BMW M760Li xDrive V12 Excellence

Testy BMW M760Li: Dvanásťvalcový elektromobil

Foto: Marek Pokrývka

23.8. 2017 18:16 EXKLUZÍVNA JAZDA Najdrahšie bavorské vozidlo ohúri nielen motorom od značky Rolls-Royce, ale tiež absolútnym luxusom na štyroch kolesách.

Medzi hlavné témy ostatnej dekády v automobilovom priemysle možno jednoznačne zaradiť downsizing. Znižovaniu zdvihového objemu podľahla väčšina producentov a vďaka tomu sa štítok V8 či dokonca V12 stáva čoraz výnimočnejší. Namiesto modelov s veľkými motormi sa do popredia dostávajú elektromobily oháňajúce sa priateľskosťou k životnému prostrediu.

Najdrahší produkt BMW, limuzína M760Li V12 Excellence
Najdrahší produkt BMW, limuzína M760Li V12 Excellence
Zdroj: Marek Pokrývka

Batériami poháňané vozidlá sú na prvý pohľad protipólom silných benzínov či dieselov. Napriek tomu sa nájdu autá, v ktorých sa rozdielne svety trochu prelínajú. Jedným z nich je BMW M760Li xDrive. Honosná limuzína, ktorá je najdrahším i najsilnejším aktuálnym produktom značky. Naoko nemá s „električkami“ spoločné nič. No ako sme sa presvedčili, v skutočnosti je zhodných rysov viacero.

Maximálny výkon, kultivovanosť i spotreba

Špička bavorského portfólia skrýva pod kapotou srdce, ktoré prevzala od produktov dcérskej značky Rolls-Royce. Ide o dvakrát prepĺňaný 6,6-litrový dvanásťvalec spaľujúci benzín. Instantným krútiacim momentom elektromotorov sa síce pýšiť nemôže, ale od 1 500 otáčok poskytuje svoje mohutné maximum 800 Nm. A poriadnu silu má už na voľnobehu. Stačí malá chvíľka na rozfúkanie páru turbodúchadiel a obrovský agregát zatlačí posádku sedanu do sedadiel s naozaj veľkou razanciou.

Dvanásťvalec má vyšší výkon než v modeloch Rolls-Royce
Dvanásťvalec má vyšší výkon než v modeloch Rolls-Royce
Zdroj: Marek Pokrývka

Tesla Model S P100D by síce priamy šprintérsky súboj vyhrala, ale na slabšie verzie kalifornského elektromobilu si M760Li pokojne môže trúfnuť. Stovku totiž podľa papiera zdolá už za 3,7 sekundy. Rýchlomer dáva tomuto šialenému tempu za pravdu, subjektívne však akcelerácia až tak dramaticky nepôsobí. Dôvodom je špičkový palubný komfort a tiež kultivovanosť motora.

Na ceste k maximálnemu výkonu 449 kW (610 k) sa síce strojovňa dostáva cez šesťtisíc otáčok a najmä v športovom režime má peknú melódiu, no bežná jazda znamená radenie nahor už pri 1 500 ot./min. a minimálny hluk. V tejto oblasti tucet valcov iba jemne pradie. Ticho je ďalším z dôvodov, ktorým nám BMW pripomenulo batériami poháňané modely. Rolu zohral tiež hladučko pracujúci osemstupňový automat. Perfektná spolupráca techniky vytvára pokoj, ktorý rozmaznáva posádku.

V priamom smere je vyše 5,2-metrový sedan extrémne rýchly
V priamom smere je vyše 5,2-metrový sedan extrémne rýchly
Zdroj: Marek Pokrývka

Samozrejme, pri štítku V12 treba rátať s vysokou spotrebou. Bavori túto skutočnosť nijak nemaskujú, pre mesto oficiálne udávajú 18,4-litrový apetít. Dosiahnuť ho nie je problém. Stačí trochu pritlačiť plynový pedál a palubný počítač začne tvrdohlavo ukazovať svoje maximum 20,0 l/100 km bez ohľadu na reálne čísla. Tie pritom môžu byť ešte podstatne vyššie. Vďaka tomu nie je problém na 78-litrovú nádrž urobiť dve alebo tri stovky kilometrov, čo je zhruba dojazd na jedno nabitie akumulátora.

Na elektromobily sme si spomenuli aj pri pohľade na údaj charakterizujúci hmotnosť vyše 5,2-metrového sedanu. Nemá síce žiadne veľké batérie, ale dvanásťvalcová strojovňa ľahká taktiež nie je. V prázdnom stave má vozidlo 2 255 kg, čo je o celých 265 kilogramov viac než pri verzii 750Li xDrive. Veľká časť z tohto prídavného kovového tuku je pritom naložená priamo na prednej náprave.

