Nissan Leaf

Testy Test Nissan Leaf: Bestseller v novom šate

Foto: Marek Pokrývka

22.8. 2018 21:14 Najpredávanejší elektromobil sveta dostal druhú generáciu, ktorá prináša zásadné zlepšenia v mnohých dôležitých oblastiach.

Vnímanie elektrického pohonu sa počas ostatnej dekády výrazne zmenilo, predsudky o nedostatočnom výkone či nemožnosti použitia mimo ulíc pomaly miznú. Pokrok otvoril tejto technike dvere do segmentu SUV či medzi športové modely. Najväčší zmysel však elektrina stále dáva v menších autách určených prevažne do mesta a kráľom tejto triedy je dlhodobo Nissan Leaf.

Nissan Leaf počas generačnej výmeny výrazne opeknel
Nissan Leaf počas generačnej výmeny výrazne opeknel
Zdroj: Marek Pokrývka

Japonci uviedli svoj hatchback na batérie koncom roka 2010. Odvtedy z neho zákazníkom dodali na celom svete vyše 300-tisíc exemplárov, čo im zabezpečilo jasné predajné prvenstvo. Najväčšími slabinami vozidla bol nedostatočný dojazd a kontroverzný dizajn. Obe chcela automobilka chcela vyriešiť druhou generáciou, ktorú predstavila počas minulého roka. Teraz postupne prichádza na európske cesty. Do rúk sa dostala aj nám, testu sme podrobili verziu N-Connecta.

Elektromobil s konvenčnejším dizajnom

Pôvodný nositeľ mena Leaf bol dizajnovo pre mnohých tŕňom v oku, z jeho snahy vyniknúť spomedzi bežných kompaktov sa stala dvojsečná zbraň. Kritiku musela často znášať najmä predná časť s vypuklými vysoko položenými svetlometmi a chýbajúcou maskou chladiča. Dnes je to minulosť, ázijská spoločnosť siahla po podstatne „normálnejšom“ štýle karosérie.

Zadné partie zaujmú najmä čiernou časťou piatych dverí
Zadné partie zaujmú najmä čiernou časťou piatych dverí
Zdroj: Marek Pokrývka

Najzásadnejším krokom v tomto smere bolo použitie motívu písmena V medzi svetlami, ktorý vypĺňa súvislá plocha s jemnou grafikou. Vďaka tomuto riešeniu dostal elektromobil konvenčnú tvár. V niektorých oblastiach si zachoval trochu výstredný dizajn, má napríklad netradične vyriešený koncový stĺpik či čierne plochy na piatych dverách a v prednom nárazníku. Predná kapota naďalej susedí s viečkom ukrývajúcim nabíjacie porty. Viaceré detaily hovoria o dôležitosti prúdenia vzduchu, napríklad tvar prahov, zadného nárazníka s difúzorom či susedných blatníkov.

Dizajnové zásahy boli teda revolučné, kým z hľadiska proporcií prešiel Nissan iba kozmetickými úpravami. Po svojom predchodcovi zdedil presne 2,7-metrový rázvor. Jeho karoséria je v porovnaní s ním mierne dlhšia, širšia i nižšia, ale žiaden exteriérový rozmer sa nemenil radikálne. Odrazilo sa to na úrovni vnútorného priestoru.

Nissan Leaf druhej generácie prevzal od svojho predchodcu vyššie ukotvenie sedadiel, ktoré súvisí s umiestnením akumulátora. Vpredu napriek tomu ponúka dostatok miesta aj nad hlavou. Problémom môžu byť akurát kolená, pľac na ne obmedzuje široký centrálny tunel. Ten má navyše tvrdý povrch. Zadné sedadlá sú na tom v pohode, ale pri výške 180 cm zostáva pasažierom na frizúru len drobná rezerva. Vďaka štedrej porcii miesta na kolená sa sem však zmestia aj vyššie postavy.

