ikona

Novinky Nový Peugeot 208: Mení sa úplne od základov

Foto: Peugeot

25.2. 5:00 Francúzske autíčko vyrábané vo fabrike PSA pri Trnave prešlo obrovskými zmenami a prichádza v druhej generácii. Novinka prekvapuje dizajnom, výbavou i všestrannou platformou.

Dynastia Peugeotov pôsobiacich v automobilovom segmente B za sebou má slušnú históriu. Veď napríklad ikonický typ “206” už minulý rok oslávil dvadsiate narodeniny a ešte stále sa medzi vodičmi teší popularite. V posledných rokoch však v značke prišlo k stabilizácii označení automobilov a tak sa nová generácia modelu 208 formálne môže považovať za druhú. V skutočnosti však za sebou má množstvo úspešných predchodcov.

Novinka vo výbave GT Line vyzerá naživo parádne
Novinka vo výbave GT Line vyzerá naživo parádne
Zdroj: Filip Kadlečík

Pre Peugeot ide o ťažiskový model a vplyv má aj na slovenskú ekonomiku. Od roku 2012 už brány trnavskej fabriky PSA opustilo viac než 1,2 milióna kusov tohto globálne úspešného vozidla. Aj vďaka produkcii v domácom prostredí sme dostali šancu zoznámiť sa s novou generáciou osobne už vopred a obzrieť si ju do detailov aj spolu s výrobným komplexom, v ktorom vzniká. Video z výroby trnavského drobca prinesieme v najbližších dňoch.

Z milého autíčka sebavedomé vozidlo

Keď človek na ceste stretne pekne nakonfigurovaný model 208, dokáže zaujať aj dnes. Jeho dizajn ešte do veľkej miery odkazuje na megaúspešný typ 206, to však už je minulosťou. Novinka je kompletne prepracovaná a s históriou ju spájajú akurát len podobné línie na boku karosérie.

Full-LED svetlá budú ovládané automaticky
Full-LED svetlá budú ovládané automaticky
Zdroj: Filip Kadlečík

Peugeot 208 kompletne mení svoju tvár a my prerodu tlieskame. Z milého autíčka sa stáva sebavedomé vozidlo, ktoré svojim imidžom vo vyšších výbavách môže konkurovať i luxusnejšej konkurencii. V čase zverejnenia textu disponujeme len vlastnými fotografiami prekvapivej novinky, čo najskôr však doplníme aj niekoľko oficiálnych záberov.

Predná časť do istej miery stále pripomína usmiatu tvár, tentokrát však má omnoho ostrejšie tvary. Nárazníku dominuje obrovská čelná maska, na ktorej okrem loga automobilky či radaru adaptívneho tempomatu a parkovacích senzorov priestor našla i ozdobná lišta, ktorá opticky prepája predné reflektory.

Model 208 sa nám predstavil i krátkou jazdou, šoférovať ho však pravdepodobne budeme až koncom leta
Model 208 sa nám predstavil i krátkou jazdou, šoférovať ho však pravdepodobne budeme až koncom leta
Zdroj: Filip Kadlečík

Výrazným prvkom prednej časti je aj LED pás siahajúci od predných svetiel až ku spodku nárazníka. Ten je spoločný pre lepšie i horšie vybavené kusy. Drahšie exempláre modelu 208 budú cesty osvecovať plne diódovými reflektormi s funkciou automatického prepínania diaľkových a tlmených svetiel. Full-LED variant sa môže popýšiť i charakteristickým svetelným podpisom, ktorý vytvára nielen veľký “očný zub”, ale aj trojica ďalších diódových trubíc, ktoré sú implementované priamo do samotného reflektoru.


Pozrite si nový Peugeot 208 do detailu


Je skvelé, že Peugeot nám za bránami trnavskej fabriky ukázal nielen variant GT Line, ale aj druhý najnižší výbavový stupeň ponuky. Ten sa odlišuje najmä menšími diskami kolies či absenciou niekoľkých dekorov, inak si však je s drahším bratom veľmi podobný. Pozitívom je, že aj s halogénovými svetlami vyzerá typ 208 dobre a pohľad na neho nebude bolieť. Toto sa o množstve iných áut konkurencie dnes povedať nedá.

Dizajnom prednej časti sa Peugeot môže smelo porovnávať aj s prémiovou konkurenciou
Dizajnom prednej časti sa Peugeot môže smelo porovnávať aj s prémiovou konkurenciou
Zdroj: Filip Kadlečík

Už na prvý pohľad je zrejmé, že profil modelu 208 sa zmenil. Odkaz minulosti siahodlhého rodokmeňa Francúza vyrábaného na Slovensku možno spoznať najmä v oblasti C-stĺpika. Inak novinka pôsobí dospelejšie, rozmernejšie a štýlovejšie. Prispieva k tomu predovšetkým dlhšia kapota a kabína posunutá viac dozadu. V prípade variantu GT Line ešte všetko umocňujú čierno lakované plasty na blatníkoch.