Hmotnosť motora zamaskovali v M Performance iba čiastočne
Hmotnosť motora zamaskovali v M Performance iba čiastočne
Zdroj: Marek Pokrývka

Extra zaťaženie cítiť na jazdných vlastnostiach, v dynamickom nasadení sa nos sedanu pýta von zo zákrut podstatne skôr než napríklad pri vrcholnej naftovej verzii. Ani všetka podvozková mágia divízie M Performance nedokázala kilá úplne zamaskovať. No vďaka nej nie je tento Bavor žiadnou veľrybou, napriek nadváhe sa dokáže správať relatívne obratne. Na vymetanie kľukatých serpentín však tento automobil nevznikol. Ide najmä o diaľničný expres a túto úlohu zvláda dokonale.

Prvotriedne cestovanie na štyroch kolesách

Okrem nekompromisnej techniky zaujme BMW M760Li xDrive aj svojím vybavením, v našom prípade bol bohatý štandard rozšírený o niekoľko ďalších vecí. Výsledkom bol špičkový luxus. Čerešničkou na torte je pravé zadné sedadlo s opierkou na nohy, ktoré poskytuje nesmierne pohodlie. Ani ostatné kreslá potiahnuté jemnou kožou sa však za svoj komfort nemusia hanbiť. Sedmička ponúka prvotriedne cestovanie, ktorému sa môže vyrovnať máločo na štyroch kolesách.

Okrem iných fajnovostí obsahovalo vybavenie BMW aj televíziu
Okrem iných fajnovostí obsahovalo vybavenie BMW aj televíziu
Zdroj: Marek Pokrývka

V interiéri limuzíny použil Mníchov tie najlepšie materiály a nezanedbal ani vybavenie. Okrem aktívnej ventilácie či masážnych funkcií sedačiek pre celú posádku šlo napríklad príjem televízneho vysielania, ktoré bolo možné sledovať na dvoch displejoch určených pre vzadu sediacich pasažierov. Medzi nimi sa zasa nachádzala malá chladnička. Jej telo síce výrazne obmedzuje využiteľnosť batožinového priestoru, ale potenciálnym klientom to určite vrásky na čele robiť nebude.

Dojmom z kabíny zodpovedal aj exteriér. V našom prípade malo BMW vyhotovenie V12 Excellence, ktoré je alternatívou klasiky. Športovo štylizovaný bodykit s podpisom sekcie M vymieňa za elegantnejšie tvary. Ich súčasťou je množstvo pochrómovaných detailov a do tejto kategórie spadajú aj dvadsaťpalcové disky kolies. V kombinácii s modrým lakom vyzerala skúšaná limuzína naozaj honosne.

Pasažier sediaci vpravo vzadu si môže užiť kráľovský komfort
Pasažier sediaci vpravo vzadu si môže užiť kráľovský komfort
Zdroj: Marek Pokrývka

Samozrejme, všetka táto paráda stojí poriadny balík. Oproti klasickým verziám sedmičky je dvanásťvalcový model podstatne drahší. Na našom trhu je jeho základná cena stanovená na presne 174 200 eur, táto čiastka však okrem ozrutného motora zahŕňa aj množstvo komfortných prvkov ponúkaných bežne za príplatok. Napriek tomu sa nájdu ďalšie opcie.

V našom prípade šlo napríklad o individuálne kožené čalúnenie jemnou kožou Merino za vyše sedemtisíc, špeciálnu úpravu zadnej časti kabíny za asi päť, neštandardný lak za necelé štyri či perfektné ozvučenie Bowers & Wilkins nesúce cenovku 4 532 eur. Výsledné číslo sa tak prešvihlo cez 209-tisíc. Šialená suma, toľko však stojí absolútny luxus v podaní bavorskej automobilky.

Za tento štítok si bavorská automobilka nechá pekne zaplatiť
Za tento štítok si bavorská automobilka nechá pekne zaplatiť
Zdroj: Marek Pokrývka

Racionálny zmysel nemá, ide najmä o prestíž

BMW M760Li xDrive je opulentnou ukážkou toho, čo dokáže Mníchov zostrojiť. Uchvacuje svojimi parametrami, kultivovanosťou i palubným luxusom. Racionálny zmysel však nemá, nakoľko osemvalcový model 750Li xDrive dokáže všetky vyžadované úlohy splniť prakticky rovnako. Za menej peňazí, benzínu a pri lepších jazdných vlastnostiach. No keď do hry vstupuje prestíž, štítok V12 hrdo vystavený na stĺpikoch či veku kufra je pre mnohých zámožných zákazníkov na nezaplatenie...

Zdroj: Marek Pokrývka

Video

Diskusia