ikona SUV Škoda VisionS

Testy Jazdili sme s konceptom Škoda za milióny

Foto: Marek Pokrývka

12.4. 2016 9:00 Máme za sebou osobnú skúsenosť s predzvesťou SUV Kodiaq. Čo prezradila o očakávanej novinke českej automobilky?

Už dlhé mesiace sa hovorí o tom, že Mladá Boleslav do svojho portfólia pridá väčšieho súrodenca typu Yeti. Škoda tieto reči oficiálne potvrdila v Ženeve. Predstavila tam výrazný koncept VisionS, ktorý zaujal exteriérovým dizajnom, hybridnou technikou i exkluzívnym interiérom. Výrazný bol dôraz na detail. Ten sa podpísal pod astronomickú cenu, ktorú predstavitelia automobilky vyčíslili na približne 70 miliónov českých korún (2,6 mil. eur).

Škoda nás pustila za volant miliónovej štúdie
Škoda nás pustila za volant miliónovej štúdie
Zdroj: Škoda

Vozidlo stojace zhruba rovnako ako luxusný superšport Bugatti Chiron si firma nechala na objednávku vyrobiť ako jeden jediný exemplár. Ide teda o poriadnu vzácnosť. Napriek tomu sa Škoda rozhodla pustiť hŕstku novinárov za volant štúdie a my sme medzi nimi nechýbali. Prototyp sme si krátko vyskúšali v prísne kontrolovaných podmienkach. Čo prezradila osobná skúsenosť s predzvesťou SUV Kodiaq o očakávanej novinke českej automobilky?

Dizajnom je viac-menej vo finále

Škoda VisionS patrila k hviezdam ženevskej výstavy, kde sa však musela o svetlo reflektorov deliť s množstvom ďalších debutantov. Opustená uprostred rozostavanej haly na predmestí Mladej Boleslavi pôsobí akosi inak. Línie karosérie tu dostávajú hĺbku a do popredia vystupujú proporcie mohutného SUV. Pri dĺžke 4,7 metra skutočne nejde o nejakého drobca.

Z konceptu českého SUV vyžaruje naživo robustnosť
Z konceptu českého SUV vyžaruje naživo robustnosť
Zdroj: Marek Pokrývka

Vzhľad vozidla naznačuje, že Kodiaq bude robiť česť svojmu menu a vyzerať pomerne impozantne. Naživo z neho vyžaruje robustnosť. Môžu za to najmä nápadne hranaté tvary siluety doplnené širokou maskou chladiča a zamračenými dvojdielnymi svetlometmi z diód. K vizuálnej mohutnosti prispievajú neprehliadnuteľné výrezy blatníkov. Tie vypĺňajú až 21-palcové kolesá, v sérii však treba rátať s menšími ráfikmi. Zákazníci by mali mať na výber 17 až 19 palcov.

Základnými tvarmi a dizajnom je tento automobil viac-menej vo finále, meniť sa už budú len drobnosti. Kandidátov na úpravu je tu slušné množstvo. Podobne ako pri ochutnávke súčasnej vlajkovej lode menom VisionC je totiž tento koncept posiaty množstvom exkluzívnych prvkov z brúseného skla odkazujúcich na legendárny český krištáľ. Všetky sú navyše podsvietené.

Medzi zaujímavé detaily zakomponované do vzhľadu prototypu možno zaradiť aj kľučky dverí. Tie sú zapustené a vysunú sa po stlačení, čím pripomínajú riešenie použité napríklad na elektromobile Tesla Model S. Dvere sa pri tom zároveň automaticky pootvoria. Odhalia tak vycibrený interiér, ktorý má od produkčnej formy na míle ďaleko. Škoda sa tu posunula ďaleko do budúcnosti.

Interiér má exkluzívne vyhotovenie

Vnútro českej štúdie obsahuje štyri anatomické sedadlá a sklápaciu lavicu pre dvoch v batožinovom priestor. Ubytuje teda šesť ľudí, no v sériovom stave bude reč o sedemmiestnej konfigurácii. Priestrannosť býva silnou stránkou mladoboleslavských produktov a v prípade SUV Kodiaq by to nemalo byť inak. Otázkou zostáva miesto v treťom rade sedadiel. Jasný nie je ani objem batožinového priestoru, zo súčasných 450 litrov by sa malo pri sériovke stať podstatne viac.

Kabína štúdie Škoda VisionS je skutočne pôsobivá
Kabína štúdie Škoda VisionS je skutočne pôsobivá
Zdroj: Škoda

Kabína prototypu je naživo skutočne pôsobivá, o čom sme sa presvedčili už počas autosalóna v Ženeve. Môže za to exkluzívne vyhotovenie. Interiér tvorí z veľkej časti jemná biela koža doplnená detailmi z kovu a brúseného skla. K dojmu prispieva aj ozdobné čalúnenie. Všetko je ručná práca a za takto vyhotovenú kabínu by sa nemuseli hanbiť ani zástupcovia luxusných značiek.

