Poradca Moderné technológie produkujú „totálky“

Foto: Dreamstime

7.5. 2017 14:14 Moderné technológie síce zachraňujú životy, no vzhľadom na vysoké náklady na opravu poisťovne radšej vozidlo odpíšu ako „totálku“. A počet takýchto áut narastá.

Bezpečnostné technológie, napríklad, aktívne tempomaty, systémy varovania pred opustením jazdného pruhu či väčší počet airbagov, síce dokážu lepšie ochrániť život vodiča a posádky. No zároveň majú jeden neočakávaný dôsledok. Čoraz viac vozidiel je po nehode označených za „totálku“ a končia na vrakovisku.

Za „totálku“ bude zrejme označené aj vozidlo zničené krúpami. Ilustračná snímka: Dreamstime
Za „totálku“ bude zrejme označené aj vozidlo zničené krúpami. Ilustračná snímka: Dreamstime
Zdroj: Dreamstime

K tomuto záveru prichádza viceprezident dallaskej spoločnosti Risk Theory Bob Tschippert. Nákladné nové technológie predražujú opravy, preto zvyšujú šancu, že poisťovňa odmietne zaplatiť opravu a vozidlo označí za zničené. „Ak ste v minulosti mali čelnú zrážku, poškodil sa motor alebo predná časť vozidla,“ povedal pre portál Automotive News. „Teraz však s množstvom airbagov, ktoré môžu stáť 1 000 až 4 000 dolárov (cca. 912 až 3 649 eur), a senzormi vpredu, zažívame rastúci počet totálnych škôd.“

Navyše výmenu airbagov ešte dodatočne komplikuje aféra japonského dodávateľa Takata, ktorý nie je schopný pokryť dopyt po náhradných airbagoch pre desiatky miliónov vozidiel po celom svete. Podľa Tschipperta je preto oveľa pravdepodobnejšie, že vozidlo s airbagmi Takata bude po nehode označené za „totálku“. Poisťovne tak môžu prispieť k urýchleniu výmeny airbagov v ostatných autách.

K celému vývoju prispieva aj očakávaný nárast nehôd, minimálne v USA. Američania totiž jazdia viac než v minulosti. Národný úrad pre bezpečnosť premávky (NHTSA) uviedol, že ročný počet najazdených kilometrov v USA sa vo februári zvýšil o 2,4 percenta na rekordných 3,22 bilióna.

Narastá aj záujem spoločností, ktoré skupujú staré vozidlá a vraky, predávajú neporušené diely a súčiastky a zvyšok ako kovový šrot. Súvisí s tým aj možnosť nárazového vzostupu poškodených vozidiel v dôsledku prírodných katastrof, ako sú tornáda, hurikány či zemetrasenia, ktoré sa v USA vyskytujú pravidelne. Hoci počet uvedených katastrof sa podľa Tschipperta drží na ustálenej úrovni, najväčšie hrozby spôsobujú búrky s krupobitím. Napríklad, vlaňajšie veľké krupobitie v texaských oblastiach Dallasu a San Antonia poškodilo až 110 000 vozidiel a spôsobilo škody v hodnote 560 miliónov dolárov (511 miliónov eur).

Zdroj: Soňa Zverková
Diskusia  ()

Video

Diskusia