Štyristolitrový kufor má trochu nepravidelný tvar
Štyristolitrový kufor má trochu nepravidelný tvar
Zdroj: Marek Pokrývka

Batožinový priestor poskytuje rovných 400 litrov, čo je na hatchback tejto veľkosti pekné číslo. Realita sa od papiera trochu odlišuje. Kufor síce disponuje slušnými rozmermi, no má trochu nepravidelné proporcie a jeho využiteľnosť trochu obmedzujú bočné kapsy potrebné na uskladnenie nabíjacích káblov. Ich pekné upratanie dá zabrať. Negatívom je tiež vysoká nakladacia hrana a masívny schod, ktorý zostáva po sklopení zadných sedadiel. Na prevoz väčšieho nákladu to ideálne nie je.

Kvalitnejšia a lepšie vybavená kabína

Interiér nás okamžite po nasadnutí zaujal jednou zásadnou chybou. Volant elektromobilu možno nastavovať iba výškovo, prispôsobenie jeho hĺbky neponúka dokonca ani najvyššia verzia. V dnešnej dobe ide o slušné faux pas. Inak drží Leaf krok so súpermi, v našom prípade disponoval LED svetlami, štvoricou kamier, bohatou armádou bezpečnostných prvkov i výborne fungujúcim asistentom ProPilot. Na ceste s dobre viditeľnými čiarami dokáže bez problémov jazdiť samostatne.

Rovnako ako karoséria je aj interiér auta umiernenejší
Rovnako ako karoséria je aj interiér auta umiernenejší
Zdroj: Marek Pokrývka

Súčasťou vybavenia je sedempalcový multimediálny systém, ktorý však svojou grafikou i rýchlosťou reakcií zaostáva. Ani rozlíšenie elektronických očí už dnes nenadchne. Páčil sa nám displej pred vodičom, ktorý dopĺňa klasický rýchlomer. Dvojposchodová prístrojová doska je minulosťou. Kabína vo všeobecnosti vyzerá konvenčnejšie než doposiaľ, neortodoxné tvary z nej zmizli.

Progres zaznamenali použité materiály. V interiéri síce naďalej nájdeme väčšie plochy tvrdého plastu, no napríklad vrchnú časť palubnej dosky pokrýva koženka s kontrastnou modrou niťou. Kvalitne na nás pôsobilo rovnako prešívané textilné čalúnenie. Opačný dojem sme si odniesli z niektorých tlačidiel, napríklad ovládania okien či vyhrievania sedadiel.

Túto technológiu možno kedykoľvek zapnúť i vypnúť
Túto technológiu možno kedykoľvek zapnúť i vypnúť
Zdroj: Marek Pokrývka

Najzaujímavejší ovládač v elektromobile sa volá e-Pedal. Skrýva sa za ním technológia, ktorá umožňuje prevádzku prakticky len pomocou plynu. Jeho uvoľnenie totiž znamená rapídne spomaľovanie rekuperáciou i klasickými brzdami až na nulu. Je to zaujímavá skúsenosť, ktorá si ale vyžaduje zvyk. Problémy môže spôsobovať najmä manévrovanie v nízkych rýchlostiach.

Dojazd na úrovni 270 km nie je nereálny

Pohonný systém hatchbacku stojí na rovnakých základných kameňoch ako doteraz. Prakticky všetky dôležité súčiastky však prešli revíziou, čo vidieť na parametroch. Napríklad elektromotor teraz dosahuje maximálny výkon 110 kW (150 k) a krútiaci moment 320 Nm. Batéria má rovnaké rozmery ako v minulosti, no vďaka odlišným vnútornostiam má kapacitu 40 kWh.

