Ilustračná snímka

Poradca Asistenčné systémy: Viete, ako fungujú?

Foto: Bosch

19.7. 10:00 Asistenčné systémy majú podporiť vodiča a zvýšiť bezpečnosť. Aké systémy však existujú a ako vlastne fungujú? Presne na to sa pozrel nemecký klub ADAC.

Sú schopné udržiavať vozidlo v jazdnom pruhu, začať núdzovo brzdiť alebo monitorovať mŕtvy uhol. Moderné asistenčné systémy zjednodušujú život vodiča a zvyšujú bezpečnosť. A v budúcnosti budú ešte dôležitejšie, nakoľko tvoria základ pre vysoko alebo úplne automatizovanú jazdu. Aj Európska komisia si tento potenciál uvedomuje, preto chce zaviesť 12 povinných asistentov.

Ilustračná snímka
Ilustračná snímka
Zdroj: Bosch

Majú však aj svoje nevýhody a zatiaľ aj viacero rizík. V prvom rade platia Murphyho zákony, konkrétne ten, ktorý hovorí, že „čo sa môže pokaziť, to sa aj pokazí a čo sa pokaziť nemôže, pokazí sa tiež“. Nech sú technológie akokoľvek pokročilé, stále so sebou prinášajú nepriame ľudské chyby, či už je to problém s programovaním, nedostatky vo výrobných postupoch a od určitej doby aj pliagu zvanú hackeri. A keďže mnohí vodiči nepoznajú funkcie asistenčných systémov, rozhodol sa nemecký autoklub ADAC vypracovať zoznam tých najbežnejších s popisom ich funkcií a limitov.

Ďalšou rizikovou oblasťou sú chyby samotného vodiča pri zadávaní údajov do systému, napríklad nastavenie vzdialenosti alebo rýchlosti. Paradoxne s tým súvisia aj varovania systému. Prečo? Pretože odvádzajú pozornosť vodiča od premávky v momente, keď musí riešiť potenciálne kritickú situáciu. Ovládanie akéhokoľvek systému nesmie vodiča vyrušovať viac než napríklad hlasitosť na rádiu a rovnako je to s jeho upozorneniami.

Ani samotná technológia nie je štandardizovaná, preto od značky ku značke, od modelu ku modelu sa nastavenia systémov líšia. Niektoré reagujú okamžite, iné až s veľkým omeškaním. Zoberme si ako príklad len automatické prepínanie stretávacích a diaľkových svetiel. Pokiaľ by ste si vyskúšali modely viacerých automobiliek, zistíte, že reakcie technológií sú naozaj veľmi odlišné. A hoci v mnohých prípadoch je možné citlivosť senzorov nastaviť, i tak sú odlišnosti veľké. Veľké rozdiely v citlivosti či reakciách nájdete aj u adaptívnych tempomatov.


Funkcie najbežnejších asistenčných systémov nájdete v galérii


Na záver ešte ponúkame ďalšiu rizikovú oblasť, ktorou je samotný vodič. Tu máme hneď dva aspekty: neznalosť limitov systémov a pohodlnosť. Mnohí vodiči ani len netušia, aké systémy majú v aute, čo je ich úlohou a kde sú ich hranice. Pri kúpe auta predajcovia vychvaľujú, čo všetko v ňom je, no vysvetliť základné funkcie a limity už nevedia. A novému majiteľovi sa neveľmi chce vyhľadávať po internete vysvetlenie.

Druhý aspekt sme síce označili ako pohodlnosť, no ide skôr o silu zvyku, ktorá sa môže vypomstiť v momente, keď vodič presadne do staršieho auta bez asistenčných systémov. Typickým príkladom sú parkovacie kamery alebo senzory. Vodič si môže natoľko na ne zvyknúť, že v inom vozidle skrátka prestane sledovať situáciu za sebou a pri cúvaní do niečoho narazí. V tom lepšom prípade iba do steny alebo stĺpika...

Zdroj: Soňa Zverková

Video

Diskusia