ikona

Testy Volkswagen Touareg: Návrat vlajkovej lode

Foto: Filip Kadlečík

20.5. 2018 10:00 PRVÁ JAZDA Volkswagen Touareg už nutne potreboval výraznú modernizáciu. Popri plejáde novučičkých SUV vyzeral zastaralo a menej atraktívne. Príchod novej generácie je demonštráciou sily a návratom na výslnie v rámci segmentu.

Druhá generácia Volkswagenu Touareg rokmi zostarla a v posledných mesiacoch už v porovnaní s konkurenciou nebola natoľko atraktívna. Navyše, VW sa netají tým, že má v pláne uskutočniť veľký prerod, ktorý odštartovali modely Arteon či T-Roc. Wolfburg chce byť atraktívnejší, zábavnejší a imidžovejší.

Spredu je Touareg najpôsobivejší - má krásne tvarovanú kapotu, svalnaté blatníky a efektnú čelnú masku s integrovanými prednými reflektormi.
Spredu je Touareg najpôsobivejší - má krásne tvarovanú kapotu, svalnaté blatníky a efektnú čelnú masku s integrovanými prednými reflektormi.
Zdroj: Filip Kadlečík

S novým Arteonom sa mu tento cieľ darí napĺňať. T-Roc zasa dobre zastáva úlohu štýlového SUV. Teraz sa ku nim v podobe tretej generácie pridá aj staronová vlajková loď značky, Volkswagen Touareg. Ako sa podaril veľký návrat obľúbeného modelu? Podarí sa mu opäť dostať na výslnie segmentu?

Zbytočné obavy

Podobne ako spomínaná dvojka, aj Touareg je po novom nositeľom výraznejšieho dizajnu, ktorý by sme u VW ešte pred pár rokmi nečakali. Zvonka je majestátny, má supermoderné reflektory, svalnaté blatníky a kapotu, neprehliadnuteľné prelisy a zároveň veľkú dávku elegancie. Je vidieť, že Wolfsburg sa s exteriérom SUV segmentu D detailne vyhral.

Koncové svetlá majú parádnu grafiku, no najmä sú bezpečné a funkčné. Pri bežnom svietení je totiž aktívny dolný segment LEDiek, akonáhle však začnete brzdiť, rozsvietia sa tie horné.
Koncové svetlá majú parádnu grafiku, no najmä sú bezpečné a funkčné. Pri bežnom svietení je totiž aktívny dolný segment LEDiek, akonáhle však začnete brzdiť, rozsvietia sa tie horné.
Zdroj: Filip Kadlečík

To isté platí aj v interiéri. Po otvorení dverí si ako prvý všimnete dychberúci “Innovision Cockpit”. Ten pozostáva z dvoch displejov, virtuálna prístrojovka má uhlopriečku 12”, centrálna zobrazovacia jednotka zasa 15”. Treba povedať, že efektného riešenia sme sa spočiatku báli, pochyby však boli neopodstatnené.

Infotainment má logiku smartfónu, zvyknete si teda na neho rýchlo. Musíme pripustiť, že napriek častej kritike tohto riešenia nám tu neprekážalo ani dotykové nastavovanie klimatizácie. Všetky virtuálne tlačidlá sú totiž veľké a nie je problém ich trafiť ani za jazdy.

Slovo “dychvyrážajúci” tomuto interiéru sadne ako uliate. Podobne ako exteriér vozidla, aj kabína je moderná, luxusná a zároveň do veľkej časti aj elegantná a konzervatívna.
Slovo “dychvyrážajúci” tomuto interiéru sadne ako uliate. Podobne ako exteriér vozidla, aj kabína je moderná, luxusná a zároveň do veľkej časti aj elegantná a konzervatívna.
Zdroj: Filip Kadlečík

Wolfsburg v prípade vlajkového SUV myslel aj na bezpečnosť - prichádza s viac než dvomi desiatkami asistenčných systémov, vrátane pokročilého adaptívneho tempomatu zohľadňujúceho údaje z navigácie. Ten je schopný automaticky prispôsobiť rýchlosť vozidla na základe toho, aká zákruta vás čaká. V praxi funguje spoľahlivo.