Elektromotor dáva hatchbacku prekvapujúcu dynamiku
Elektromotor dáva hatchbacku prekvapujúcu dynamiku
Zdroj: Marek Pokrývka

Na dnešnú dobu nie je stopäťdesiat koní žiaden zázrak. No instantný záťah sprevádzaný tichým bzučaním dáva akcelerácii poriadnu šťavu, najmä v klasickom režime. Vtedy reaguje Leaf na pokyny plynového pedála ozaj razantne. Zvolenie módu Eco znamená výrazné otupenie reakcií a zároveň posilnenie efektu rekuperácie, ktorý možno ešte zvýšiť zaradením „prevodu“ B vhodným napríklad pri zjazde z kopca. Týmto spôsobom sa dá spätne získať veľké percento elektrickej energie spotrebovanej skôr počas stúpania.

Štandardne sú dynamické schopnosti auta naozaj slušné. Subjektívne by sme povedali, že stovka padne skôr než tvrdí papier. Podľa neho ide o 7,9 sekundy. Maximálne tempo je síce len 144 km/h, no netreba sa toho báť. Diaľničné tempo zvláda Nissan bez akýchkoľvek ťažkostí. Rýchlostný limit je stanovený elektronikou, dôvodom je zachovanie dojazdu.

Na ukazovateľ dojazdu sa dá celkom dobre spoľahnúť
Na ukazovateľ dojazdu sa dá celkom dobre spoľahnúť
Zdroj: Marek Pokrývka

Kombinovaný akčný rádius dosahuje 270 kilometrov podľa normy WLTP, z praxe môžeme toto číslo potvrdiť. Pri ľahkej nohe nebude pre Leaf problém prejsť tri stovky. Platí to najmä pri vidieckej prevádzke, kde sme dosiahli bežným štýlom jazdy spotrebu 11,8 kWh na stovku. V meste vykázal palubný počítač výsledok 15,3 kWh/100 km. Najväčší odber mal elektromobil tradične na autostráde, pri tempe 130 km/h potreboval na 100 kilometrov v priemere 17,6 kWh.

Väčšia kapacita batérie prináša aj dlhší čas potrebný na jej nabíjanie. V prípade klasickej domácej prípojky potrebuje Nissan na kompletnú porciu energiu až 21 hodín, fabrický systém Wallbox pracujúci s prúdom 32A dokáže interval stiahnuť na 7,5 hodiny. Použitie rýchlonabíjačky s výkonom 50 kW znamená načerpanie 80% celkového „objemu“ za 40 až 60 minút.

Jazdnými vlastnosťami vie prekvapiť

Akumulátor uložený v podlahe znamená nízko položené ťažisko. Spolu so zvýšenou tuhosťou karosérie ide o dva kľúčové dôvody, pre ktoré dokáže Leaf druhej generácie potešiť jazdnými vlastnosťami. Svojou obratnosťou nás japonský elektromobil príjemne prekvapil. Nejaké športové ambície síce tento model nemá, ale rýchla jazda mu vôbec nie je cudzia.

Pri sedemnásťpalcových kolesách je komfort slušný
Pri sedemnásťpalcových kolesách je komfort slušný
Zdroj: Marek Pokrývka

Nissan disponuje výrazne strmším riadením než doposiaľ, aj keď o spätnej väzbe hovoriť nemožno. Na pokyny volantu reagujú kolesá celkom presne. Do zákrut sa hatchback pokojne pustí vyšším tempom a správa sa pritom neutrálne, no netreba to prehnať. Dôvodom je obutie. Má síce konvenčnú šírku 215 mm, no plášte Dunlop Enasave s nízkym valivým odporom poskytujú len obmedzenú porciu priľnavosti. Pri príliš vysokej rýchlosti sa preto Leaf vyberie z oblúka nosom von.

Nissan disponuje v základe 16-palcovými diskami kolies, kým testovaná verzia mala ráfiky s o palec vyšším priemerom. Ešte väčšie by sme nechceli. Z hľadiska pohodlia sú sedemnástky akurát, podvozok mnohé nerovnosti dobre filtruje. Tie výraznejšie ale posádke dá trochu pocítiť.

