ikona

Testy Ford Focus: Hľadá sa vodič, Zn.: Rýchly

Foto: Filip Kadlečík

11.8. 2018 10:30 Posledný Focus tretej generácie sme testovali len nedávno a vedeli sme, že novinka bude mať jazdecký potenciál. O tom, aká je v skutočnosti dobrá, sa nám však ani nesnívalo...

Sú autá, na ktorých sa odveziete z bodu A do bodu v maximálnom komforte, nič vám na nich neprekáža, ale ani ani extra nezaujmú. No a potom sú tu vozidlá, medzi ktoré patrí aj štvrtá generácia Fordu Focus. Tá sa vám zaryje pod kožu a nenechá vás spávať.

Dizajnovo je nový Focus na inej úrovni, pôsobí omnoho športovejším dojmom
Dizajnovo je nový Focus na inej úrovni, pôsobí omnoho športovejším dojmom
Zdroj: Filip Kadlečík

Novej karosérii kompaktného bestselleru to vo výbave ST Line sekne ako nikdy predtým, z hľadiska dizajnu sa medzigeneračne posunul o celé kilometre vpred. Ak by sme dizajnovo Focusu mali niečo vyčítať, išlo by o trochu utopené kolesá. Ani 17” disky tu neboli dostatočne výrazné. Inak sa nám ale páči aj zadná časť, ktorá dostala pekné LED trubice.

Teší nás, že na interiéri je stále cítiť, že ide o Focus. Je spracovaný solídne a kvalitne, dobrá je aj voľbá materiálov - úplne tu absentuje nenávidený klavírny lak. Ak by sme mali vypichnúť nedostatky, išlo by o príliš jednoduchú prístrojovku, pekný, no neprakticky lesklý dotykový displej, statickú lakťovú opierku a absenciu viacerých vstupov USB.

Ford Focus ST Line vo verzii kombi vyzerá ako
Ford Focus ST Line vo verzii kombi vyzerá ako "polovičné R.S."
Zdroj: Ford

Tempomat sa konečne presunul priamo na rameno volantu a my tlieskame. Predchádzajúce riešenie nebolo ergonomicky úplne šťastné, teraz už tu je všetko tak ako má byť. Na zadných sedadlách sa nebude tlačiť ani priemerne vysoký muž. Pred kolenami či nad hlavou mu ešte zostane pár čísel voľného miesta. Batožinový priestor ponúka serióznych 608 litrov, kombi sa teda do očí môže pozrieť takmer celej konkurencii. Po zložení sedadiel sa kapacita navýši na 1 653 litrov. Bežnému hatchbacku Ford nadelil 375 litrov.

Slasť za volantom

Počas prvých jázd sme mali možnosť vyskúšať si výkonnejšie kombi vo výbave ST Line a “bežný” hatchback v prevedení Titanium. Obidve verzie nás chytili za srdce, no rozhodne by sme siahli po ST Line. Tak jazdecky potentné a krásne zladené kombi sa nevidí často.

Najviac nás nadchlo kombi vo výbave ST Line, jazdilo naozaj výnimočne
Najviac nás nadchlo kombi vo výbave ST Line, jazdilo naozaj výnimočne
Zdroj: Filip Kadlečík

Pri zachovaní všetkého bežného pohodlia, modernej technologickej výbavy i nadštandardného priestoru totiž ponúka naviac niečo, čo sa nedá kúpiť. Emócie. Pod jeho kapotou bije možno najlepší trojvalec súčasnosti s označením 1.5 EcoBoost ladený na 134 kW (182 k).

Motor má krásny prejav a kultivovaný chod, nik by nepovedal, že nemá párny počet valcov. V nízkych otáčkach má hutný zvuk, vo vysokých zasa nádherne ťahá. Fordu sa ho podarilo spojiť s výborným šesťstupňovým manuálom, ktorý má excelentnú kulisu. Najväčšou delikatesou je však jeho jemne znížený podvozok.

Všetky výbavové verzie pokope
Všetky výbavové verzie pokope
Zdroj: Ford

Viacprvková zadná náprava je komunikatívna, informuje o aktuálnej trakcii kolies a dovoľuje intuitívne pracovať s hmotnosťou vozidla. V zákrutách bude toto kombi ťažko hľadať rovnocenného súpera. Jeho jazdecký talent je prekvapivý, no pozor, plný potenciál tu dokáže rozvinuť len rýchly vodič. Na Slovensko čoskoro dorazí flotila Focusov, ktoré takých budú hľadať, so základnou cenovkou 14 990 eur pre hatchback a 15 990 eur pre kombi. Cenníku sme sa už venovali aj detailne.

Zameranie na pohodlie

Nepotrebujete športový vzhľad, podvozok a o 10 mm menšiu svetlú výšku? Focus Titanium stále jazdí nadpriemerne a ponúka umiernenejší dizajn. V jeho kabíne nám však chýbali sedadlá ST Line, ktoré mali nielen lepšie bočné vedenie, ale sa nám zdali byť aj pohodlnejšie.

Ford Focus Titanium
Ford Focus Titanium
Zdroj: Ford

Motor 1.0 EcoBoost s funkciou Overboost (krátkodobé navýšenie krútiaceho momentu na 200 Nm) opäť nesklamal a auto jazdilo obstojne aj napriek prítomnosti vlečnej zadnej nápravy. Variant Titanium je v podstate vrcholnou výbavou mimo línie ST. Má uhľadenejšie tvary a v interiéri sa zameriava skôr na komfort.

Prekvapil nás

Focus na nás zanechal obrovský dojem. Prekvapil nás viac, než sme si vedeli predstaviť. Ešte teraz máme pred očami tie zákruty, cez ktoré sa kompaktné rodinné kombi či hatchback valí s talentom prislúchajúcim skôr hot-hatchom. Našli sme ale aj nedostatky v interiéri, na ktorých by Ford mohol do budúcnosti popracovať.

Štvrtá generácia má svoje nevýhody, ktoré by nám v nej vedeli znepríjemniť život. Za to, ako má naladený podvozok, si však Ford zaslúži jednotku s hviezdičkou. Za srdce vás chytí aj verzia s jednoduchšou zadnou nápravou a litrovým EcoBoostom, o silnej jedna-päťke so sofistikovanejším podvozkom ani nehovoriac. Ak ste šofér či šoférka, teraz ale myslíme naozaj tých, ktorí si auto vedia užiť, Focus si rozhodne choďte prinajmenšom vyskúšať.

Zdroj: Filip Kadlečík

Video

Diskusia