslo projektu.

Okrem interiéru je Sunroq kompletne dielom žiakov učilišťa
Okrem interiéru je Sunroq kompletne dielom žiakov učilišťa
Zdroj: Škoda

Sunroq je oproti sériovému SUV viditeľne bližšie k zemi, za čo môže použitie tlmičov z modelu Octavia RS. Svetlá výška klesla o 50 milimetrov. Opticky ju ešte skresáva nadstavec pod predným nárazníkom, ktorý taktiež evokuje verziu Sportline. Súčasťou bodykitu sú aj mohutnejšie prahy a prepracovaný nárazník, spod ktorého ústia štyri výfukové koncovky vychádzajúce z priečneho tlmiča pripraveného na mieru.

Kabriolet disponuje podsvietenými logami, LED modulmi v blatníkoch či upravenými zadnými svetlami, hlavným chodom je však jeho strecha. Tá celkom chýba. Výška vozidla vďaka tomu klesla na 1 480 mm, čo je vrchol rámu predného okna. Zadná časť je podstatne nižšia. Jej najvyšším bodom je anténa sídliaca na nadstavbe, ktorej súčasťou sú upravené piate dvere používajúce pôvodný strešný spojler a jedinú plynovú vzperu. Za nimi sa skrýva batožinový priestor s mierne vyšším objemom než má klasický exemplár.

Predné sedadlá pochádzajú z modelu Octavia RS, no sú prečalúnené
Predné sedadlá pochádzajú z modelu Octavia RS, no sú prečalúnené
Zdroj: Škoda

Navonok pôsobia zadné partie z niektorých uhlov zvláštne, proporčne trochu nesedia. Akoby malo vozidlo hrb. Napriek tomu možno povedať, že Sunroq vyzerá celkom atraktívne. Mladoboleslavskí študenti strávili jeho navrhovaním a výrobou celých osem mesiacov. Vozidlo je takmer kompletne dielom ich rúk, výnimkou je interiér. Na škole totiž odbor čalúnnictva chýba. Vnútorný priestor potiahnutý bielou a červenou kožou preto zhotovila externá firma, za návrhom však stoja žiaci. Tí navrhli použiť predné sedadlá z modelu Octavia RS. Keďže B-stĺpik je len polovičný, bezpečnostné pásy sú uchytené priamo na sedačke.

Štvorvalec s hlučným plechovým zvukom

Technická stránka SUV zostala vo veľkej miere zachovaná. Mladá Boleslav už dávnejšie informovala, že základom projektu bola manuálna verzia 1.5 TSI dosahujúca štandardne výkon 110 kW (150 k). Vďaka preprogramovanej riadiacej jednotke však Sunroq disponuje maximom 120 kW (163 k). Okrem toho má aj modifikovaný výfuk, nejde len o samotné kvarteto koncoviek.

Upravené výfukové potrubie úplne zmenilo charakter motora
Upravené výfukové potrubie úplne zmenilo charakter motora
Zdroj: Škoda

Okrúhle píšťaly majú oproti štandardnému modelu omnoho výraznejší zvuk. Benzínový štvorvalec má intenzívny hlas, ktorý často dopĺňa plechové praskanie. Zvuk prepracovaného potrubia sme si dosýta užili počas našej krátkej skúšobnej jazdy. Keďže vozidlo nie je homologizované pre bežnú premávku, všetko sa odohralo v uzatvorenom areáli. Museli sme sa pritom zmestiť do rýchlosti zhruba 40 km/h. Na reálne preverenie schopností automobilu by to boli nevhodné podmienky, tu však o nejaké jazdné vlastnosti nešlo. Sunroq je telom i dušou showcar.

Okrem svojskej akustiky sme si za volantom užili vietor vo vlasoch i pečúce slniečko. Neušlo nám však ani čelné sklo mohutne zrkadliace vrchnú časť bielej palubnej dosky či vnútorné spätné zrkadlo, ktoré pre veľký hrb za zadnými sedadlami takmer stráca zmysel. Vzhľadom na povahu tohto projektu však ide o zanedbateľné aspekty. Na cestách sa Sunroq neobjaví, o prípadných plánoch na sériovú verziu netreba ani špekulovať. Kabriolet vytvorený skupinou 23 študentov vo veku 17 až 20 rokov zostane aj v budúcnosti jedinečným zjavom.

Zdroj: Marek Pokrývka

Video

Diskusia