Základná cena sa posunula nahor

Komplexné vylepšenia sa odrazili na kúpnej cene. Kým pôvodný Leaf štartoval na slovenskom trhu pod hranicou 30-tisíc, základný model jeho nástupcu nesie cenu 34 250 eur. Túto čiastku však okrem techniky ospravedlňuje aj palubné vybavenie. V štandarde nájdeme nielen kompletný bezpečnostný balík, ale aj bezkľúčový systém, sedempalcový infotainment, navigáciu či parkovaciu kameru.

Už v základe je zadná kamera, vyššie verzie majú štyri
Už v základe je zadná kamera, vyššie verzie majú štyri
Zdroj: Marek Pokrývka

Nami skúšaná verzia N-Connecta stojí od 36 350 eur, pričom prináša 17-palcové disky kolies, senzory na oboch koncoch karosérie spolu so sústavou kamier či vyhrievanie oboch radov sedadiel. Konkrétny exemplár k tomu pridal striebornozelenú metalízu, LED svetlomety a asistenčnú sadu ProPilot, čo výsledný účet dostalo na sumu 37 800 eur.

Donedávna bolo možné rátať pri kúpe tohto typu vozidla s päťtisícovou štátnou dotáciou, ale program na podporu elektromobility v SR bol ukončený 30. júna tohto roka. Nasledovať by mal ďalší. Aktuálne nie je známa jeho podoba, rovnako ani prípadná výška úľav.

Nissan sa zlepšil na mnohých frontoch

Všeobecný nástup batériami poháňaných osobných áut sa mnohým motoristom nepáči. Trend však momentálne vyzerá jednoznačne, najbližších rokoch môžeme čakať príchod mnohých takýchto modelov. Nissan sa na konkurenciu dobre pripravil. Najpredávanejší elektromobil sveta dostal v jeho réžii druhú generáciu, ktorá prináša zásadné zlepšenia v mnohých dôležitých oblastiach.

Leaf si podľa nás upevní pozíciu predajného lídra triedy
Leaf si podľa nás upevní pozíciu predajného lídra triedy
Zdroj: Marek Pokrývka

Oproti predchodcovi ponúka Leaf výrazne dlhší dojazd, ale zároveň lepšiu akceleráciu i jazdné vlastnosti. Okrem toho disponuje priestrannejším interiérom s kvalitnejšími materiálmi a bohatším vybavením. No za najdôležitejšiu musíme označiť zmenu dizajnu, ktorý pri predchodcovi vyvolával kontroverzné reakcie. Bestseller segmentu vyzerá v novom šate omnoho atraktívnejšie.

Hlavným negatívom je finančná stránka. Napriek všeobecnému zlacňovaniu technológií základná cena tohto elektrického vozidla o pár tisíc narástla, čo ale možno ospravedlniť výrazným pokrokom vo viacerých smeroch. Napriek statusu o niečo drahšieho artikla si preto japonský hatchback podľa nás svoju pozíciu predajného lídra ďalej upevní.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Typ elektromotora
synchrónny na striedavý prúd
Max. výkon
110 kW/150 k
Max. krútiaci moment
320 Nm
Max. otáčky
10 500/min
Palivo
elektrina
Pohon
predné kolesá
Prevodovka
bezstupňová automatická
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4 490 mm
Šírka
1 788 mm
Výška
1 540 mm
Rázvor náprav
2 700 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 600 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 675 kg
Užitočná hmotnosť
395 kg
Celková hmotnosť
1 995 kg
Objem batožinového priestoru
400/1 176 l
Kapacita batérie
40 kWh
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
144 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
7,9 s
Spotreba
Kombinovaná - normovaná
20,6 kWh/100 km
Mesto - počas testu
15,3 kWh/100 km
Diaľnica - počas testu
17,6 kWh/100 km
Vidiek - počas testu
11,8 kWh/100 km
Dojazd - norma WLTP
270 km
Aktuálne cenníkové ceny s DPH
Základná cena modelu
od 34 250 €
Základná cena verzie
od 36 350 €
Cena testovaného exemplára
37 800 €
Zdroj: Marek Pokrývka

Video

Diskusia