Zadná časť taktiež prešla veľkou revolúciou, po novom disponuje plne diódovými svetlami s brutálnym dizajnom, ktoré sú v štýle modelov 3008 či 508 opticky prepojené tmavým pásom. Pekne tvarovaný nárazník hostí v prípade variantu GT Line zdvojenú výfukovú koncovku.

Krok smerom vyššie

Peugeot sa netají, že by sa rád vzdialil od nálepky bežnej automobilky a priblížil sa bližšie k prémiovému segmentu. Zodpovedajú tomu aj typy ako 3008, 5008 či 508, ktoré do vienka okrem efektného vzhľadu dostali aj extravagantný dizajn interiéru, množstvo kvalitných materiálov a moderné technológie.

Interiér novinky jasne dodržiava trendy určené modelmi 508 či 3008
Interiér novinky jasne dodržiava trendy určené modelmi 508 či 3008
Zdroj: Filip Kadlečík

Povestný futurizmus Peugeotu je badateľný aj na i-Cockpite modelu 208. Volant s menším priemerom poznáme z iných modelov, virtuálna prístrojovka by však mala byť úplne nová. Displej infotainmentu tróni na vrchole centrálnej konzoly, v závislosti od výbavového stupňa môže mať dotyková obrazovka uhlopriečku 5 až 10”.

Z hľadiska dizajnu je na Peugeote 208 cítiť silnú inšpiráciu vlajkovou loďou nielen čo sa exteriéru týka, ale aj v kabíne. Tešiť sa môžete na minimalistické “klavírne” tlačidlá určené na ovládanie infotainmentu či nový elektronický volič smeru jazdy v prípade osemstupňovej samočinnej prevodovky. Z hľadiska materiálovej ponuky naplní 208 najmä vo vyšších výbavách aj predstavy náročnejšej klientely. O komforte sedenia či priestorových pomeroch toho zatiaľ veľa nevieme - do predprodukčných prototypov sme si sadnúť nemohli a Francúzi v prvej vlne správ ešte nezverejnili detailné rozmery novej generácie.

Koncové svetlá sú opticky spojené tmavým pásom, s modelom 508 sa tu dá nájsť viacero podobných prvkov
Koncové svetlá sú opticky spojené tmavým pásom, s modelom 508 sa tu dá nájsť viacero podobných prvkov
Zdroj: Filip Kadlečík

Smerovanie ku vyšším sféram trhu dokladuje i množstvo palubných asistentov, ktoré budú chrániť posádku. Patrí medzi ne adaptívny tempomat s funkciou Stop & Go, systém na jazdu a udržanie v jazdnom pruhu, parkovací asistent, systém núdzového brzdenia či monitorovania vodičovej pozornosti, rozpoznávanie dopravných značiek vrátane STOP či Zákaz vjazdu, ale aj monitorovanie mŕtveho uhla či automatizovaná práca predných reflektorov.

Všetky verzie na jednej platforme

Model 208 príde nielen ako spaľovacie vozidlo, dostupný má byť aj ako čistý elektromobil. Vozidlo stojí na modulárnej platforme CMP, ktorá vďaka svojej variabilite môže hostiť benzínový, dieselový, ale aj elektromotor. V porovnaní s minulosťou zaručuje moderná platforma úsporu hmotnosti na úrovni 30 kg. Novinka bude mať aj lepšiu aerodynamiku, dostane dokonca elektronicky ovládanú mriežku chladiča. Spotrebu paliva by mala znižovať aj celková optimalizácia pohonu - prevodovky i agregátov. CMP dá modelu 208 do vienka aj lepší akustický a tepelný komfort, nižšie vibrácie a spomínané pokročilé asistenčné systémy.

Platforma CMP je veľmi variabilná, môže slúžiť pre účely bežných spaľovacích vozidiel, ale aj elektromobilu
Platforma CMP je veľmi variabilná, môže slúžiť pre účely bežných spaľovacích vozidiel, ale aj elektromobilu
Zdroj: Filip Kadlečík

Vodiči si budú môcť vyberať spomedzi troch zážihových a jedného vznetového agregátu. Benzín budú hájiť motorizácie PureTech 75 S&S M5, PureTech 100 S&S M6/EAT8 a PureTech 130 S&S EAT8. Naftovou voľbou bude jednotka BlueHDi 100 S&S M6. Dekódované názvy prezrádzajú, že výkon jednotiek sa pohybuje od úrovni 55 kW (75 k) až po hranicu 96 kW (130 k). Dostupné budú s manuálnym päťstupňom, šesťstupňom, ale aj osemstupňovým automatom.

