Z hľadiska počtu vyrobených automobilov patrí Poľsko medzi európskych lídrov, na jeho území funguje viacero zahraničných závodov. No vlastnú značku naši severní susedia po konci FSO nemajú. O montáž superšportov sa už zhruba dekádu snaží Arrinera, no teraz prichádza na scénu ďalší hráč. Nesie meno Izera po horách ležiacich na hraniciach s Českom (Jizerské hory).

Pod touto značkou sa má montovať elektrický hatchback a príbuzné SUV, ktoré aktuálne predznamenávajú dva koncepty. Pochádzajú z dielne start-upu ElectroMobility Poland založeného v roku 2016. Na ich vývoji spolupracovala mladá firma s talianskym štúdiom Torino Design, pričom vzhľad konzultoval aj Tadeusz Jelec pracujúci pre Jaguar.

S elegantnými líniami karosérie korešpondujú zapustené kľučky.
S elegantnými líniami karosérie korešpondujú zapustené kľučky.
Zdroj: ElectroMobility Poland

Dvojica elektromobilov využíva spoločnú štylistiku. Oba majú elegantné línie, ktoré v prednej časti ozvláštňujú LED svetlomety plynulo prechádzajúce do tmavého dielca nahrádzajúceho masku chladiča. Rovnaký motív majú i koncové svetlá. Okrem diód narúšajú jednoduché plochy karosérie početné čierne detaily, medzi ktoré patria aj blatníky vyplnené kolesami s veľkými ráfikmi a nízkoprofilovým obutím.

Priemer ráfikov sme sa nedozvedeli a nepoznáme ani celkové rozmery. Dvojica by však mala spadať medzi kompakty. V prípade hatchbacku nesúceho kódové označenie T100 sme spoznali aj interiér, ktorý obsahuje prevažne bledú kožu a textil. Palubnej doske kraľujú dve veľké susediace obrazovky. Ďalší displej patrí modulu klimatizácie, ktorý nenadväzuje na centrálny tunel. Pod ním tak zostalo miesto.

V prípade hatchbacku odhalila poľská spoločnosť aj celý interiér.
V prípade hatchbacku odhalila poľská spoločnosť aj celý interiér.
Zdroj: ElectroMobility Poland

Extra priestor sa podarilo dostať aj pod podlahu batožinového priestoru, kde sa má skrývať zhruba 100 litrov. Objem samotného kufra sme sa nedozvedeli. Kompakt má päťmiestny interiér s dvomi úchytmi Isofix na zadných sedadlách, pričom na rodiny apeluje tiež výklopnými stolíkmi vzadu či extra úchopmi na stredových stĺpikoch pomáhajúcimi deťom pri nastupovaní. Nechýbajú držiaky na tablety ani moderné bezpečnostné systémy.

O technickej stránke máme zatiaľ len základné informácie. ElectroMobility Poland plánuje využiť platformu od nemeckej spoločnosti EDAG, ktorá by mala prispieť aj k príprave sériovej výroby. Pilotné elektromobily budú využívať dve veľkosti batérie. Na výber má byť kapacita 40 alebo 60 kW, pričom väčší akumulátor poskytne dojazd na jedno nabitie okolo 400 km podľa cyklu WLTP. Energiu pritom môže čerpať aj jednosmerným prúdom cez konektor CCS.

Nabíjací konektor majú elektromobily na klasickom mieste.
Nabíjací konektor majú elektromobily na klasickom mieste.
Zdroj: ElectroMobility Poland

Samotná architektúra má byť prispôsobená prítomnosti pohonu všetkých kolies, ktorým asi bude disponovať SUV aktuálne označené ako Z100. Hatchback by mal silu prenášať na jednu nápravu. Zatiaľ sme sa nedozvedeli, ktorá by to mala byť. Nepoznáme ani výkon. No šprint z pokoja na stovky má zabrať menej než 8 sekúnd a rýchlosť bude asi obmedzená na 160 km/h.

Na bližšie technické parametre si musíme počkať, nakoľko projekt má ešte pred sebou dlhú cestu. Poliaci chcú vlastné elektromobily začať vyrábať v treťom kvartáli roka 2023. Budúca fabrika značky Izera má stáť v Sliezsku a zamestná približne 3-tisíc ľudí. Na špekulácie o cene jednotlivých elektrických modelov je zatiaľ priskoro.