Technologické finesy Touarega

Vlajková loď Volkswagenu už po novom má aj termokameru, ktorá mu otvára oči aj v úplnej tme. Krásne vám na displeji vyznačí chodcov, ale napríklad i zver. Okrem toho na prekážku na ceste upozorní aj vybliknutím oblasti, v ktorej sa nachádza. Ďalšou vychytávkou sú LED matrix reflektory IQ.Light, ktoré disponujú technológiou vyrezávania ostatných automobilov. Vďaka tomu máte neustále dokonalý prehľad o situácii pred vami. Úplne nová je funkcia, ktorá zabraňuje osvetľovaniu značiek - ich reflexný povrch doteraz vždy oslepoval vodiča.

LED matrix reflektory IQ.Light fungujú geniálne a určite patria k tomu najlepšiemu, čo aktuálne osvetľuje svetové cesty.
LED matrix reflektory IQ.Light fungujú geniálne a určite patria k tomu najlepšiemu, čo aktuálne osvetľuje svetové cesty.
Zdroj: Filip Kadlečík

V Touaregu nie je riadená len predná, ale aj zadná náprava. Vďaka tomu máte pocit, že šoférujete podstatne menšie auto. Zadné kolesa sa natáčajú až do uhla 5°, pričom do 70 km/h tak robia proti smeru predných kolies. Nad touto hranicou už kopírujú ich pohyb. Vzduchový podvozok vlajkovej lode VW je famózny. Tlmiče majú obrovský rozsah (zadné až 11 cm), pritom si ale zachovávajú vysokú mieru komfortu. Už teraz sme zvedaví, ako sa popasujú s našimi cestami. V Rakúsku boli excelentné.

Ako luxusná limuzína

Supermoderné technologické vybavenie zďaleka nie je jedinou perlou Touaregu. Luxusné sedadlá s AGR certifikátom poskytujú telu výbornú oporu a sú nastaviteľné v širokom rozsahu. Disponujú aj masážnu funkciou, ktorá poteší, no zďaleka nie je tak výrazná, ako tomu je pri prémiových automobiloch.

Virtuálna prístrojovka vie zobraziť
Virtuálna prístrojovka vie zobraziť "analógové" budíky...
Zdroj: Filip Kadlečík
... nám sa ale najviac páčilo zobrazenie s veľkou mapou navigácie
... nám sa ale najviac páčilo zobrazenie s veľkou mapou navigácie
Zdroj: Filip Kadlečík

Na komfort sa môžu tešiť aj cestujúci na zadných sedadlách. Tie poskytujú nadštandardné miesto a po malom uskromnení sa sem zmestia aj traja dospelí. Batožinový priestor v porovnaní s minulosťou ešte narástol o 113 čísel a aktuálne ponúka kapacitu 810 litrov.

Pravdupovediac, interiér Touaregu teraz na prvý pohľad pôsobí akoby bol prevzatý z prémiovej limuzíny. Detailnejšie skúmanie ale objaví zopár drobných zaváhaní. Niektoré tlačidlá, napríklad tie, ktoré sú umiestnené na dverách, tu vyzerajú až nepatrične lacno. Podobný pocit máme aj z volantu. Objektívne mu nemožno vyčítať nič, funguje vynikajúco a aj dobre padne do ruky. Vzhľadom na luxusný charakter kabíny by nám sem však pasoval o niečo hodnotnejší kúsok.

Detail, ktorý padne do oka - v podobne luxusnom interiéri by sme očakávali, že tieto tlačidlá budú z lepšieho materiálu a dostanú aj nejakú obrubu - takto pôsobia nedokončene.
Detail, ktorý padne do oka - v podobne luxusnom interiéri by sme očakávali, že tieto tlačidlá budú z lepšieho materiálu a dostanú aj nejakú obrubu - takto pôsobia nedokončene.
Zdroj: Filip Kadlečík

Ani jednu sťažnosť nemožno adresovať podvozku. Tretia generácia stojí na vzduchových vankúšoch, vďaka ktorým vie vodič regulovať svetlú výšku až v rozsahu 110 mm. V ťažkom teréne sme Touareg zatiaľ nepreverili, na poľných cestách je však neohrozený.

