Rolls-Royce Phantom VIII

Novinky Rolls-Royce Phantom: Hliníkový kráľ ciest

Foto: Rolls-Royce

28.7. 2017 12:49 Goodwood predstavil ôsmu generáciu svojej vlajkovej lode s konzervatívnym dizajnom, modernými technológiami a dvakrát prepĺňaným dvanásťvalcom.

Na automobilovom trhu nájdeme viacero honosných značiek, jednoznačne najzvučnejším menom je však Rolls-Royce. Tento výrobca sedí na pomyselnom tróne luxusu už dlhé roky. V ostatnom čase rozšíril svoje portfólio, no jeho základným stavebným kameňom zostal typ Phantom.

Rolls-Royce Phantom VIII včera absolvoval svetový debut
Rolls-Royce Phantom VIII včera absolvoval svetový debut
Zdroj: Rolls-Royce

Vlani v januári začala anglická spoločnosť lákať na ôsmu generáciu tejto veľkej limuzíny, pred necelými dvomi mesiacmi ohlásila jej svetový debut na štvrtok 27. júla. Včera vo večerných hodinách sa premiéra odohrala podľa plánu. Nový kráľ ciest je teda oficiálne tu a tentokrát je hliníkový.

Charakteristické tvary z ľahkého kovu

Ako vieme už od minulého roka, Phantom VIII vychádza z kompletne novej konštrukcie, ktorá je prakticky kompletne vyrobená z ľahkého alumínia. Tvorcovia z Goodwoodu ju nazvali jednoducho Architecture of Luxury. Platformu možno veľkostne prispôsobiť a vďaka jej flexibilite bude možné na nej vytvoriť aj základ chystaného SUV Cullinan. V prípade honosného sedanu prináša o 30 percent vyššiu tuhosť.

Okrem štandardnej verzie bude v ponuke opäť aj predĺžená
Okrem štandardnej verzie bude v ponuke opäť aj predĺžená
Zdroj: Rolls-Royce

Uniknuté fotky vopred prezradili, že dizajn sa nijak zásadne nezmenil. Všetky charakteristické tvary zostali na mieste. Rozdiely sú v detailoch: maska chladiča je tvarovo integrovaná do plechov prednej časti a svetlomety pozostávajú výhradne z diód, pričom vďaka laserovej technológii majú dosah vyše 600 metrov. Odlišné sú aj nárazníky či línie zadnej časti. Súčasťou balíka drobných zmien sú tiež disky kolies, ktoré majú v prípade predstavených exemplárov priemer 22 palcov.

Limuzína bude znovu dostupná s dvomi dĺžkami karosérie, ktoré sa od seba odlišujú priestorom na zadných sedadlách. Už tradične sa na ne nastupuje dverami otváranými proti smeru jazdy. Rolls-Royce opäť ponúka viacero konfigurácii tohto priestoru, vrátane individuálnych kresiel s možnosťou tzv. lôžkovej úpravy. Ide o novinku. Pasažieri sediaci vzadu môžu mať k dispozícii kopec komfortných prvkov, napríklad integrovanú chladničku, výklopné stolíky či veľké multimediálne displeje. Samozrejmosťou je stropné čalúnenie popretkávané množstvom diód imitujúcich nebo plné hviezd.

Maximálny komfort a luxus na palube auta je samozrejmosťou
Maximálny komfort a luxus na palube auta je samozrejmosťou
Zdroj: Rolls-Royce

Z hľadiska materiálov je Phantom VIII rovnako nekompromisný ako jeho predchodcovia. Vnútorné povrchy pozostávajú prevažne z jemnej hovädzej kože a pravého dreva, chýbať nesmie plejáda kovových detailov. Novinkou je sklo použité na palubnej doske. Dizajnové spracovanie kabíny sa nijak zásadne nezmenilo, drobných dotykov súvisiacich s modernou dobou je však veľa a generačný posun cítiť aj v technológiách. Okrem armády známych funkcií obsahuje napríklad aj head-up displej či kamerovú sústavu zachytávajúcu celé okolie vozidla.

Agregát V12 s maximálnym výkonom 420 kW

Pred uvedením limuzíny bol predmetom klebiet motor, špekulovalo sa o vylepšenom pokračovaní doterajšej 6,75-litrovej atmosféry a prebratí dvakrát prepĺňanej jednotky s objemom 6,6 litra od menších súrodencov. Goodwood však vymyslel tretí scenár. Phantom ôsmej generácie síce poháňa rovnako veľký dvanásťvalec ako doposiaľ, no vzduch doňho tlačia dve turbodúchadlá.

Namiesto existujúcich motorov dostal Phantom nové srdce
Namiesto existujúcich motorov dostal Phantom nové srdce
Zdroj: Rolls-Royce

Nanovo vyvinutá pohonná jednotka produkuje maximálny výkon 420 kW (571 k) a krútiaci moment 900 Nm. Jej partnerom je osemstupňový automat, ktorý svoju prácu prispôsobuje satelitným údajom. Dynamické parametre Rolls-Royce nezverejnil. Určite však budú viac než dostatočné, za čo môže sila agregátu V12 i použitie ľahšej hliníkovej platformy. Presný výsledok diéty však nepoznáme.

Absencia oficiálneho čísla ušetreného ľahkým kovom je prekvapením. Automobilka spomína kilogramy iba pri zvukovej izolácii, ktorá dovedna váži až 130 kíl. Okrem jej bohatého použitia firma siahla aj po špeciálnych dvojitých oknách a pneumatikách Silent-Seal. Vďaka tomu sa úroveň vnútorného hluku pri rýchlosti 100 km/h znížila o 10 percent v porovnaní s predchodcom, ktorý bol sám extrémne tichý.

Honosný sedan má byť ešte tichší a komfortnejší než doposiaľ
Honosný sedan má byť ešte tichší a komfortnejší než doposiaľ
Zdroj: Rolls-Royce

Phantom VIII využíva prepracovaný podvozok. Vpredu disponuje modifikovaným dvojitým lichobežníkovým zavesením, dozadu prišla päťprvková náprava. Samozrejmosťou je vzduchové pruženie s automatickou úpravou svetlej výšky. Jeho elektronický mozog nereaguje len na zaťaženie, okrem iných vstupov dokáže rozumieť aj údajom z kamery sledujúcej stav asfaltu.

Do predaja príde začiatkom budúceho roka

Rolls-Royce svoju vlajkovú loď postavil kompletne od podlahy, zostal však verný konzervatívnemu dizajnu i charakteristickým prvkom. Revolúciu nemožno čakať ani pri finančnej politike. Phantom ôsmej generácie príde do predaja začiatkom budúceho roka, pričom základná cena údajne presiahne 400-tisíc eur. Kráľ ciest má byť teda ešte o niečo drahší než doposiaľ.

Zdroj: Marek Pokrývka

Video

Diskusia