Audi SQ7 TDI patrí už k tradičným zástupcom tohto segmentu, aj proti nemu však Remmersová bojuje

Novinky Už nielen diesel: Zakážu politici obľúbené SUV?

Foto: Audi

26.7. 10:08 V Nemecku sa začínajú diať zaujímavé veci. Nás zaujímajú nielen preto, že sú naše ekonomiky previazané, ale i kvôli tomu, že trendy z Nemecka často časom prichádzajú aj ku nám. Čaká nás zákaz veľkých SUV či nová daň?

Kirsten Lühmann, hovorkyňa frakcie SPD v nemeckom Bundestagu, sa pre magazín WELT vyjadrila, že jej politické zoskupenie bude na európskej úrovni požadovať ďalšie sprísnenie emisných noriem flotíl automobiliek. Zaútočila pritom konkrétne na SUV. V porovnaní s malými autami podľa Lühmannovej SUV produkujú omnoho viac škodlivých nečistôt, no ich predaje napriek tomu neustále stúpajú. SPD bude tlačiť na to, aby sa dopyt i ponuka najhmotnejších vozidiel znižovali.

Mercedes-Benz začína ponúkať novú triedu GLS, tá by však mohla byť v hľadáčiku Zelených
Mercedes-Benz začína ponúkať novú triedu GLS, tá by však mohla byť v hľadáčiku Zelených
Zdroj: Mercedes-Benz

Slová hovorkyne SPD potvrdzujú aj grafy, v roku 1995 mali SUV v Nemecku percentuálny trhový podiel na úrovni 2 %, dnes je to 28,8 %. Premietnuté do reálnych čísiel, takmer každé tretie nové auto v Nemecku za rok 2019 je SUV a ich prírastok tento rok pravdepodobne po prvýkrát presiahne hranicu jedného milióna kusov.

V interview pre WELT sa ku téme SUV vyjadrovala aj ľavicová politička zameraná na dopravu, Ingrid Remmers. “Miesto toho, aby stavali menej škodlivé autá, zameriava sa automobilový priemysel práve na ešte a ešte škodlivejšie”. Podľa Remmers “je úplne absurdné, keď sa o transport v priemere 80-kilogramovej osoby stará vozidlo s hmotnosťou 1,9 tony”. Celkom trefne ich označuje aj za “motoricky úplne predimenzované pancierové modely”.

 Nemecký Auto Bild na túto tému rozbehol i anketu, v ktorej už hlasovalo viac než 23 000 ľudí. Otázka znela, či si čitatelia prajú, aby politici začali regulovať predaje SUV. Dve percentá hlasujúcich sa vyjadrili, že im to je jedno, 22 % súhlasí a hovorí, že SUV nemajú žiadny zmysel. Až 76 % opýtaných však tvrdí, že ľudia si môžu kúpiť čo chcú a politici im do ich voľby nemajú siahať.

Audi SQ7 TDI patrí už k tradičným zástupcom tohto segmentu, aj proti nemu však Remmersová bojuje
Audi SQ7 TDI patrí už k tradičným zástupcom tohto segmentu, aj proti nemu však Remmersová bojuje
Zdroj: Audi

Skôr či neskôr sa však obmedzeniam Nemci pravdepodobne nevyhnú. Nemeckí Zelení dnes tlačia na eko-mýtny systém, ktorý by mieril na zvyšovanie ekologického nákupného správania vodičov. V súčasnosti sa v Nemecku vo veľkom hovorí aj o dani z CO2, ktorá by postihovala naftu a benzín. Tie by v dôsledku ďalšieho zdanenia mohli skokovo zdražiť až o 10 centov na liter.

Spolu so zavedením novej dane politici v Nemecku zvažujú plošné zníženie ceny elektriny pre dobíjanie e-áut a zvýšenie príspevku na kúpu elektromobilu. Na Slovensku sa zatiaľ o podobných iniciatívach nehovorí, to však môže byť len otázkou času. S Nemeckom nie sme previazaní len hospodársky, často slúži ako zdroj inšpirácie aj pre našich politikov. Na ekológiu sa bude aj u nás určite tlačiť čoraz viac.

Ekológovia majú výhrady voči najväčším SUV, v bezpečí teda úplne nemusí byť ani BMW X7
Ekológovia majú výhrady voči najväčším SUV, v bezpečí teda úplne nemusí byť ani BMW X7
Zdroj: BMW

Je v podstate vtipné, že práve Nemci začínajú mať takéto nápady. Úspech značiek ako BMW, Mercedes-Benz či Audi a teda i výkonnosť nemeckej ekonomiky totiž do istej miery závisí práve od veľkých SUV. V Európe by ste ku mamutím vozidlám typu Audi Q7 či Q8, Mercedes-Benz GLS či G, alebo BMW X7 ťažko hľadali konkurenciu. Nemci teda v praxi začínajú bojovať sami proti sebe a to je do veľkej miery sympatické. Chybu inde nehľadajú.

Zdroj: Filip Kadlečík
Diskusia  ()

Video

Diskusia