ikona

Novinky SF90 Stradale: Ferrari prepisuje históriu

Foto: Ferrari

30.5. 17:20 Hybridný hyperšport má štvorlitrový osemvalec, tri elektromotory a dvojspojkovú prevodovku. Jazdiť vie aj čisto na elektrinu.

V ostatných mesiacoch začali na povrch presakovať informácie o poriadne silnom hybride, ktorý pripravuje Ferrari. Rečiam dali váhu fotografie prototypov. O vozidle však kolovali protichodné informácie a automobilke sa podarilo vyhnúť predčasnému úniku materiálov, včerajšia svetová premiéra bola preto viac než len formalita. A mnohých vďaka tomu prekvapila.

Maranello odhalilo historicky najsilnejší model na bežné cesty
Maranello odhalilo historicky najsilnejší model na bežné cesty
Zdroj: Ferrari

Talianska novinka nakoniec nesie označenie SF90 Stradale. Odkazuje ním na 90. výročie založenia tímu Scuderia Ferrari a zároveň upozorňuje na to, že je to model určený pre bežné cesty. Ide pritom o doposiaľ najsilnejšie a najrýchlejšie takéto auto z Maranella. Hyperšport prekonáva dokonca aj LaFerrari, ale podľa automobilky nejde o priameho nástupcu bývalej vlajkovej lode značky.

Štyri motory vyvinú presne 1 000 koní

Už vopred bolo známe, že hybrid bude stavať na kameňoch modelového radu 488. Z neho prevzal oceneniami ovenčený biturbo osemvalec. No benzínový motor prešiel početnými úpravami, vrátane zväčšenia zdvihového objemu z 3,9 litra na rovné štyri. Po komplexnom vyladení dosahuje maximálny výkon 574 kW (780 k) a krútiaci moment 800 Nm. Tieto parametre putujú výhradne na zadné kolesá, pričom medzikusom v pohonnom reťazci je dvojspojka s ôsmimi stupňami.

Štvorlitrový biturbo osemvalec dopĺňajú až tri elektromotory
Štvorlitrový biturbo osemvalec dopĺňajú až tri elektromotory
Zdroj: Ferrari

Medzi spaľovaciu jednotku a prevodovku je integrovaný elektromotor, ďalšie dva poháňajú samostatne prednú nápravu. Spoločný výkon tria agregátov je 162 kW (220 k). Celkové stádo hybridného pohonu sa tak dostáva na magických 1 000 koní, alebo v prepočte 735 kW. Touto hodnotou novinka prekonáva aj dvanásťvalcové LaFerrari. Od neho sa líši aj v ďalších smeroch, batéria s kapacitou 7,9 kWh sa totiž dá dobíjať zo siete a umožní prejsť najviac 25 kilometrov čisto na elektrinu (používa pritom výhradne pohon predných kolies). Zaslúži si teda označenie skratkou PHEV.

Viac než dojazd môžu záujemcov o kúpu hyperšportu zaujímať dynamické parametre. Ferrari SF90 Stradale zvládne kanonádu z pokoja na stovku len za 2,5 sekundy a dvojnásobné tempo dosiahne v čase 6,7 sekundy od štartu. V oboch parametroch tak prekonáva bývalú vlajkovú loď. Maximálnou rýchlosťou ale trochu zaostáva, automobilka uvádza hodnotu "iba" 340 km/h.

Novinka prekonáva viacerými parametrami aj model LaFerrari
Novinka prekonáva viacerými parametrami aj model LaFerrari
Zdroj: Ferrari

Na výborných údajoch sa značnou mierou podpísal pohon všetkých kolies i hmotnosť, ktorá napriek komplikovanej technike dosahuje v pohotovostnom stave iba 1 570 kilogramov. Na jej obmedzenie museli v Maranelle siahnuť po množstve hliníkových zliatin i karbónových dielcoch. To zároveň prinieslo zvýšenie torznej tuhosti o celých 40%, čo nepochybne prospeje jazdným vlastnostiam kupé. K nim má čo povedať aj systém eSSC zastrešujúci stabilizáciu i rozdelenie krútiaceho momentu jednotlivých motorov. Elektronická stránka je podľa všetkého ohromne komplikovaná, no výsledkom by mali byť nekompromisné schopnosti na ceste i na okruhu.

Futuristický dizajn a moderný kokpit

Špičkovú techniku zabalila talianska automobilka do neprehliadnuteľného tela. Hyperšport v niektorých rysoch pripomína limitovaný špeciál Ferrari J50, no má uzatvorenú karosériu a veľa odlišných detailov. Spredu zaujmú futuristické LED svetlá i aerodynamické kanály vedúce cez nárazník ponad kapotu. Hladké línie bočnej časti narúšajú vysoko zasadené nasávacie otvory.

Predná časť hybridného hyperšportu má atraktívne línie
Predná časť hybridného hyperšportu má atraktívne línie
Zdroj: Ferrari

Zadok vyniká hranami použitými na tradične okrúhlych svetlách, výfukovými koncovkami priamo v nárazníku či absenciou normálneho okna. Nahrádza ho len tenká presklená štrbina susediaca s priehľadným krytom motora. Chýbať nemôže aktívne prítlačné krídlo ani veľký difúzor. Automobilka uvádza, že pri rýchlosti 250 km/h dokáže kupé vyprodukovať slušný prítlak 390 kilogramov.

Inovácie sa nekončia ani v dvojmiestnej kabíne. Jej základná koncepcia sa síce nezmenila, no prináša mnoho nových prvkov. Prístrojový panel tvorí 16-palcová obrazovka. Podstate menší displej sa nachádza uprostred palubnej dosky, pričom valnú väčšinu ovládania majú na starosti dotykové plôšky. Medzi výnimky patrí napríklad ovládač jazdných režimov známy v tomto prípade ako eManettino. Pekným detailom sú tlačidlá veliace prevodovke, ktoré svojim vzhľadom odkazujú na ikonické manuálne skrine s otvorenou kulisou. Maranello ich používalo dlhé desaťročia.

Ergonomickou novinkou je dôraz na dotykové ovládanie
Ergonomickou novinkou je dôraz na dotykové ovládanie
Zdroj: Ferrari

Ferrari uvedením modelu SF90 Stradale prepisuje svoju históriu. No keďže automobilka popritom upozorňuje, že nejde o priameho nástupcu LaFerrari, horúca novinka asi na tróne dlho nezostane. Počas budúcej dekády sa bezpochyby dočkáme čohosi ešte extrémnejšieho. Dovtedy bude hybridné kupé vrcholom portfólia, za ktorý zaplatia záujemcovia podľa neoficiálnych informácií približne 800-tisíc eur. Výroba pritom nemá byť nijako limitovaná.

Zdroj: Marek Pokrývka

Video

Diskusia