To isté platí aj o asfaltovom povrchu. Pri stovkách kilometrov v okolí rakúskeho Salzburgu kolesá ani raz výraznejšie nebuchli a to sme výtlky miestami vyhľadávali. Oceňujeme aj jeho dynamické vlohy. V športovom režime stvrdne a vďaka natáčaniu zadnej nápravy máte pocit, že šoférujete o triedu menšie auto.

Touareg dostal riadenie všetkých štyroch kolies.
Touareg dostal riadenie všetkých štyroch kolies.
Zdroj: Volkswagen

V prudkých zákrutách si však treba dať pozor - fyziku neoklame ani Touareg a občas dá svoju dvojtonovú hmotnosť najavo. O tom vás však dostatočne skoro upozorní volant, ktorý krásne prenáša vnemy z vozovky. Bolo príjemným prekvapením, že veľké SUV má komunikatívne riadenie, ktoré vodiča informuje o tom, ako sú na tom s priľnavosťou a trakciou kolesá.

Dieselová lokomotíva

Vidlicový šesťvalec 3.0 TDI ukazuje, že naftové motory ešte zďaleka nie sú za zenitom. Aktuálne je ladený na 210 kW (286 k) a 600 Nm. S dvojtonovým autom dokáže zamávať dostatočne, na stovku ho vystrelí v priebehu 6,1 sekundy a zrýchli až na 235 km/h.

Agregát V6 3.0 TDI ladený na 210 kW (286 k) je jasným dôkazom toho, že diesle ešte nevymreli a dúfajme, že tak skoro sa to ani nestane. Tento šesťvalec je excelentný!
Agregát V6 3.0 TDI ladený na 210 kW (286 k) je jasným dôkazom toho, že diesle ešte nevymreli a dúfajme, že tak skoro sa to ani nestane. Tento šesťvalec je excelentný!
Zdroj: Filip Kadlečík
 

Turbodieselu najviac chutia diaľničné kilometre, pri rýchlosti 130 km/h pracuje v absolútnom tichu na úrovni 1 750 ot./min. Presvedčivo funguje aj osemstupňový automat, ktorý radí komfortne a nebadane. Jedinou slabinou wolfsburgského SUV je odozva na plyn. Aj keď ho zatlačíte na podlahu, na efekt musíte niekoľko desatín sekundy čakať. Tento neduh nám prekážal najmä pri rýchlejších rozjazdoch do križovatiek.

Exkluzívne z Bratislavy

Na Touareg môžu byť Slováci hrdí. Netreba zabúdať na to, že pre celý svet vzniká exkluzívne u nás. Bratislavská továreň dokonca ešte stále hľadá zamestnancov, ktorí sa budú podieľať na jeho výrobe. Na tomto aute je vidieť, že našinci odvádzajú skutočne vynikajúcu prácu.

Jedno novému Touaregu uprieť nemožno, vyzerá majestátne, reprezentatívne a elegantne, ale zároveň aj supermoderne
Jedno novému Touaregu uprieť nemožno, vyzerá majestátne, reprezentatívne a elegantne, ale zároveň aj supermoderne
Zdroj: Filip Kadlečík

Volkswagen nám tretím vydaním veľkého SUV spravil veľkú radosť, na tento produkt môže byť Slovensko pyšné. Nová vlajková loď je z hľadiska technológií na svetovej úrovni, poskytuje aj jazdný komfort charakteristický pre prémiové automobily a interiér, ktorý k nim vôbec nemá ďaleko. Gigantický koncern týmto modelom ukazuje, čoho všetkého je schopný a my pred ním skladáme klobúk. Škoda len niekoľkých detailov, ktoré tu mohli byť aj lepšie. Nuž, ako sa hovorí - nič nie je dokonalé.

Zdroj: Filip Kadlečík

Video

Diskusia