Paradoxne, aktuálnym vrcholom ponuky bude z hľadiska dynamiky elektrický variant. Peugeot e-208 ponúkne 100 kW (136 k) a 260 Nm a 50 kWh batériu. Dojazd novinky by sa podľa cyklu WLTP mal pohybovať na úrovni 340 km. Peugeot na osem rokov alebo 160 000 km garantuje, že batéria si zachová prinajmenšom 70 % pôvodnej kapacity.

Zdroj: Filip Kadlečík
Francúz si zachová šarm aj v nižších výbavových stupňoch
Francúz si zachová šarm aj v nižších výbavových stupňoch
Zdroj: Filip Kadlečík

Nabíjanie sa podľa Francúzov bude môcť realizovať tromi spôsobmi. Domáce dobíjanie z bežnej zásuvky potrvá približne 16 hodín. Po kúpe špeciálneho zariadenia Wall Box to doma stihnete za 5-8 hodín, na výkonných nabíjacích staniciach by kapacita mala byť doplnená do tridsiatich minút. Nabíjanie sa bude dať sledovať i ovládať cez dedikovanú aplikáciu MyPeugeot.

Prvé živé zoznámenie s autom v nás zanechalo veľmi dobré dojmy. Nevyskúšali sme si ho síce na vlastnej koži, dokonca sme v ňom ani nesedeli, do detailu sme si ho však prezreli. Ide rozhodne o krok správnym smerom a Peugeotu zatiaľ veríme i ambíciu stať sa o niečo luxusnejším výrobcom - do tejto snahy zjavne výdatne investuje. Verejnosť sa s novým produktom trnavskej fabriky bude môcť zoznámiť počas blížiaceho sa autosalónu v Ženeve. Do našich showroomov by všetky tri verzie mali doraziť na jeseň tohto roka.


Aktualizované o známe technické informácie a rozmery

Dosluhujúca verzia Peugeotu 208 dosahuje dĺžku 3 973 mm, šírku 1 739 mm a výšku 1 460 mm a ponúka rázvor 2 538 mm. Batožinový priestor v štandardnom rozostavení interiéru disponuje objemom 311 litrov, maximálna kapacita pritom dosahuje údaj 1 152 litrov. Batožinový priestor zostáva i v novej generácii prakticky totožný.

Nový dizajn Peugeotu 208 potvrdzuje jeho ambície - chce sa priblížiť prémiovému segmentu
Nový dizajn Peugeotu 208 potvrdzuje jeho ambície - chce sa priblížiť prémiovému segmentu
Zdroj: Peugeot

Rázvor modelu 208 sa natiahol na 2 540 mm, dĺžka dokonca prekonala métu štyroch metrov. 4 055 mm by pri rovnakom objeme kufra mohlo zaručiť viac životného priestoru pre posádku v druhom rade sedadiel. Šírka sa zväčšila len o 6 mm. Už vieme, že všetky benzínové jednotky budú aspoň nateraz trojvalcové.

Známa jedna-dvojka bude ponúkaná vo výkonovom spektre od 55 kW (75 k) až po 96 kW (130 k) vo variante Puretech 130 S&S spojenom s osemstupňovým automatom. Maximálna rýchlosť tejto verzie sa ustáli na hodnote 208 km/h, údaje o zrýchlení na stovku či spotrebe paliva nateraz nie sú známe. Vieme však, že autíčko ponúkne 40-litrovú nádrž pre najslabší motor a 44-litrovú pre ostatné varianty. Hmotnosť sa bude pohybovať približne od 1 023 do 1 165 kg.

Naftiak bude Peugeot predávať len so šesťstupňovým manuálom, pri 3 500 ot./min poskytne jedna-päťka výkon 74 kW (100 k) a 250 Nm. Maximálna rýchlosť je aktuálne stanovená na 188 km/h, hmotnosť by mala dosiahnuť 1 126 kg, do nádrže zmestíte maximálne 41 litrov paliva.

Je sympatické, že elektromobil sa od bežného auta na prvý pohľad príliš nelíši
Je sympatické, že elektromobil sa od bežného auta na prvý pohľad príliš nelíši
Zdroj: Peugeot

Zaujímavou novinkou je najmä elektromobil. Peugeot e-208 bude dopredu hnať synchrónny elektromotor s permanentným magnetom, ktorý vyvinie maximálny výkon 100 kW (136 k). Stropom ponuky bude nielen výkonom, ale i krútiacim momentom, jeho 260 Nm v ponuke 208 neprekoná žiadna spaľovacia jednotka. Maximálna rýchlosť elektroauta je stanovená na 150 km/h, na stovku šprintuje v priebehu 8,1 sekundy. Dojazd 340 kilometrov a batéria s kapacitou 50 kWh sú oficiálne potvrdené, batožinový priestor sa v prípade e-auta meniť nebude. Hmotnosť však vzrastie a to až na rovných 1 455 kilogramov.

Zdroj: Filip Kadlečík

Video

Diskusia