Škoda VISION E

Novinky Vision E: Škoda ukázala prvý elektrický crossover

Foto: AUTO BILD

29.3. 2017 10:00 Fotografovanie je zakázané, odovzdajte preto mobily a prejdite ďalej. Pokyny sú stručné. Vchádzame do mladoboleslavskej fabriky. Náš cieľ je jasný. Máme naživo spoznať, hoci v čiastočne utajenej premiére, ako bude vyzerať elektrická budúcnosť českej značky.

Vnútri v hale, pod zelenou plachtou už čaká na odhalenie automobil, ktorý má zmeniť smerovanie Škody. Jeho meno poznáme, volá sa Vision E, ale to je takmer všetko, čo sú o ňom zasvätení zatiaľ ochotní prezradiť. Jeho zvažujúca sa strecha a mohutná karoséria skutočne naznačujú, že by mohlo ísť o Kodiaq Coupé, na túto otázku však dostávame zápornú odpoveď. Isté je teda okrem mena len to, že pôjde o prvý sériovo vyrábaný elektromobil s letiacim šípom v znaku.

Oficiálne štúdiu Vision E ukážu až koncom apríla na šanghajskom autosalóne. Preto máme teraz k dispozícii len prvé skice. Auto ale zobrazujú verne
Oficiálne štúdiu Vision E ukážu až koncom apríla na šanghajskom autosalóne. Preto máme teraz k dispozícii len prvé skice. Auto ale zobrazujú verne
Zdroj: AUTO BILD

Elektrickým autám má patriť budúcnosť, i keď o ich reálnych výhodách a ekologickom prínose možno stále pochybovať. Áno, v mieste, kde jazdia síce nevypúšťajú žiadne emisie, tie sa však produkujú tam, kde sa elektrina potrebná na ich pohon musí vyrobiť. Veľkou prekážkou pre viacerých motoristov je i obmedzený dojazd, relatívne dlhý čas nabíjania či vysoká cena týchto áut. Trend je však jednoznačne daný a v Škode to dobre vedia. Preto do roku 2025 v rôznych segmentoch predstavia až 5 elektromobilov. Elektrickú ofenzívu začne už začiatkom roka 2019 Superb PHEV, vybavený plug-in hybridným pohonom.

V miestnosti okolo zakrytého elektromobilu sedia tri desiatky novinárov z celého sveta a my sme jedinými zástupcami zo Slovenska. Táto prezentácia je iná ako ostatné. Je z nej cítiť, aký veľký význam jej automobilka pripisuje. Okrem iného aj tým, že prednášajúcimi sú priamo najvyšší šéf Škody Bernhard Maier alebo Christian Strube, člen predstavenstva koncernu, ktorý je zodpovedný za technický vývoj. Teší nás, že medzi týmito kapacitami je i slovenský dizajnér Peter Olah, ktorý navrhol interiér nového elektromobilu.

Prednej maske elektromobilu dominuje dvojica svetlometov, ktoré sú spojené svietiacim pásom
Prednej maske elektromobilu dominuje dvojica svetlometov, ktoré sú spojené svietiacim pásom
Zdroj: AUTO BILD

Poďme sa ale pozrieť na všetko, čo sme sa o aute dozvedeli. Štúdia Vision E veľmi reálne naznačuje, ako bude vyzerať sériový elektrický crossover, ktorý sa do predaja dostane na prelome rokov 2019 a 2020. Tento koncept oficiálne automobilka ukáže verejnosti až koncom apríla na šanghajskom autosalóne. Z tohto dôvodu sme si mohli zblízka pozrieť tzv. „clay model“, teda prototyp z modelárskej hmoty v reálnej veľkosti vyhladený dizajnérmi do najmenších detailov, ktoré bude mať aj skutočné „plechové“ vozidlo.

Keďže fotenie bolo zakázané, pridávame okrem opisu aj tri skice, ktoré sú až do spomínaného autosalónu v čínskej metropole jediným obrazovým materiálom o novom elektromobile. Auto je masívne, na prvý pohľad máme ozaj dojem, že ide o triedu, ktorú pre seba v koncerne zaberá Kodiaq. Spočiatku to potvrdzujú aj rozmery.

Vision E je o viac ako 3 centimetre širší (1 917 mm) a do dĺžky meria 4 645 mm, čo je v porovnaní s Kodiaqom stále o akceptovateľných 5 cm menej. Rozhodujúcim parametrom, kde elektrický crossover zaostáva, je však výška. VISION E narástol len na 1 550 mm, čo znamená, že je o 13 cm nižší ako Kodiaq a v portfóliu značky sa začlení niekde medzi tento model a Superb.