Po usadnutí za volant konceptu udrú do očí všadeprítomné displeje. Dva „televízory“ sú vstavané do palubnej dosky, ďalšia zobrazovacia plocha tvorí centrálny panel. Medzi zadnými sedadlami ju dopĺňa akýsi tablet. Akoby to nestačilo, v operadlách prvých dvoch radov sedačiek sú malé obrazovky a kabína je vybavená šiestimi kusmi telefónu iPhone. Hotová vesmírna loď.

Vo vnútri VisionS sa nachádza množstvo vecí slúžiacich len na okrasu. Napríklad na spomínaných displejoch sa premietajú všemožné informácie zobrazujúce široké možnosti systému, vodič však do toho nemá šancu vstúpiť. Nefunguje ani rýchlomer. V podobnom duchu sú vyhotovené bezpečnostné pásy či spätné zrkadlá. Vidieť, že vozidlo jednoducho nebolo stavané na jazdu.

Nízke tempo a maximálna opatrnosť

V interiéri prototypu síce nájdeme klasické štartovacie tlačidlo, technika sa však reálne prebúdza skrytým vypínačom umiestneným pod volantom. Spustenie hybridného pohonu je kompletne tiché. V rámci našej jazdy sa totiž spoliehame výhradne na jeho elektrickú časť, prepĺňaný benzínový agregát so zdvihovým objemom 1,4 litra zostáva vypnutý.

V rámci našej jazdy sa spoliehame na elektromotory
V rámci našej jazdy sa spoliehame na elektromotory
Zdroj: Marek Pokrývka

Dvojica elektromotorov dokáže VisionS bez problémov rozhýbať, aj keď akcelerátor iba šteklíme. S konceptom českého SUV sa blázniť ani náhodou nemôžeme. Okrem jeho vzácnosti je dôvodom aj fakt, že krátko po našej stručnej skúške putuje na významný pekinský autosalón. Preto máme povolenú len nízku rýchlosť a naordinovanú maximálnu opatrnosť.

Po rozostavanej hale štúdiu takmer nehlučne vedieme tempom do 20 km/h a kreslíme s ním po podlahe veľké oblúky. Musíme pri tom opatrne pracovať s volantom. Pri veľkom vytočení sa totiž pneumatiky šúchajú o podblatníky, keďže na 21-palcové obutie nie je vozidlo reálne pripravené. Manévrovanie s SUV preto pripomína jazdu s autobusom. Samozrejme, vedenie sériového modelu bude vyzerať úplne inak. Technika dostane dva zásadné prívlastky: konvenčná a koncernová.

Vozidlo nie je na 21-palcové obutie reálne
Vozidlo nie je na 21-palcové obutie reálne
Zdroj: Marek Pokrývka

Do kostry tvorenej platformou MQB bude Škoda montovať množstvo známych komponentov. Počítať môžeme s benzínovými motormi 1.4 TSI a 2.0 TSI dosahujúcimi výkon 92 kW (125 k) až 162 kW (220 k), naftu budú zastupovať agregáty 1.6 TDI a 2.0 TDI ponúkajúce od 81 kW (110 k) do 140 kW (190 k). Počítať možno s pohonom predných kolies i štvorkolkou, zákazníci si budú okrem toho môcť vyberať medzi manuálom a dvojspojkovou prevodovkou DSG.

Kodiaq môže byť vlajkovou loďou

S prototypom Škoda za milióny eur sme teda jazdili iba opatrne a pomaly, na skutočné preverenie produkčného modelu si ešte počkáme takmer rok. Jeho premiéra sa odohrá na jeseň v Paríži. Do predaja by sa Kodiaq mal dostať s blížiacim sa koncom roka, dodávky prvých exemplárov má Mladá Boleslav na programe počas nasledujúceho januára.

Premiéra modelu Škoda Kodiaq sa odohrá v Paríži
Premiéra modelu Škoda Kodiaq sa odohrá v Paríži
Zdroj: Škoda

Mnoho ľudí bude nepochybne zaujímať informácia o cene, ktorej oficiálne vyčíslenie by sa mohlo odohrať na parížskej pôde. Už dlhší čas sa však neoficiálne skloňuje štartovacia priečka 24-tisíc eur. Či ju novinka naplní uvidíme o pár mesiacov, pričom potvrdenie tejto základnej sumy by pre SUV znamenalo celkom zásadnú vec: postavenie vlajkovej lode českej automobilky.

Zdroj: Marek Pokrývka

Video

Diskusia