Ilustračná snímka

Novinky Elektromobily v EÚ: Zatiaľ sú len pre bohatých

Foto: Dreamstime

16.5. 10:00 Brusel sa určite v dobrej viere snaží prinútiť automobilky k znižovaniu emisií a produkovaniu čoraz väčšieho počtu elektromobilov. Zabudol však na jeden dôležitý aspekt: kúpnu silu obyvateľstva.

Európska únia neustále tlačí na znižovanie emisií a schvaľuje čoraz prísnejšie limity. Podľa aktuálneho nariadenia emisie oxidu uhličitého osobných áut musia v porovnaní s úrovňou z roka 2021 klesnúť až o 37,5 percenta a ľahkých úžitkových vozidiel o 31 percent. Pre obidve kategórie sa musí do roka 2025 dosiahnuť redukcia o 15 percent.

Ilustračná snímka
Ilustračná snímka
Zdroj: Dreamstime

Všetky predané nové vozidlá do roka 2021 nesmú celkovo prekročiť 95 gramov CO2 na kilometer. A hoci sa najnovšie ustanovenia týkajú zníženia práve z tejto úrovne, pre mnohé automobilky je aj splnenie súčasného limitu v nedohľadne. Európsky priemer naposledy dosiahol 118 g/km. Lenže Brusel vo svojich plánoch zjavne pozabudol na určujúci faktor: ľudí a ich kúpnu silu.

Presne na tento aspekt poukazuje aj najnovšia štúdia Európskeho združenia výrobcov automobilov (ACEA), ktorá sa zaoberá súvislosťou medzi dostupnosťou elektromobilov a ich úspechom na trhu. Asociácia porovnáva údaje o predajoch elektrických vozidiel v jednotlivých členských štátoch s hrubým domácim produktom na hlavu za rok 2018.

Údaje ukazujú, že krajiny s trhovým podielom elektromobilov pod jedno percent, čo je mimochodom polovica členských štátov EÚ, majú HDP na hlavu menej než 29 000 eur. To sa týka najmä južných krajín, ako Španielsko, Taliansko a Grécko, ako aj strednej a východnej Európy.

Napríklad, v Lotyšsku sa vlani predalo len 93 elektromobilov. Poľsko má najnižší prienik „električiek“ na trhu, keďže ich trhový podiel je len 0,2 percenta. Slovensko je len o kúsok lepšie, nakoľko u nás majú podiel 0,3 percenta. Na rovnakej úrovni je aj Grécko. Naproti tomu trhový podiel elektromobilov nad 3,5 percenta vykazujú krajiny, v ktorých HDP na hlavu presahuje 42 000 eur. Patria sem, napríklad Fínsko, Holandsko a Švédsko.

Ilustračná snímka
Ilustračná snímka
Zdroj: ACEA

Mnohí ľudia zvyknú poukazovať na Nórsko ako na príkladnú krajinu. Je potrebné si však uvedomiť, že jeho HDP na hlavu dosahuje 73 200 eur, čo je viac než dvojnásobok európskeho priemeru 30 600 eur. Preto aj trhový podiel elektromobilov 49,1 percenta je veľkou výnimkou. Pre porovnanie: Švédsko a Holandsko majú po Nórsku najvyššie HDP v Európe, no trhový podiel elektrických áut je neporovnateľne nízky: vo Švédsku iba osem percent a v Holandsku 6,7 percenta.

Splnenie európskych emisných cieľov bude možné iba za predpokladu, ak sa výrazne a rýchlo zvýši predaj elektromobilov a vozidiel s alternatívnym pohonom. Podľa ACEA však tieto modely tvorili v rámci celej EÚ len dve percentá z celkového počtu registrácií nových osobných vozidiel. Generálny tajomník ACEA Erik Jonnaert upozorňuje, že podpora predaja elektromobilov závisí predovšetkým od jednotlivých vlád, ktoré okrem investícií do siete nabíjacích staníc musia ponúknuť udržateľné stimuly, aby zvýšili ochotu ľudí kupovať tieto autá.

Je pochopiteľné, že ani Slováci zatiaľ nie sú veľmi ochotní míňať za elektromobily, ktoré sú oveľa drahšie než porovnateľné modely s tradičným spaľovacím motorom. A to nehovoríme iba o finančnej situácii väčšiny Slovákov či obmedzenom dojazde a dlhšom „tankovaní“. Chýbajú tu nabíjacie stanice a zrejme ešte dlho budú. S nabíjaním teoreticky nemusia mať problémy majitelia rodinných domov, na sídliskách je to však nonsens. Ľudia žijúci v panelákoch si ich pochopiteľne kúpiť môžu, ale spustiť predlžovačku z okna z 5. či 12. poschodia nepovažujeme za reálne riešenie.

Ilustračná snímka
Ilustračná snímka
Zdroj: ACEA
Zdroj: Soňa Zverková
Diskusia  ()

Video

Diskusia