Prvý český elektromobil bude crossover s pohonom všetkých kolies. Línia strechy bude pripomínať kupé
Prvý český elektromobil bude crossover s pohonom všetkých kolies. Línia strechy bude pripomínať kupé
Zdroj: AUTO BILD

Čo je však zrejmé na prvý pohľad, sú športové krivky auta. Veľmi dlhý rázvor (2 850 mm) v kombinácii s krátkymi prevismi karosérie naznačuje, že na nedostatok dynamiky elektromobil trpieť nebude. Zaujímavými prvkami sú predné svetlomety spojené úzkym pásom do jedného celku a tiež náznak mohutného nasávacieho otvoru, ktorý v tejto veľkosti pochopiteľne elektrické auto na chladenie nepotrebuje. Ide o priznanie dizajnérskeho jazyka, ktorý elektromobil zdieľa s ostatnými koncernovými súrodencami. Vision E akoby prednou maskou naznačoval, že síce je členom škodováckej rodiny, ale nie bežným.

Efektný prvok predstavuje pás kryštálu na bočnej siluete auta a pohľady priťahnu aj zliatinové disky extrémnej veľkosti, ktoré reálne auto iste mať nebude. Áno, proporcie štúdie sú v niektorých partiách prehnané, ale zdá sa, že Škoda s elektrickým crossoverom triafa do čierneho. Ako svoj prvý elektromobil totiž česká značka nepredstavuje malé auto s bizarnými „eko“ tvarmi, ako je u elektrických modelov bežné, ale prináša atraktívny veľký automobil v triede, ktorá sa teší stále väčšiemu záujmu motoristov. Nejaví sa to ako zlá obchodná taktika.

Automobil má minimálne previsy karosérie, čím pôsobí dynamicky. A aj taký bude. Dvojica elektromotorov má systémový výkon 306 koní
Automobil má minimálne previsy karosérie, čím pôsobí dynamicky. A aj taký bude. Dvojica elektromotorov má systémový výkon 306 koní
Zdroj: AUTO BILD

Vďaka informáciám dizajnéra Petra Olaha vieme aj niekoľko detailov o vnútri elektromobilu. Interiér crossoveru bude tvoriť prístrojová doska s minimom ovládačov. Dokonca takmer úplne absentuje stredová konzola. Všetko podstatné sa bude ovládať cez obrovský dotykový displej (10 až 12 palcov) umiestnený v hornej, centrálnej časti prístrojovej dosky. Pod ním bude vytvarovaná časť, ktorá bude slúžiť ako opierka ruky pri dotykovom ovládaní, aby bolo aj za jazdy možné presne stisnúť tú plôšku na displeji, ktorú chcete. Nad volantom bude umiestnený senzor, ktorý bude sledovať reakcie vodiča (napríklad to, či nespí) pri autonómnom riadení. Na túto technológiu chce Škoda v blízkej budúcnosti staviť.

Elektrický crossover bude schopný vďaka sústave kamier a senzorov splniť požiadavky tretieho stupňa autonómneho riadenia. Znamená to, že bez zásahu vodiča bude auto schopné zdolávať diaľničné úseky, bude sa vedieť vyhnúť prekážkam, predbiehať iné autá, prípadne automaticky vyhľadávať voľné parkovacie miesta a samostatne do nich vchádzať alebo z nich vychádzať. Táto stratégia má svoje opodstatnenie napriek tomu, že vodičov, ktorí radi šoférujú a ku ktorým patríme aj my, to čiastočne môže desiť. Predpokladá sa totiž, že v roku 2030 bude až 15 percent všetkých nových áut jazdiť absolútne autonómne.

Škoda Vision E vie sama šoférovať po diaľniciach, dokáže automaticky nájsť voľné parkovacie miesto a bez pomoci vodiča do neho vojsť
Škoda Vision E vie sama šoférovať po diaľniciach, dokáže automaticky nájsť voľné parkovacie miesto a bez pomoci vodiča do neho vojsť
Zdroj: AUTO BILD

Vision E je postavený na platforme MEB, ktorá bude tvoriť základ pre väčšinu elektrických vozidiel koncernu. Výkonné a ploché ion-líthiové akumulátory sú uložené medzi prednou a zadnou nápravou po celej šírke auta, čím pomáhajú znižovať ťažisko modelu. Ich kapacita umožňuje na jedno nabitie solídny dojazd až 500 km. O dynamiku crossoveru sa starajú dva elektromotory (jeden pri zadnej, druhý pri prednej náprave), ktorých systémový výkon je 225 kW (306 k). Údaje o zrýchlení z nuly na stovku známe nie sú, ale predpokladáme (takmer s istotou), že pôjde o najlepšie akcelerujúci model automobilky. Maximálna rýchlosť je práve pre dynamiku a aj dojazd obmedzená na 180 km/h. Zdá sa, že rok 2020 by mohol byť celkom zaujímavý...

Zdroj: Ľuboš Kamenistý
Diskusia  ()

Video

Diskusia